För lite alger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antesson
    Användare
    • June 2006
    • 12

För lite alger

Hej,

Har haft igång mitt 700 liters Malawikar i drygt ett halvår. Det mesta verkar vara i hyfsad balans men karet är kliniskt rent från alger. Det ser lite sterilt ut och innevånarna, mest mbunas, skulle nog vilja gnaga alger ibland. Finns det nått sätt att få "lagom" algtilväxt?

Har ett kraftigt innerfilter och normal belysning.

Tack på förhand,
    Svante
  • Mikael_S
    Användare
    • May 2006
    • 246

Ursprungligen postat av antesson

Har ett kraftigt innerfilter och normal belysning.
    Öka belysningen. Hur många timmar om dygnet har du ljuset på?? Kan kanske ha det igång några timmar till.

Hur mångra rör har du igång?? Kanske du skulle ha något/några till.

Har du mycket malar så kan kanske de vara orsaken.
    Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Vad har du för Mbunas? En del är ruggiga på att knapra alger alldeles utan malar. Antar att du vill ha grönalger, och då är det ett gott råd som sades tidigare att förlänga eller öka ljusstyrkan. Om inte det funkar av sig självt kan du tillsätta lite kaliumnitrat (en del av gödningen som växtnissarna sysslar med). Nitratet ger finfina betingelser för grönalger.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

Du vill ha mer alger? Låter som en klassisk "be careful what you wish for - you might get it!" fråga...

I alla fall, börja som föreslagits med att öka på ljuset. Det är det skonsamma sättet att öka algtillväxten. 12 timmar hyfsad belysning per dygn borde ge lite alger.

Räcker inte det, är mitt tips näringspinnar till krukväxter. Sätt EN sån i akvariet, och vänta. Ammoniumspiken pinnen ger upphov till borde definitivt trigga algtillväxt.

Ett annat tips är att om du ser snygga alger i ett annat akvarium (eller i naturen!), be om att få en tuss. Det går att "så" alger i akvarium på det sättet, och ökar chansen att du får en snygg & trevlig algväxt istället för hemskheter som hjorthornsalger eller vattenhår.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 01 July 2006, 14:49.

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Mike;hur ser hjorthornsalger och vattenhår ut??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Ursprungligen postat av ozric
            Mike;hur ser hjorthornsalger och vattenhår ut??
            Hjorthornsalger är grenade, lite köttiga, "buskar" med en sjuklig grålila färg:

Jag har tyvärr inga foton på Vattenhår, för jag har inte haft det i mina akvarier på ett bra tag, men det är släktet Spirogyra, och yttrar sig som mycket mycket långa (ofta uppemot halvmetern) och mycket mycket tunna (betydligt tunnare än ett hårstrå) ljusgröna trådar som inte sitter fast, men som är sträva och trasslar in sig i precis allting i hela akvariet. När det är som jäkligast kan det bli så mycket att fisken fastnar i trådarna. Man ser ofta Vattenhår i trädgårdsdammar.

Svårbekämpade, extremt snabbväxande & fula, alger, som nästan ingenting äter.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 02 July 2006, 17:17.

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Jag tycker att för lite alger är något att vara tacksam för!

Ett sätt att göra mbuna eller tropheus glada och nöjda är att ha tre-fyra stenar i en vattenbalja med glas över på balkongen/verandan. Algerna växer fort i direkt solsken och har du ett gäng stenar att växla med så blir alla fiskar nöjda.
              mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• antesson
                Användare
                • June 2006
                • 12

Tack...

för bra svar. Jag skall börja med att öka belysningstiden till 12 timmar.

Svante

Kommentar

Arbetssätt...