Råd önskas om papegojfiskars beteende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • June 2006
    • 156

    Råd önskas om papegojfiskars beteende!

    Hej!
    Jag har tre papegojfiskar hemma. två som varit samman en liten tid, och nyligen tillkom den tredje.
    Nu är det så att de båda första ganska ofta jagar iväg den nya, det verkar som att den inte riktigt får vara med.
    Jag fixade om i akvariet innan de möttes, just för att introduktionen skulle bli lyckad, men trots detta så är en alltså ganska utstött. Jag har fått klart för mig att papegojorna kan vara ganska revirhävdande, nu undrar jag om det finns ytterligare sätt att komma runt problemet (förutom att skaffa ytterligare akvarium till den nya då, men jag ser helst att de blir kompisar istället.)

    Ni som är vana vid denna fisk, kan ni dela med er av ev råd? Kan det vara så att de första två utgör ett par som betraktar den nya som en inkräktare? och går det att kringgå detta genom ommöblering, större akvarium, ny inskolning, eller - vad?

    Jättetacksam för svar!!

    Vänliga hälsningar, Anemon.
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Om du har ett par i det ursprungliga 2 så är det bara normalt att den tredje är utstött, en nykomling kan binda samman det ursprungliga paret ännu mer. Så länge den inte får stryk ordentligt är det nog ingen fara, tvärtom ibland bra med tanke på de 2 som håller ihop.
    Sen beror det ju lite på utrymmet ochså huruvida den kan tänkas vara utsatt för stress hela tiden.

    En sak vet jag om ciklider, det blir aldrig som man tänkt sig, man får prova o laborera sig fram vad gäller antal individer och vilka arter som kan tänkas kunna gå ihop. Så det är lite svårt att ge mer specifikt svar än så.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Är papegojfiskar ciklider!?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Anemon
        Användare
        • June 2006
        • 156

        #4
        Ursprungligen postat av jarinen
        Om du har ett par i det ursprungliga 2 så är det bara normalt att den tredje är utstött, en nykomling kan binda samman det ursprungliga paret ännu mer. Så länge den inte får stryk ordentligt är det nog ingen fara, tvärtom ibland bra med tanke på de 2 som håller ihop.
        Sen beror det ju lite på utrymmet ochså huruvida den kan tänkas vara utsatt för stress hela tiden.

        En sak vet jag om ciklider, det blir aldrig som man tänkt sig, man får prova o laborera sig fram vad gäller antal individer och vilka arter som kan tänkas kunna gå ihop. Så det är lite svårt att ge mer specifikt svar än så.


        Mvh Jari
        Just nu går de i ett 54 literakvarium. De är inte så stora ännu! Bara några centimeter.
        Givetvis är tanken att de ska få störrre sedan, när de vuxit en smula. Enligt djuraffären skulle det vara OK, men nu har jag genom en del neddykningar i olika akvarieforum blivit varse att det nog är för litet ändå för dessa tre.
        Så antingen får den nya en egen kompis i ett eget akvarium, (och så får de för all framtid bo parvis i egna baljor) eller så får alla tre flytta över i ett större på en gång, misstänker jag. Är 54 för litet även för två unga, tror du? Jag har tre tigerbarber där också, små snabba rackare.

        Vad krångligt det blev! *flinar lite uppgivet* Vi som bara ville ge dem ett stim (nåja, litet stim) då de sades vara just stimfisk. Istället blev det en massa extra att bekymra sig om.
        Jag har inte en tanke på att göra mig av med den nya fisken, för har "hon" flyttat hem till oss så anser jag att det är vår sak att ta hand om henne också. Man fäster sig så lätt... *ler*

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • June 2006
          • 156

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Är papegojfiskar ciklider!?
          Vilken SÖT fisk! Som en liten fisksmiley

          Kommentar

          Arbetssätt...