Är vattenverken ärliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    Är vattenverken ärliga?

    På midsommardagen var det dags för det reguljära vattenbytet i akvarierna. Jag körde som vanligt: Ut med en tredjedel och i med lika mycket. Det största akvariet med Tropheus klarade sig bra, likaså det minsta med snäcklekare. Men i de två andra blev det katastrof!

    I ett 130-liters så dog två Lamprologus Ocellatus-honor. Hanen stod bara och snurrade i sanden men kvicknade till. I samma akvarium så vek min Neolamprologus Brichardi-hane ned sig: Han simmade på sidan och blev nästan svart. Två minuter senare kvickande han till och har klarat sig. I det fjärde akvariet så rasade min Eretmodus Cyanosticus-hane ihop. Han blev mörk och stod mest stilla. Två dagar senare dog han. Detsamma gällde för tre Burtoni.

    Jag bor på Öland och de flesta vet nog vad det innebär i mängd folk och vattenförbrukning på midsommardagen. Klumpigt av mig att byta vatten då kanske? Jag mailade till Vattenverket och frågade om de haft problem men de sa: "Nej, inga som helst problem".

    Har ni erfarenhet av vattenverk och ärlighet? Själv antar jag att de haft stora problem med att leverera rätt mängd vatten med kvalitet och därför vräkt i klor. Vad tror ni?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Vattenverk har aldrig problem med vattnet!

    Det är nästan bättre att fråga hur mycket klor eller nåt annat de har tillfört vattnet just den o den dagen. Då kanske de svarar att de har hällt i lite mer än vanligt.

    Man kan, om man är nästan säker på att de inte avslöjar allt, säga att man har tagit vattenprov och kommer att skicka det till ett labb.

    Jag har varit med om sådant, därför så vet jag att de kanske inte alltid säger som det är förräns man "hotar" dom.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Ok Wilhelm, kanske som jag misstänker då. :-S

      Trist, jag är ju inte ute efter att stämma dem utan att lära mig något inför framtiden...
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

        #4
        Hallå Per

        och vilket ras, tog du några tester på vattnet? Var får vi på Öland vårt vatten ifrån?
        Börjar bli orolig, jag har oxå haft en del dödsfall bland mina troffeyngel. De svagaste och minsta går ju bort först. Hmm, detta skall vi nog syna lite i sömmarna.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          Hört att det finns de vattenverk som till stor/långhelger tillsätter mer kemikalier av nåt slag för att rädda rören. (Mindre vtn-åtgång när fabrikerna står still).Vet ej om det kan stämma dock.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Per,
            du bytte inte med kallare vatten än vanligt? Och inte ett smack mer heller? Var tempen i karen högre än normalt när du bytte?

            Undrar eftersom en del Tanganyika verkar kunna få kallvattenchock rätt snabbt. Har märkt det när jag bytt i mina kar. Lite men ofta verkar gälla för de flesta av dem.

            Annars vet jag inte om vattenverken är direkt oärliga. De flesta "vattenverkare" har förmodligen inte akvarium och kopplar inte riktigt vad vi akvarister är ute efter, tror jag. De levererar dricksvatten enligt livsmedelslagen, "så enkelt är det med det". Att firrar inte överlever i sådant vatten är något som bekymrar oss, men inte dem direkt. Ställ rakare frågor, som Wilhelm är inne på.

            Nå. Surt är det i vilket fall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

              #7
              Perikles, jag får vattnet från Löttorp så du får inte från samma ställe.

              Vattnet hade samma temperatur som vanligt och jag bytte samma mängd. När det gäller vattenverkens preferenser så har du säkert rätt Patrik men om de tex tillsatt större mängder klor kring helgen så borde de ju kunna se sambandet när jag talar om döda fiskar?

              På Öland går det åt mer vatten vid storhelger. Vi har inga fabriker men en hoper turister då. Men det kanske kan betyda mer klor på grund av att reningsanläggningarna inte "hinner med"? Tyvärr tog jag inget prov, jag blev så stirrig vid tillfället så jag glömde bort det. :-$
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

                #8
                Tillsätt askorbinsyra vid vattenbyte det neutraliserar kloret. Jag brukar dosera 1ml per 100 liter vatten.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Tyvärr tog jag inget prov, jag blev så stirrig vid tillfället så jag glömde bort det. :-$
                  Gör om det nästa storhelg och ta prov


                  (Men utan fisk i burken)
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

                    #10
                    Problemet med vattenverken är ju att deras uppgift är att leverera dricksdugligt vatten och inte fiskdugligt vatten så när man frågar om dom haft problem och svaret blir nej så kanske det stämmer för deras ändamål medans det inte duger för oss akvarister.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Det kan ju vara så att vattenverket leverar samma vatten. Därimot kan det ju släppa massa avlagringar i rören vid ökad vattenåtgång

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

                        #12
                        Kan mycket väl vara så! Vattnet var lite "grusigt".
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          På midsommardagen var det dags för det reguljära vattenbytet i akvarierna.
                          Du kanske skulle byta liiiiite oftare, t.ex ett byte på nyårsdagen oxå, bara ett förslag i all välmening
                          Detta var mitt 100:e inlägg här på forumet, så jag firar det med att slå upp champagne i ordboken, man har blivit lite mer ekonomiskt sinnad sedan man flytt nollåttaland å mest umgås med smålänningar.
                          Senast redigerad av Perikles; 07 July 2006, 21:15.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...