Egen bakgrund: Ecoprim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancient
    Användare
    • June 2006
    • 36

    Egen bakgrund: Ecoprim?

    Jag ska ta och bygga en egen bakgrund av frigolit, och har hört runt lite och fått tips om Ecoprim, är det den "bästa" frigoliten att använda eller?

    Sen om nån har erfarenhet från att att bygga detta, så posta gärna lite tips, vet basics hur man skall gå tillväga men tips är alltid bra =)
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Jag kör med den rosa varianten av ecoprim som akvariebänk till mitt 1225L, jag vet därför att den är lättare att såga till än vanlig frigolit som smular så in i h-vete. Skulle tro att det är lättare att få fram de former man vill ha med ecoprim, går säkert att slipa med sandpapper. Sen kostar den iofs en slant...

    Kommentar

    • Ancient
      Användare
      • June 2006
      • 36

      #3
      Oki, då blir det nog Ecoprim om det inte kostar en alldeles för stor slant.. minns du vad de kostar ungefär?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Jag har gjort bakgrunder av frigolit, men använt den vanliga. Personligen tycker jag den är dyr nog och den funkar utmärkt. När man lägger på ytterskiktet så är det ju själva massan man formar till slutfinish, så för egen del tycker jag inte att det är nödvändigt att kunna forma "grunden" perfekt. Efter att ha gjort ett drygt tiotal moduler så har jag i slutet enbart yxat till frigoliten rätt grovt. Syns inte ett smack när man är färdig.

        Men, men. Är det känsligt med hur mycket det smular och flyger omkring är det kanske värt lite extra pengar för husfridens skull.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Ancient
          Oki, då blir det nog Ecoprim om det inte kostar en alldeles för stor slant.. minns du vad de kostar ungefär?
          Nej jag kommer inte ihåg vad det kostade... Men dyrt är det iaf, som Patrik säger så är det kanske onödiga pengar att kasta ut ifall du inte får något för dom direkt. Jag har inte gjort ngn bakgrung av frigolit själv så jag kan inte uttala efter egna erfarenheter...

          Bara att ringa upp något byggvaruhus och jämföra priser! Jag köpte mina skivor på Bygg-Ole i Nacka.

          Lycka till med projektet!

          Kommentar

          • Ancient
            Användare
            • June 2006
            • 36

            #6
            Ah, så sant så sant vanlig Frigolit räcker ju, tänkte inte riktigt på att de var massan man kan forma med... och lite stök får man ju räkna med.


            Tackar för alla inlägg..
            Ska bli intressant och se hur det går =)

            Kommentar

            Arbetssätt...