ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • powerm84
    Användare
    • April 2005
    • 67

    ytterfilter?

    tänkte köpa ett nytt filter till mitt 110 l kar då de innerfiltret jag har är gamal och svag

    kollade lite på http://www.akvarieshopen.com/amtop-y...lter-p-28.html

    men vet inte om dn blir aldeles för kraftig att ha i mitt 110 l..???

    någon som vet..sambon ixxe har ett fluval 204 i sitt 105 l men inte fullt flöde på...går ju att stänga igen lite..
    www.nogg.se/powerm84
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Beror lite på vilka fiskar du tänkt att ha i karet, men du lär fått ett fett vattenflöde!

    Men å andra sidan, kanske du köper ett större kar framöver, och filtret var ju billigt!!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #3
      Om cirkulationen är ngt stark från det du hänvisar till, kan du koppla på ett perforerat rör. Detta sprider ut vattensrömmen lite. Riktar du den sedan mot glaset (ca 1 dm ifrån), då blir det ännu svagare. "Finns inga problem, finns bara möjligheter!".

      Fråga dig också om det är ytterfilter du skall ha. Finns schyssta innerfilter också (speciellt att tänka på om du har parkettgolv)

      Kommentar

      • powerm84
        Användare
        • April 2005
        • 67

        #4
        anledningen till att jag vill ha ett ytterfilter är att innerfilter tar upp plats i akvariet och jag vill ju bara ha växter och rötter + fiskar

        anledning att jag fråga om just detta filtret är att en som pumpar mindre kostar lika mycket eller mer och jag kommer förmodligen skaffa större akvarie då e de bra att ha en sån pump redan

        jag har en jätte filterräka ,en krabba, örånål och Apistogramma cacatuoides par i...har inte planerat att ha mer fisk i än allfall...

        men de kanske går uppfinna någe så de inte blir ett jägans flöde..
        har ett innerfilter i mitt lilla som är för stark de satte jag ju på ett perforerat rör sp och siktade de uppåt de hjälpte en hell del...

        jag vill ju inte köpa filtret om jag inte kan använda de till detta karet för då blir de ju stående
        www.nogg.se/powerm84

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av powerm84
          men vet inte om dn blir aldeles för kraftig att ha i mitt 110 l..???
          Nej, det blir inte för starkt. 600 liter timmen är 5x din vattenvolym per timme, vilket är helt normalt. Sen har du flödesförluster i filtermassan och i slangarna, så det faktiska flödet torde bli kanske 3-400 liter i timmen, dvs i runda slängar 3x din vattenvolym per timme - och det är acceptabelt men på gränsen till lågt.
          Med andra ord: no worries.

          Kommentar

          Arbetssätt...