undervatten kamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av mek
    Största kruxet med en engångskamera (utan blixt dvs), är att den har 600ASA film. Ganska grovkorniga bilder mao...
    Följer du min länk ovan så ser du att dom har ASA 400.

Ursprungligen postat av Byttorp
    Det är en sån som Ad använder sig av eller?
    Japp
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

En bekant till mig har en ... uh, nån av Canon Ixus'arna. Han köpte UV-hus till den för 3000, skall tydligen tåla ner till 40 meter. Inte en UWA-bag alltså, utan ett hus i plexiglas. För en sisådär 7 papp har han alltså en ganska hyfsad UV-kamera.

Bristen på extern blixt är förstås ett stort problem om man går ner mer än några meter, men man skulle teoretiskt sett kunna ha en trådlös slavblixt (fast en vattentät sådan kostar väl antagligen mer än kameran + huset).

Funderar starkt på att skaffa nåt liknande själv - jag torde aldrig få råd att köpa hus & UV-blixt till min systemkamera. Plus att den går att ha i fickan t.o.m. med huset på, medan en systemkamera behöver väska även utan hus...

Kommentar

• Carl
        NCS Medlem
        • May 2002
        • 374

Angående extern blixt:
        Viktigare ju grumligare vatten man tänker fota i, men förståss en väldig fördel även i Tanganyika och Malawi.
        Extern blixt till compaktkameror blir alltid slavblixt (en fiffig kabelanordning som sitter mot kamerans blixt och utlöser slavblixten och samtidigt täcker för kamerans blixt) och då är ställbar bländare mycket viktig!! Tro mig.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Låt oss ta upp märkeskampen igen
          Nikons UV-hus till kompaktkamerorna kostar 1790:- och klarar 40m.

Kommentar

• Flipper
            Användare
            • March 2005
            • 143

En slav-blixt med arm (helst två ) är rena drömmen för alla UV-fotografer.
            Eftersom blixten kommer från en annan vinkel istället för rakt fram, så blir inte objektet bländande stark och kontrasten mellan objektet och bakgrunden minskar.
            Nästan alla UV-hus klarar ner till 40 m, vissa ännu djupare i fall man råkar tappa kameran...
            ...då är det bara att hoppas att djupet är inte mer än 50 m så man kan ta dubbla tuber och ponybottle och be till gud...

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Micke: har du nån länk? Jag är som sagt sugen på att få en acceptabel uv-kamera till överkomligt pris, märke är inte så kritiskt (plus att jag har en gammal Nikon Coolpix 4500'a, fast de finns väl knappast hårda hus till).

Carl: de slavblixtar jag sett har ingen kabel alls, utan bara en liten IR-sensor som känner av när den interna blixten avfyras, och då avfyrar den externa blixten. När jag använt slavblixt har jag dragit ner kraften på den interna blixten så mycket det går, för att den inte skall bidra märkbart till exponeringen.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Mike:

Kommentar

• mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

Min kamerautrustning har jag köpt begagnad för ca 20 000, och den består av en Canon systemkamera i ett Delphinus aluminiumhus, macro+domeport, canon usm 20-35 + canon 28-80 objektiv, blixtarmar med totalt 6 delar (för 2 blixtar dvs) och 2 sea&seablixtar (YS-50 + YS60). Båda blixtarna är kopplade med kabel. Mycket utrustning blir det, men skall man dyka, har man mycket utrustning ändå

Priset låter kanske billigt? Pja... kameran är en Canon EOS 500N (kanonkamera i detta syfte

Kommentar

Arbetssätt...