If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Japp... hade ett riktigt mäktigt par tidigare... tyvärr så dog hanen så då sålde jag honan och skaffade mig fem småttingar i stället som växer så det knakar...
Har själv 4 småttingar som går på tillväxt. Maken till matvrak har jag aldrig sett nåt liknande, kan delvis bero på att de är minst i karet och har brått att komma ikapp .
Om man skall utgå från någon fisk ur Parachromissläktet (som är mina favoriter) så är förslaget som följer.
P Dovii - P Motaguense : Endast 1 par av någon av dessa arter. De blir stora och rör sig väldigt mycket i karet. Mycket aggressiva och arbetar nästan hela tiden för att göra reviret större, tolererar inte några andra fiskar i reviret. Andra stora hårdföra fiskar (ex malar) passar som sällskap.
Dessa två arter är en utmaning för den specialintresserade. Mest på grund av att man inte kan ha dem tillsammans med andra några speciella krav ställer de inte.
P Managuense: Ytterligare 1-2 par kan få plats i karet. Blir stora men är rätt tröga av sig när de blir större, försvarar mest sitt område och tolererar andra fiskar i reviret såvida det inte är lek på gång. Citrinellum - Festae - Trimaculatum eller liknande skulle kunna fungera ihop med dessa. har själv dålig erfarenhet av att få managuense att fungera med vieja arter, möjligtvis maculicauda eller fenestrata som är de mest aggressiva.
P Friedrichstahlii - P Loisellei: 2-5 par kan få plats i karet. Blir inte så stora och är hyfsat lugna för det mesta. Loisellein är fredligare än friedrichstahlii. Lite mindre Ca kan samsas med dessa t ex Carpinte/Cyanoguttatum - Tetracanthus - Nicaraguense - någon viejaart alternativt pearsei/bocourti. Finns det mycket inredning att gömma sig bland så fungerar det även med de små CA t ex sebraciklid - spilurum - sajica. Möjligtvis också någon art från Thorichthyssläktet (Eldbuk) fast jag bedömer dem som för veka i det här sammanhanget dessutom så är de inte lika fanatiskt leksugna som de små arterna från Archocentrussläktet (bl a de tre småarter som jag nämnt).
Parachromisarterna håller som regel sitt revir hela tiden även mellan lekarna och det är detta som kan ställa till med problem i karet då de andra arterna kanske inte kommer till. Fast detta problem får man först när man har för mycket fisk.
Det kan kan kännas lite trist att inte ha så mycket fisk i ett så pass stort kar men belöningen får man när man ser ett par som vallar sina yngel. Har de bara tillräkligt med plats så slipper de andra fiskarna stå uppe i ena hörnan.
I mitt förslag har jag utgått från hur det ser ut när fiskarna är fullväxta.
Dom flesta unga zonatum som nu är ute i handeln kommer ursprungligen från mig om jag inte har helt fel. Bytte bort ett gäng till beast (jocke) som han i sin tur spred ut i landet, lämnade även ett några till akvarievalvet i norrköping. Har sju kvar som jag kanske kan skilja mig ifrån.
Jag tror att Nicaraguense klarar sig bättre än Meeki, Nicaraguense är mycket tuffare och blir större, kan bli upp till 25 cm.
Tror jag med... om man nu ska ha lite mindre firrar, varfor inte titta pa lite andra lakes of nicaragua/costa rica ciklider... Nicaraguensen slass ju om lekplateser med Zebraciklider(sma och ettriga) och (om man kan fa tag pa) Neetroplus nematopus ... den ettrigaste av kanske alla sma ettriga. Multispinosor finns ocksa som ett alternativ. Manga sager att dom och Nicaraguensear ar veka bara for att dom aven funkar hyffsat i snallare sallskap men dom ar betydligt tuffare an eldbukar det ar min erfarenhet.
Senast redigerad av matereo; 30 August 2006, 12:40.
Kommentar