Lossnat silikon..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancient
    Användare
    • June 2006
    • 36

Lossnat silikon..

Hej,

Jag har 2 extra glasskivor fastsilikonade på botten av mitt akvarium från förra ägaren som förstärkte för att ha mycket sten i hörnen..

Nu har de lossnat ca 5-7cm av silikonet som håller fast ena skivan, va jag undrar är måste man silikona igen det, och isof måste man göra om hela skivan?, kan tänka mig att det har kommit in lite vatten/sand mellan..
  • Håknil
    Användare
    • December 2005
    • 484

Ursprungligen postat av Ancient
    Hej,

Jag har 2 extra glasskivor fastsilikonade på botten av mitt akvarium från förra ägaren som förstärkte för att ha mycket sten i hörnen..

Nu har de lossnat ca 5-7cm av silikonet som håller fast ena skivan, va jag undrar är måste man silikona igen det, och isof måste man göra om hela skivan?, kan tänka mig att det har kommit in lite vatten/sand mellan..
    Hej
    Va är det för tjocklek på glaset? Säkert bättre att lägga
    frigolit som förstärkning för ev tunga stenblock.
    Vad är det för storlek på akvariet?
    Jobbigt att "slabba" med silicon i onödan.
    Tvätta med aceton och lägg frigolit som stöd för stenblocken.
    Mitt tips.

Mvh

Håkan

Kommentar

• Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

Probemet är väl om det kommit in sand mellan "förstärkningsskivan" och bottenglaset.
      Hade det gjort det skulle jag nog försökt få bort glaset för att inte riskera att det sandkornet skulle spräcka bottenglaset.
      En frigolitskiva som skydd mot belastningen från tunga stenar är bättre.
      Skulle det inte vara någn sand emellan skulle jag göra rent ytorna och "försegla" dem för att inte det skulle komma in några korn där

Kommentar

• Ancient
        Användare
        • June 2006
        • 36

Vet inte tjockleken på glaset men det är 540 liters kar iaf.. Detär förra ägaren som lagt de extra glasen, men för att jag ska få bort dem så lär jag ta loss min bakgrund, vilket blir en massa jobb..=/

Har kikat lite närmare och de har kommit in en del sand(rådasand ca 0.33mm skulle jag tro) ca 0,5-1cm in, sedan är det ett till lager med silikon som skyddar, från att de ska komma längre in.. Har ingen aning om sådant, men är det "farligt"? det är som sagt ett stort projekt att ta bort plattorna, eftersom de sitter under bakgrund och såg även att det är ihop silikonat med skarven till bottenskivan, vilket antagligen skulle innebär att jag måste silikona om hela bottenskivan? Det är way out of my leauge om man säger så..

men är väl så illa tvungen om det är stor risk för att sandkornen kan spräcka glaset, jag kommer inte att ha något tungt, bara måtligt med rådasand och sedan några rötter i så inga tunga stenar som tynger ner..

så behöver jag ta bort dem helt eller klarar det sig?

*edit* tack för alla tipsen!

mvh,

Väldigt sugen på att få igång akvariet =)

Kommentar

• dxd
          Användare
          • June 2006
          • 37

Jag hade ett 720L med sprucken botten som någon hade "lagat" genom att lägga i en 60x60cm skiva i mitten på karet och det var vatten under detta.
          Tog bort skivan genom att såga bort siliconet med en ståltråd, detta gick väldigt lätt.
          Därefter så byttes hela bottenskivan ut.

Johan

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9104

lite svårt efter din beskrivning, men jag tror absolut inte att det är nån fara.Glasskivan ligger ju still och kan ju inte påverka sanden att understa skivan spricker. Hur tjockt är glaset som är pålimmad? Täcker båda skivorna hela botten?
            har du nån bild på hur det ser ut?
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ancient
              Användare
              • June 2006
              • 36

Skivorna täcker inte hela botten, bara i bakre hörnen och skivorna ligger helt stil, de är väl fastsatta. glaset är väl kanske 5mm, kan ta bilder imorgon om jag tar mig hem. Är ute på landet och firar midsommar just nu =)

Glad Midsommar!!

Kommentar

• Håknil
                Användare
                • December 2005
                • 484

Ursprungligen postat av Ancient
                Skivorna täcker inte hela botten, bara i bakre hörnen och skivorna ligger helt stil, de är väl fastsatta. glaset är väl kanske 5mm, kan ta bilder imorgon om jag tar mig hem. Är ute på landet och firar midsommar just nu =)

Glad Midsommar!!
                Hej

Även om du inte skall ha stenblock tycker jag inte det låter
                bra att det ligger grus under glaset.
                Oavsett glastjocklek finns det alltid en risk med detta.
                Vatten har ju som bekannt en obändig kraft.Wille kan ha rätt,
                men lyd mitt råd.Ta bort allt extraglas,gör rent ordentligt och
                lägg sen frigolit under de tyngre partierna.
                Tro mig. Jag har varit med om 650 l som har spruckit.Inte kul!

Midsommar på dig igen.Lycka till

Håkan

Kommentar

Arbetssätt...