Hur odlar man anubias??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pny
    Användare
    • April 2002
    • 210

    #16
    Jag skulle inte våga klippa sönder dom i mindre delar än en "rotstump" på ca 3-4cm och 3-5 blad på varje del.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #17
      Tack pny, då gör jag som du säger.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • pny
        Användare
        • April 2002
        • 210

        #18
        Prova i liten skala först, så att ser att ditt växthus kan hålla luften tillräcligt fuktig.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Tänk att man kan ta betalt för ogräs =)
          ???
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            Haha =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #21
              Det kan finnas "normala" delningspunkter och då är det ingen fara att knipsa av dom där.
              Det enda kruxet med anubias är ju att de växer så förbålt sakta. Men sätter man dom i torv och håller den fuktig samt duschar dem varje dag, så trivs de på fönsterbänken. Eller bäst i ett terrarium med hög luftfuktighet.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #22
                Vet inte hur de gör på andra kommersiella ställen, men på Tropica utgår man från gener. Anubias växer som sagts tidigare, långsamt, för att inte säga mycket långsamt. Tydligen är genförökning det snabbaste de har kommit på. Rätt skoj att se 100-150 pytteanubias i en burk i size med en pizzasalladsburk. Dessa småttingar planteras så småningom ut enten på stenar/rötter eller i krukor. De får sedan stå på tillväxt med bara fötterna i vattnet.

                Ska du ha upp så många som 30 plantor så har du ett tålamodsprövande jobb framför dig, men hyfsat enkelt. Gör som rekommenderats, med miniväxthus, och dela rotstockarna så att det är 3-4 noder på dem. Teoretiskt ska det egentligen räcka med en enda nod, men jag har inte lyckats särdeles bra när det är så små bitar. Kan iof bero på att jag bröt sönder dem i stället för att skära med vass kniv (kan ha skadat noden när jag bröt sönder den). Funkar finfint om du tar en hel rotstock också, men klipper av de flesta bladen. Det kommer nästan alltid en fem-sex plantor från en sådan hel rotstock. Med rotstockar på 3-4 noder har jag ibland fått ut två plantor.

                Vill du inte köra med växthus så kan du låta dem ligga och flyta på ytan precis under ljusrampen. Går troligen inte lika fort som med växthus, men det har funkat utmärkt för mig. Den metoden funkar för övrigt finfint att föröka Crypts med också. Ta bara en lång rotstock och bryt sönder den i bitar om 2 cm. Går hyfsat fort att få ihop en duktig flock retrospiralis om man har 5-10 kraftiga plantor att börja med...

                När det gäller gödning i miniväxthus hade jag provat med vanlig krukväxtgödning, men i låg dos (typ en fjärdedel av vad som rekommenderas på flaskan). Har märkt att om man kör som rekommenderas på flaskan så kan en del vanliga krukväxter bränna rötterna och se rätt skumma ut efter ett tag. Mindre gödning har gett bättre resultat, för min del. Anubias växer ju inte fort, så det är inte mycket de behöver. Kanske kan det funka bra med vattenväxtjord också. Butiker som säljer dammtillbehör brukar ha det.

                Ola,
                vad var det för art Echinodorus du körde på balkongen? De flesta brukar inte tåla så starkt ljus/vanlig luft utan att torka ut i bladen. Har en del funderingar om en liten damm på balkongen, och Skåne och England är inte alltför olika i klimatet.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 June 2006, 05:59.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23
                  Tackar för svaren.
                  Provat med att dela relativt stor anubias i tre.
                  Låter dom gå i ett akvarium tills dom "läkt" sedan flyttar jag upp dom i ett miniväxthus.
                  Lyckas delningen i tre så provar jag att dela nästa i fyra.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Vet inte hur de gör på andra kommersiella ställen, men på Tropica utgår man från gener.
                    Inte gener väl? Menar du inte mikroförökning där man utgår från ett litet skott?


                    Bra tips där om näringslösningen. Jag själv tog PMDD-gött akvarievatten, men skulle jag köra i större skala skulle jag ju vilja skissa på vanlig krukväxtgödning. Här är ett test (tack Harbard!) på lite olika krukväxtgödningar:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #25
                      defdac,
                      jag uppfattade det som gener eller i vart fall celler, inte skott faktiskt. Man utgår från någon slags "obestämd" cellmassa som ser ut som ett torkat svagt mintgrönt tuggummi (vi fick hålla i denna massa, rätt skum känsla). Räcker sedan med att man tillsätter enstaka celler för att massan ska bli "bestämd" att bli just Anubias. Gjorde på samma sätt med Javaormbunke, till min förvåning. De brukar inte vara svåra att få ett attans gäng skott på med stigande ålder. I de allra minsta burkarna (mindre än pizzaburkar) syntes inte tillstymmelse till skott, bara en massa prickar i en geléliknande näringslösning. Kanske är det just detta som är mikroförökning, men man var definitivt nere på en mindre nivå än skott. De har ett rätt avancerat labb i allafall, utifrån mina lekmannaögon.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #26
                        Jag vet inte vad det ar for Echinodorus men den star inte pa balkongen utan i ett fonster med gassande sol. Just nu kor jag pa bakgarden (ej i sol) och det verkar funka. Men det ar MYCKET fuktigare i Hull an i Sverige. Lite kuriosa: En som gick under vatten utomhus klarade hela vintern men dog i mars under en koldknapp da den hade borjat vaxa. Valisnerian dog i Januari nagon gang.

                        Ang. gener. Det ar snarare celler. Man hackar sonder bladen och odlar upp dem i tillvaxthormon utan rot eller skotthormon. Da far man en svampartad cellklump (callus). Den kan man dela upp och lagga i en losning med skott och rotbeframjande hormon.

                        Pa vaxfysiologin lekte vi med det har. Inga rot eller skottbeframjande hormon ger en callus. Bara rotbeframjande en callus med rotter och endast skottbeframjande ger callus med skott. Bada hormonen ger upphov till en fardig planta. Detta skulle man enkelt kunna gora hemma om man hade tillgang till hormonerna.

                        Nu VET jag inte om Tropica gor sa har, men andra gor det sa jag ar ratt saker att aven de gor det. Dessa hormoner gick att kopa i krukvaxtaffarer pa 70-talet men de ar forbjudna. Det finns att kopa rotbeframjande medel i England, men det ar nog inte samma eftersom att det inte funkar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #27
                          Ola,
                          oki. I vilket fall hade jag inte tänkt köra Echinodorusen ute året runt, det tror jag ingen art pallar med tanke på allt som kan hända. Är också sugen på någon dvärgnäckros, många av dem tål klimatet bättre också. Känner jag mig själv rätt och vet vilken tid jag har till förfogande så blir det först nästa sommar som det blir något verkligt av med balkongen. Trots att jag har haft en tunna förberedd de senaste två somrarna... *s* Just nu kniper lokalen verkligen all tid, och det är bara tråk-jobb för att kunna göra skoj-jobb senare.

                          Jag vet inte exakt vad Tropica kör med som sagt, men sett det har jag även om det var många år sedan. Varken din eller defdacs beskrivning känns helt rätt som jag minns det, men minnet kan mycket väl ha svikit mig. Har bestämt för mig att de jobbade med "obestämda" cellklumpar som de sedan ympade (eller något liknande) med celler/gener som de ville ha fram i plantväg. Samma "obestämda" cellmassa användes för att föröka alla långsamtväxande plantor, återigen om jag minns rätt. Nåja. Rätt övertygad om att vi inte inom rimliga gränser kan kopiera detta i våra hem, så diskussionen är nog rätt ointressant.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #28
                            En bild på anubiasodling hos Nygaards i Halmstad.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

                              #29
                              Ursprungligen postat av Micke
                              En bild på anubiasodling hos Nygaards i Halmstad.
                              Ojdå! bara att nalla då!
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #30
                                Samma tanke slog mig.
                                Undrar när man drar till Halmstad.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...