Undrar som en flundra hur man lättast odlar fram anubias?
Hur odlar man anubias??
Kollaps
X
-
Hur odlar man anubias??
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Taggar: Ingen -
Lättast är väl att bara låta den växa... Vill man ha upp farten lite så låter man den växa i vatten med god näringstillgång och starkt ljus... Kommersiellt odlar man den säkert ovan vatten i lokaler med mycket hög luftfuktighet. På så sätt behöver man inte lika starkt ljus som vid undervattensodling.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki -
Hej!
Lättast odlar du upp den i ett miniväxthus i fönsterkarmen. Jag har provat och jag måste säga att de växer nästan snabbare i vatten. Det blir inga alger på i vart fall.
Mvh
olofKommentar
-
Tack för svaret pny.
Jag vill ha fram ett tretiotal plantor.
Delar jag de befintliga?
Kan jag driva fram frö eller delade plantor i växthus?
Hur och hur mycket jödning i jord eller vattenlösning?
Suck många frågor blev detDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ahh,,,,,,,,, du hann emellan olof.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Olof, anledningen till att det gick sakta i växthuset var väl förmodligen för att atmosfären i drivhuset blev CO2-fattig?
Den viktigaste fördelen med att odla dom ovan vattnet är ju annars att dom har så fantastiskt mycket bättre tillgång till CO2 (om man kan lösa kompromissen mellan bortförsel av fuktig CO2-fattig luft och tillförsel av CO2-rikare torr luft).
Jag testade att blåsa igenom drivhuset varje dag så att luften blev 100 ggr CO2-rikare och det verkar ge ganska fin effekt.
Fläkt + luftmister som går igång någon minut ett par-tre gånger per dag kanske vore nått.
Vad gäller gödning borde du kunna följa råden på vilken krukväxtgödning som helst.Senast redigerad av defdac; 20 June 2006, 13:43.Kommentar
-
Hej!
Jag tvivlar på att CO2 halten förbrukas så snabbt i ett litet växthus? Om man öppnar locket någon ggr om dan och vattnar bytts ju luften. Det går ju dock att öka tillväxten ytterligare med co2 tillförsel. Jag tror att det var liten näringstillförsel och problem med mögel som gjorde att det gick långsamt i mitt växthus.
Att fukta dem ibland kan nog vara bra men det får inte bli för bra. Jag hade anubias i akvaterarium som ständigt fuktades av stänk från ett vattenfall och de var helt överväxta med toffsalger (trots att de ju faktiskt växte i övervattensläge).
Mvh
olofKommentar
-
Mm.. sant, har för mig att terrariefantaster kan få problem med alger på rutorna om dom mistar för mycket.
Jag själv hade helt tätt för att slippa vattna i mitt drivhus, så jag gissade att det krävdes lite luftombyte ibland - och andedräkten är ju några resor bättre än bara luft.
Men en bra kompromiss vore en fläkt några sek varje dag om det är ett ganska tätt växthus så att man åtminstone får bort prandtl-lagret som förmodligen bildas under bladen på växterna i totalt cirkulationsfria drivhus?
Med ett par gravitationsflärpar borde man kunna stänga inne fukten bra när fläkten inte är igång.Kommentar
-
Min Echinodorus nar den fortfarande var liten. I England behover man inte spraya...Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonMin Echinodorus nar den fortfarande var liten. I England behover man inte spraya...Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
-
Ursprungligen postat av LNKan jag driva fram frö eller delade plantor i växthus?
Vilken Anubias är det du tänkt dra upp?Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Jag har två sorter som jag tänkt dela om det går. Vet inte namn men den "stora" sorten har blad i storleksordningen liten tändsticksask och är 10-15 cm hög. Den lilla något mindre än enkrona stora blad och är 5-7cm hög. Båda sorterna blommar då och då.
Sätter jag tillingarna i matjord?
Vågar man dela befintiga anubias så att endast ett "gammalt blad" återstår?
och göder med vanlig växtgödning?
miniväxthus har jag!!Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ursprungligen postat av LNJag har två sorter som jag tänkt dela om det går. Vet inte namn men den "stora" sorten har blad i storleksordningen liten tändsticksask och är 10-15 cm hög. Den lilla något mindre än enkrona stora blad och är 5-7cm hög. Båda sorterna blommar då och då.
Sätter jag tillingarna i matjord?
Vågar man dela befintiga anubias så att endast ett "gammalt blad" återstår?
och göder med vanlig växtgödning?
miniväxthus har jag!!
Ska du ha dom jag har hemma också?
Vi måste komma på en lösning med dina Uaru`s också....540 är sålt nu nämigen
Vi höres
Mvh PeterKommentar
-
Ja dom anubiasen behövs oxå.
Så fort de sista frågorna är uträrtade så sätter jag till en liten anubias odling inför hösten.
Men vågar inte stå och soppa sönder plantorna förrän jag vet mer.
Uaru ------- frågar Mattis idag!!!!!!!Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar