New Life Spectrum

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Har en hel bunke av olika NLS-foder, men de flesta av mina firrar äter det inte på stubben. Precis som allt annat foder måste jag vänja in dem vid det, även vid "Finicky fish". Har några gobider som är verkligt kräsna, och de käkar det inte alls. Normal sällskapsfisk kastar sig dock över det, men det gör de med allt foder.

Nå. Det enda jag verkligen trivs med så långt, är wafers. Verkligt bra i konsistens, lätta att bryta upp och grumlar inte vattnet.

Jag ska dock testa fodret mer, för även andra varianter verkar inte skräpa ner vattnet lika mycket som annat foder, i starten. Annars är jag övertygad om att ett maximerat näringsinnehåll ger lika mycket "osynligt" skit i vattnet som allt annat foder - men ju längre tid det dröjer desto bättre är det. Fördel NLS där.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

dxd jag är lite nyfiken vad det är du klassar som skräpfoder.

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Nå. Det enda jag verkligen trivs med så långt, är wafers. Verkligt bra i konsistens, lätta att bryta upp och grumlar inte vattnet.

Hilsen,

P
        Tja.

vad är det för wafers, skulle det passa att mata malyngel (algätande) med?
        vad finns det för förpackningstorlek och vad kostar det? ska ju ner till malmö i nästa vecka och det vore ju värt att plocka hem för att prova...
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Ursprungligen postat av cichlids4fun
          Tja.

vad är det för wafers, skulle det passa att mata malyngel (algätande) med?
          vad finns det för förpackningstorlek och vad kostar det? ska ju ner till malmö i nästa vecka och det vore ju värt att plocka hem för att prova...
          Beror lite på, det här med malynglen. Har man en gnutta grus på botten fungerar wafersen perfekt till malyngel, men är det ren glasbotten har de svårt att "komma upp" på dem. Mina Ancistrusyngel har mest puttat omkring wafers när jag matat med det (har ren glasbotten). De är i allafall klart förtjusta i dem och de kan ligga i mycket länge utan att lösas upp. Har inte pejl på exakt förpackningsstorlek, men de burkar jag köpt är enten lite mindre eller lite större än en normal TetraMin burk. Håkanstorp Zoo har fodret hemma, och ligger inte särdeles långt från där jag bor.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robbe
            Användare
            • February 2003
            • 527

Waffersena säljs i burkar på 125g för 148:- dom är helt klart kanon för malar.
            Man får dock se upp för man kan inte mata på lika mycket som med andra waffers för då blir malarna rejält runda om buken.

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Ursprungligen postat av kaj.p
              Som jag ser det så är de det som sväller, dammar o faller sönder Torrfoder menar jag då.
              Frågan var nog till dxd om ni nu inte är samma person

Kommentar

• dxd
                Användare
                • June 2006
                • 37

Ursprungligen postat av bmwpower
                dxd jag är lite nyfiken vad det är du klassar som skräpfoder.
                För mig så är skräpfoder dem som inte uppfyller dem krav man kan/ska ställa på ett foder.

Eftersom det har varit så heta debatter innan så väljer jag att inte kommentera denna fråga mer.

Kan säga att för mig så värdera jag ett foder enligt följande kriterier:
                -Enkelt att mata med, ej svälla, vilket nästan alla gör, dock ej NLS.
                -Belastning på akvariumet, ett foder som dammar eller på annat sätt skitar ner är inte intressant.
                -Prisvärt, ett billigt foder behöver inte vara prisvärt, likväl som ett dyrt behöver vara bra.
                -Totalpris, ett billigt foder blir många gånger inte billigare i det totala, utan ett foder som kanske är dyrare, men det går åt mindre = bättre totalekonomi.
                -Hur mycket vattenbyte behöver jag göra.
                -Tillfredställer maten fiskens alla behov avseende näring och så vidare.
                -Hur fiskarna mår vilket är det viktigaste.

Hur ni andra gör när ni väljer foder lägger jag mig inte i.

Johan

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av dxd
                  Vad är det för fel att KajP svarar med sin uppfattning?

Johan
                  Självklart är det inget fel att han svarar men grejen är ju att han säljer väl fodret NSL i sverige, att hans svar blir nått som innefattar alla andra foder mer eller mindre gör ju att svaret känns lite roligt. Det har ju kommit sensations foder många gånger genom åren men trots det så matar många stora duktiga tyska odlare fortfarande med Tetras flingfoder som funnits sedan tidernas begynnelse och onekligen måste fungera eftersom annars skulle dom inte köra med det plus att fisken dom drar upp är helt kanon i form och proportioner. När ni pratar om foder ni inte tycker är bra så tar ni upp fysiska egenskaper som damma och svälla... men ni glömmer det som avgör om fodret verkligen är bra, fiskens egenskaper efter matning... om ett foder nu sväller lite men fisken blir enormt fin på alla sätt så känns det lite dummt o klassa det som ett skräpfoder, nästan lite korkat imo, det är ju inte egenslaperna vi ser med ögonen hos just själva fodret som avör om det är bra, det är ju hur fisken blir. Jag ska själv prova NSL i nån burk för att se om det har någon revolutionerande effekt på fisken.
                  Senast redigerad av deelay; 24 September 2006, 16:38.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

Vad är det för fel att KajP svarar med sin uppfattning?

Johan
                    har jag sagt att det var fel???

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Många nya foder tycker jag visar sig allt för ofta inte tillföra mer än vad gammla foder gjort

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

deelay om jag svara på en diskus fråga då blir det lika roligt? Jag menar säljer ju också sådana. I så fall så borde ju i princip alla säljare diskvalificeras från forumet.
                        Om du hade agenturen på diskus i sverige så svar ja =)

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

deelay om jag svara på en diskus fråga då blir det lika roligt? Jag menar säljer ju också sådana. I så fall så borde ju i princip alla säljare diskvalificeras från forumet. Har heller inte nämnt något fabrikat o jag använder själv fler olika fabrikat. Generellt när det gäller pellets så anser jag att det iallfall för mina fiskar Att det är viktigt att det inte sväller, diskusen är en fisk som rangordnar sig och oftast är det den dominanta som snabbt stoppar i sig mest. Ger man för mycket så är det inte helt sällsynt att de äter ihjäl sig. Samtidigt så är de en bottenätare som ofta spottar maten ut o in. De pellets som då faller sönder och ligger som en matta över botten har man ju inte så mycket nytta av oavsett hur bra det är näringsmässigt. (Syns väldigt tydligt då jag kör utan bottenbeläggning). För vitsen med ett foder är väl ändå att fisken skall få i sig det.

Sedan Tess jag är jag o ingen annan.
                          förstår då inte varför du svarade på frågan då du som säljare till fodret inte bör delta i diskussioner som denna enl forums regler

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Har KajP ens nämt NLS i sitt inlägg?
                            Men snälla rara, om jag skulle gå på som du så vore mitt svar... Har jag sagt det? lol
                            Vad är rubriken för tråden och vad säljer han för foder? eftersom ni nu brukar svara åt varandra så kanske du kan säga vilket han menade om det nu inte va nls...

Klart det inte spelar någon roll om foder sväller, ge det till dina troffar eller diskus så får du så hur bra det är!
                            Har matat troffar och malawi i flera år med foder som sväller, AN pellets... dom lever fortfarande och mår bra =)
                            Senast redigerad av deelay; 24 September 2006, 22:15.

Kommentar

• tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

Varför Kaj P svarar du på en fråga ställd till dxd som om den vore ställd till dig det räcker för mig då jag vet att dxd används som ett alias
                              Tyvär gör detta sätt av marknadsföring att man inte blir intresserad att prova NLS och för den delen hade det nu varit så bra hade det sålt sig själv

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Ber om ursäkt Kaj, men regerar när någon får obefogade påhopp.

Johan
                                Det är ingen som hoppat på dig eller kaj utan det e bara du som reagerar lite starkt på saker du tolkar på ett sätt som jag inte riktigt förstår men men... alla är vi olika =) Du skriker om rätten att få säga vad man vill om man har en produkt men då måste ju även andra ha rätt att säga va dom tycker utan att du ska börja härskna... lika för alla =) Känns som att strulet började när jag komenterade kriterierna för ett skräpfoder, fattar inte att det tog sån eld plus att jag råkade blanda ihop S och L vilket du använde på ett mycket märkligt sätt som jag inte heller begriper.

Skitsamma... kör vidare o testa fodret under en tid så får vi se om det e nått man ska köra till som huvudfoder.

Kommentar

Arbetssätt...