Tvätta bort alger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • August 2004
    • 26

Tvätta bort alger

Finns det något medel jag kan använda mig för att få bort alger på tex hålsten. Nu pratar jag alltså om att ta upp stenar sen rengöra/skölja och därefter lägga tillbaka i akvariet ? Eller är det ända sättet för att inte skada fiskarna att köra med vanlig bortste och vatten ?.

//Mvh Johan
  • Zzzit
    Användare
    • January 2006
    • 253

Syror tar bort alger, men hålsten är väl som kalk ungefär!? Isf "mättas" syran snabbt och jag är inte säker på om den hinner verka då!?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• cikliden_90
      Användare
      • March 2005
      • 159

Jag kör med en tryckluftspruta med behållare som jag fyller med vatten och sprutat med på mina hålstenar. Det funkar bra och går ganska snabbt.

/Linus
      Senast redigerad av cikliden_90; 19 June 2006, 18:59.
      /Linus
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Har hört många som kör med klorin för att döda algerna, sedan är det enklare att skrubba bort dem. Själv föredrar jag naturliga metoder som algätande fisk/räkor eller ändra på något i karet. Alternativt kör jag med algerna kvar - ett kar utan alger är ett dött kar.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ICC
          • May 2006
          • 243

Jag tycker att det fungerar väldigt bra med vanlig högtryckstvätt. Allra bäst är en högtryckstvätt som man kan ställa in temperaturen på vattnet med. Tvättar ofta mina stenar och rötter på det viset. Man bör däremot vara lite försiktig när man tvättar rötter så man inte har i sönder dem.

//Ola

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Def. högtryckstvätt....super!!!!

DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2694

Ännu en röst på högtryckstvätt... förutsatt att grejen som skall tvättas tål det förstås.

Kommentar

Arbetssätt...