Koppla ihop burkar? galen idé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

    Koppla ihop burkar? galen idé?

    Jahaja, så har man funderat igen. Jag har grunnat på om man inte skulle kunna koppla ihop akvarier på nåt enkelt sätt utan att behöva såga och borra o.s.v. Jag undrar om man skulle kunna ta ett rejält grovt rör med dimension en sisådär 10-15 cm och och hänga som ett uppochnervänt "U" mellan två närstående akvarium. Om dom har samma ythöjd och U-formade rörets två ändar är långt under ytan och man får ut luften så finns det ju en passage mellan burkarna. Så långt allt väl, man kan ju också se till att få cirkultaion i röret genom att sätta insug i ena burken och utblåset i andra.

    Rent tekniskt borde det funka MEN:

    Kommer firrarna fatta detta? Strömlevande fiskar som hoppar kan man ju få att ta sig var man vill men ciklider?

    T.ex troffar eller Cyprichromis eller liknande som jagar runt varann hela tiden borde, om inte annat av en slump, hitta. Snäcklekare eller annat kan förståss bli problem.

    Jag är förståaa medveten om att detta kan vara en heldum idé men ni förstås väl hur min fantasi ser ut? En massa burkar i ett rum som sitter ihop där fiskarna faktisk kan ta skydd i från varann mer än att bara simma 1.5 m eller så, man kan ha ett nästa släckt som imiterar djupt vatten, ett med bara sand o.s.v.

    Vad tror ni? Tänkt efter så ni kan slå dessa dumma fantasier ur skallen på mig.

    Med ödmjuk hälsning.
    Eder
    Carl
    Senast redigerad av Carl; 19 June 2006, 09:54. Anledning: felstavning
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

    #2
    Jag har oxå klurat på en sådan idé... Mina två 250-liters står bredvid varandra i och har ungefär samma tema, så visst är jag frestad!! Hittills har jag inte realiserat det, men jag tror inte alls idén är dum. De kardinaltetror som går med acara-paret skulle nog gilla att fly fältet ibland! Och jag tror att de flesta fiskar (kanske särskilt ciklider, men möjligen lite högre IQ) lär sig hitta i sina hemmavatten som i sin egen ficka, så nog skulle de såsmåningom "veta" hur man kommer från A till B.

    Det har funnits tidigare diskussioner om detta någonstans men jag minns inte var, tyvärr.
    Senast redigerad av Helenai; 19 June 2006, 11:22.
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #3
      Jag borde bli en konsult för försäkringsbolagen
      1. det kommer att funka i en källare med avlopp
      2. trixet är vilken dimension man ska ha så flödet är så snabbt som möjligt utan att det fastnar nåt skit men heller inte så långamt att flödet är så långsamt att det syre som finns i vattnet stannar i kröken dvs häverten slutar.
      3. ring Korallrevet jag vet att dom hade detta system i sin butik för länge sedan
      4. ha alltid en kamera hemma, måste ha en bild på försäkringsgubbens min när alla akvarier har runnit ner på golvet (tur är väl att akvarierna inte kommer att gå sönder)
      ha det bra
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Kolla:



        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #5
          Haha, min fru skulle bli glad om jag byggde något sådant i huset (alltså det som fanns på länken).
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Helt övertygad om att det funkar. Innan jag hade kopplat ihop fler än två kar, så hade jag dock stoppat ner rubbet i källaren... finns mycket som kan gå på tok i ren tankspriddhet. Min fundering rör 2 st 375or, varav det ena med ciklider och det andra med växter. Flera mindre "U-böjar" sitter mellan karen, med bra nät på inlopp/utlopp. Eventuellt en limmad hörna i varje kar, där man kan ha nät på själva hörnan istf på rören. En enda pump flyttar vatten från det ena karet till det andra. Då kan man kombinera ett växtkar med småfirrar med ett rent ciklidkar med större firrar. De enda som kan flytta sig mellan karen är yngel, och de får vi hoppas blir uppätna. Inte helt säker på att jag vill ha t ex regnbågsfirrar i ciklidkaret...

            Nå. Jag tror det går att lösa med mycket hög säkerhet när det gäller två kar. Fler hade jag dragit mig för. Tänk efter ordentligt före, och är du det minsta tveksam, så skippa tanken eller testa med en liten modell först. Klura ut rubbet som kan gå fel. Vad händer om pumpen stannar, vad händer om något rör kloggar igen, vad händer om etc, etc, etc.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • May 2002
              • 374

              #7
              Man tackar för alla inlägg.

              Jo då, golvbrunn känns ju bra att ha vid sådan här test...

              Men å andra sidan, om man sätterutsuget bara några cm under ytan i det karet man drar vatten ifrån och har lite till godo i det andra så drar ju pumpen luft innan allt rinner över. Och ett U-rör av god kvalité borde väl inte vara osäkrare än nåt annat som vi ofta håller på med, ytterfilter o.s.v. och visst diffunderar väl syre ganska bra så även om man ej har cirkulation mellan burkarna borde väl vattnet uppe i kröken ändå inte bli helt syretomt? Fast där är jag ej säker......
              Hej Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • October 2004
                • 269

                #8
                Jag hade nog låtit varje kar fungera helt separat vad gällde filtrering, flöden m.m och "bara" låtit fiskarna kunna simma emellan. Allt man behöver tänka på då är att inte tömma det ena utan att fimpa mellanhäverten först...

                Men jag är ju lite feg.

                olof: Den länken var ju fantastisk!! Ska bums maila den vidare till min sambo! Perfekt "detalj" i ett drömhus, eller hur? *tur han är nyklippt*
                Senast redigerad av Helenai; 19 June 2006, 18:27.
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • Buckshot
                  Användare
                  • April 2002
                  • 244

                  #9
                  Jag hade 3 kar på rad ihopkopplade med 2 plaströr i form av U:n med ca 5cm diameter
                  Rören gick ner ca 2dm i karen.
                  Meningen var att jag skulle dra nytta av droppfiltrets biologiska rening som jag hade på det mittersta karet.
                  För att få cirkulation så hade jag en liten pump på ca 200l/h som pumpade vatten mellan dom yttre karen.
                  Det var bara ca 3ggr på 5år som någon fisk simmade emellan.
                  Det funkade perfekt så länge jag inte bytte mer än 2dm vatten.
                  Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Carl
                    Man tackar för alla inlägg.

                    Jo då, golvbrunn känns ju bra att ha vid sådan här test...

                    Men å andra sidan, om man sätterutsuget bara några cm under ytan i det karet man drar vatten ifrån och har lite till godo i det andra så drar ju pumpen luft innan allt rinner över. Och ett U-rör av god kvalité borde väl inte vara osäkrare än nåt annat som vi ofta håller på med, ytterfilter o.s.v. och visst diffunderar väl syre ganska bra så även om man ej har cirkulation mellan burkarna borde väl vattnet uppe i kröken ändå inte bli helt syretomt? Fast där är jag ej säker......
                    Hej Carl
                    Man kan mycket väl låta U-rören gå ner en bra bit i burkarna, och så borrar man bara ett litet hål några cm ner från vattenytan på vardera rör. Jag tror annars inte att vattnet i rören blir syretomt. Fast varför ska du koppla ihop burkarna om du inte ska ha rörelse genom böjarna? Det är ju det som är hela grejen.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Carl
                      NCS Medlem
                      • May 2002
                      • 374

                      #11
                      För mig var inte cirkulationen själva poängen, även om det förståss är bra.
                      Själva poängen var att få rören så stora så fiskarna faktiskt simmar mellan burkarna, för att ge firrarna större möjlighet att sprida ut sig. Blir som ett skitstork akvarium liksom.
                      Cirkulationen i rören är ju bra fast det är också då man ökar riskerna för översvämmningar.

                      Som sagt, kan bara vara en dum fantasi.....

                      Carl
                      www.stockholmsciklidklubb.com

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        Nej, någon helt dumm idee är det inte. Det går att bygga som på min tidigare länk till och med om det är avstånd mellan burkarna.
                        En liten cirkulation är nog att föredra om inte annat för att få "samma vatten" i burkarna. Detta går ju att lösa så att det inte blir någon risk för översvämning genom att tex låta pumpen ta in vatten strax under ytan i det ena karet.

                        Mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Carl,
                          då är jag med. Tänkte inte alls på just det. Kanske är det en för dyr lösning för dig, men jag hade kollat om det inte fanns någon firma som kunde få ihop plexiglasböjar på ca 10 cm diameter i stället. Där kanske fler firrar drar igenom. 5 cm elektrikerrör tror jag inte det är så mycket fisk som går in i, rent spontant. Skulle vara sådana "krypande" racksingar som Jullar kanske. Du kanske ska spana mer på länken till FishHighWay tidigare i tråden - kan inte vara alltför svårt att limma ihop en rätt stor överföring i plexi mellan karen. "Värstinggrejen" där är väl att låta överföringen täcka hela kortsidorna på karen. Hur man fyller en sådan med vatten kanske är lite klurigt bara.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • May 2002
                            • 374

                            #14
                            Just så ja! Tack för era inlägg

                            5 cm el-rör tror inte jag heller på, kanske plexi som är genomskinliga där man kan måla botten för att ge en illusion av trygghet, 10 cm är nog minimum, allra helst 15 skulle jag tro.

                            Det trista med akvarium är ju att om två firrar bråkar så kan den svaga bara fly inom burken istället för, som i sjön, bara dra iväg tills det räcker. men ihopkopplade rör skulle man kunna simulera detta kanske. Jag upprepar att detta kanske bara är en dum fantasi....
                            Man skulle kanske kunna hålla Troffar utan att behöva pressa burken full för att spida aggressionen. t.om små snäckisar som occelatus som ju ibland kan ha kraftiga attitydproblem kan behöva mer än 2 m!

                            /Carl

                            P.s Fylla dom med vatten blir nog inte så svårt. Man kan pilla in en slang upp i kröken och suga ut luften så stiger vattnet i takt med att man pallar suga ur luft.
                            Senast redigerad av Carl; 21 June 2006, 10:30. Anledning: glömde en sak
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Just Troffar är en av de firrar som jag tror kan vara svåra att få att gå i rör - men testat har jag ju inte, så shoot!! Med Troffar hade det varit skoj att testa två burkar bredvid varandra som inte ens är ihopkopplade. En hanne och 5-6 honor i varje kar, och så placera karen så hannarna ser varandra... undrar hur de skulle bete sig?

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...