Hjälp!! fiskarna tynat bort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nhn2

Hjälp!! fiskarna tynat bort

Hej.
    Jag har sedan en tid tillbaka haft en fisk som dött i en takt av en i månaden, 6 st hittills som dött.
    Det som händer är att ena dagen är alla fiskar pigga och äter bra. Dan därefter kan det vara en som inte äter, nästa dag hittar jag oftast den fisken död. Alla andra fiskar verkar må bra.
    Det man kan se på den sjuka fisken är att fenorna ser fräta ut. Vad är det för sjukdom fiskarna har fått.

Mina fiskar är Malawiciklider.

Jag har tagit en bild på fisken, men vet inte hur jag får in den i detta inlägg.

Mvh Nicke
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

Kan vara fel foder,stress m.m m.m . . . . .

Berätta vilka fiskar det är som stryker med.Vad matar du med?Hur ser sammansättning ut, dvs hur många hanar resp.honor?Hur stort är karet?

//Micke
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

Kommentar

• Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

Ursprungligen postat av nhn2
      Hej.
      Det man kan se på den sjuka fisken är att fenorna ser fräta ut. Vad är det för sjukdom fiskarna har fått.
      Det kan nog vara fenröta. Har kopierat lite text om fenröta från Zoopet.com:

Fenröta
      Symptom: Mycket smittsam sjukdom som ofta orsakas av dålig miljö i akvariet. Först uppträder en blek beläggning längst ute på fenorna, denna bleka beläggning sprider sig sedan allteftersom fenorna fräts bort.

Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone). Tillsätt grovsalt. Höj vattenkvalitén.
      Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Ursprungligen postat av nhn2
        Hej.
        Jag har sedan en tid tillbaka haft en fisk som dött i en takt av en i månaden, 6 st hittills som dött.
        Det som händer är att ena dagen är alla fiskar pigga och äter bra. Dan därefter kan det vara en som inte äter, nästa dag hittar jag oftast den fisken död. Alla andra fiskar verkar må bra.

Mina fiskar är Malawiciklider.

Jag har tagit en bild på fisken, men vet inte hur jag får in den i detta inlägg.

Mvh Nicke
        Låter som fenröta eller aggression från annan fisk, jag hoppas att du inte har rötter i ditt malawiakvarium, rötter eller rättare sagt det som rötter utsöndrar, kan orsaka fenröta. det finns massa olika preparat mot fenröta. Gå till din lokala akvariebutik och beskriv problemen så kan han hjälpa dig. Ett tips till är att kolla Ph:et i akvariet, finns tester hos samma gubbe som jag just beskrev. För att posta bilder i detta forum krävs att man är medlem, vilket rekommenderas i vilket fall som helst.

Cheers
        Jonne
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

Fick ett bra generellt tips av alex här på forumet om man har lite halvstrul med sitt kar. Byt 20% av vattnet varje dag i en vecka...

Sen skaffa hem nifurpirinol o octoxin. Kör detta i en combo på sjuka fiskar i ett kar vid sidan. Kör dessa procedurer tills karet är i toppform. Jag själv har haft strul från å till med mitt kar. Men lyckats bibehålla fiskarna vid liv genom detta. Plus att jag inte längre för tillfället har problem i karet. Låt det bestå nu bara.

Har sagt detta förut å rätt som det är så blir en firre sjuk. Vet att det kan vara stress när jag tar upp en sjuk firre så detta kanske bör göras på annat sätt än håva som en galning i karet. Kanske tegel rör!
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• nhn2

Ursprungligen postat av Perikles
            Låter som fenröta eller aggression från annan fisk, jag hoppas att du inte har rötter i ditt malawiakvarium, rötter eller rättare sagt det som rötter utsöndrar, kan orsaka fenröta. det finns massa olika preparat mot fenröta. Gå till din lokala akvariebutik och beskriv problemen så kan han hjälpa dig. Ett tips till är att kolla Ph:et i akvariet, finns tester hos samma gubbe som jag just beskrev. För att posta bilder i detta forum krävs att man är medlem, vilket rekommenderas i vilket fall som helst.

Cheers
            Jonne
            Jag har faktiskt två rötter i akvariet som jag har haft där sedan jag startade upp akvariet för ca. 2.5 år sedan. Har kollat PH det ligger på 7.5-8.0. Jag har nu skickat den sjuka fisken till fiskhimlen. Jag ska prova att rengöra filterna och göra 20% vattenbyten plus salt varje dag i en vecka. Tror ni att detta kan hjälpa ??

Jag har ca 30 fiskar i ett 375 L akvarie.

Mvh Nicke

Kommentar

• Gabbi
              • April 2002
              • 897

Då tar du ut dom. Vattenbyten kan hjälpa, men det beror ju på vad felet var från början. Vad har du för övriga vattenvärden? Nitrat, nitrit, kh, temp? Hur mkt vatten cirkuleras i timmen? Vad matar du med?

Att rötter som sådana skulle orsaka fenröta har jag aldrig hört talas om, men eftersom garvsyran är ph-sänkande kan de ändå vara negativa. Har du sett fiskarna "spotta" ut mat de tagit i munnen? Vaggar de? Är de vid botten eller ytan?

Om man misstänker bukis tycker jag metronidazole brukar fungera bättre än nifurpirinolpreparat.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• nhn2

Ursprungligen postat av Gabbi
                Då tar du ut dom. Vattenbyten kan hjälpa, men det beror ju på vad felet var från början. Vad har du för övriga vattenvärden? Nitrat, nitrit, kh, temp? Hur mkt vatten cirkuleras i timmen? Vad matar du med?

Att rötter som sådana skulle orsaka fenröta har jag aldrig hört talas om, men eftersom garvsyran är ph-sänkande kan de ändå vara negativa. Har du sett fiskarna "spotta" ut mat de tagit i munnen? Vaggar de? Är de vid botten eller ytan?

Om man misstänker bukis tycker jag metronidazole brukar fungera bättre än nifurpirinolpreparat.
                Nitrat OK, Nitrit Ok, Ammoniak Ok, kh OK, Temp 26 grader.
                Cirkulation är på ett ytterfilter 950 L/tim + innerfilter 1050 L/tim.
                Den fisk som var sjuk var frisk och åt normalt ena dagen, dagen efter åt den ej och gömde sig bland växterna, dan därefter var den död. Förloppet sker alltså på ca 2 dagan från frisk fisk till död fisk. Jag har dock inte observerat någon fisk som spottat ut maten. Övriga fiskar verkar helt friska.
                Jag har ca 7-8 månader endast matat med pellets(Aquatic Nature Cichlid Basic-food). Jag har innan även matat med räkmix. Kan ensidig kost vara orsaken ?

Mvh Nicke

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3613

Ok ? Ok ? Ok ?

Vad betyder ok?
                  Mvh Alex

Kommentar

• nhn2

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                    Ok ? Ok ? Ok ?

Vad betyder ok?
                    Inom vedertagna gränsvärden enl. rek. från test tillverkare.

Kommentar

• Kid
                      Användare
                      • March 2004
                      • 256

Inte lätt att veta vad det är utan exakt information.

Behöver inte vara sjukdom. Kan lika väl vara fiskar som stressas/mobbas ihjäl. En i månaden kan vara för att när en dör så fokuseras hackordningen till nästa fisk osv.

Kommentar

Arbetssätt...