Scalare och räkor ? tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linka78

    Scalare och räkor ? tips?

    Håller på att starta upp en 480l akvarium och har stora funderingar på den kommande befolkningen. Kan man ha amanoräkor tillsammas med scalarer eller kommer dom bli uppätna? Skulle uppskatta tips på någon dvärgciklid som skulle kunna gå med tillsammas med scalarer.
    Jag hoppas på att få tag i vildfångade scalarer.
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

    #2
    Ursprungligen postat av linka78
    Håller på att starta upp en 480l akvarium och har stora funderingar på den kommande befolkningen. Kan man ha amanoräkor tillsammas med scalarer eller kommer dom bli uppätna? Skulle uppskatta tips på någon dvärgciklid som skulle kunna gå med tillsammas med scalarer.
    Jag hoppas på att få tag i vildfångade scalarer.
    jag har ännu inte stött på ngn dvärgciklid som inte skulle kunna gå med scalar.
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • March 2005
      • 143

      #3
      480 lit...ska du ha biotop eller bara blanda lite smått och gott?
      Visst går det bra med skalarer och dvärgciklider...lägg in 30-40 kardinaltetror till dessa och några ancistrus-malar så får du en fint växt-akvarium.

      Å andra sidan, skippa alla växter, lägga in lite stenar och köpa två-tre arter av färgglada M-buna ciklider skulle göra underverk till dina 480 lit.

      Kommentar

      • linka78

        #4
        Någon biotopakvarium kommer det inte bli. Inredningen kommer bestå av fin sand massa rötter och massa växter (pmdd och Co2 4x58w lysrör). Skalarer och kardinaltetror har jag prövat tidigare och det har slutat med att skalarena blir tjockare och tetorna blir färre och färre. Men jag håller med om att kombinitation av skalarer och kardinaltetror är en riktig höjdare så länge tetrorna är kvar. Nog för att jag tycker malawi är intresanta fiskar, har alltid nått fuffens för sig och man får alltid en massa yngel så är intreset just nu mera åt sa hållet. Men alltid när jag har akvarium så är det en fisk som alltid får vara med, nämlig eldstjärt. Gillar den skarpt, fin rolig tålig och man kan ha den med i stort sett alla fiskar som inte är stora nog att äta upp den. Från den fromaste guppy till den elakaste ciklid (min erfarenhet). Den är självskriven i mitt akvarium. Men utöver den och skalarer ... tips på någon dvärgciklid som är bra föräldrar generellt sett skulle uppskattas. Fungerar det med amanoräkor och skalarer? eller tips på en annan fisk? Ancictrus är trevlig men hoppas på att få upp lite yngel och då är det en fördel med att inte ha en mal som tycker det är smaskens med rom, därav frågan om räkor. Kanske några pansarmalar.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Ursprungligen postat av Flipper
          480 lit...ska du ha biotop eller bara blanda lite smått och gott?
          Visst går det bra med skalarer och dvärgciklider...lägg in 30-40 kardinaltetror till dessa och några ancistrus-malar så får du en fint växt-akvarium.
          Om inte annat tjocka och glada scalarer.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          Arbetssätt...