Idiotiska namnbyten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

    #16
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Fel vad gäller längden kan ha att göra med att längderna i artbeskrivningar är på vilda exemplar och då förutsätter att de äter sin naturliga föda i den takt de skall. I akvarium blir fiskar större då de får "bättre" mat i större mängder än de borde.

    Jag vet att Felipe som fångar fiskarna i Uruguay sa att dem dem blir ofta runt 20 cm och att 25 cm är verkligen max storleken på dem.Han borde dock veta.

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

      #17
      Hej!

      Artregistret ska ange maxläng i akvarium. Om vi saknar andra uppgifter tar vi måtten från fishbase. Nu har vi ju en annan uppgift så då kan vi ändra.

      Jag tycker det är bra att man flyttat "chanchito" från Cichlasoma det har ju stått klart i åratal att den inte ska finnas i det genuset.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

        #18
        Ursprungligen postat av jarinen
        Tror det är Archocentrus som gäller just nu.


        Mvh Jari
        Ok, vad bygger man det på, övriga archocentrus har ju liknande drag med varandra men JD tycks ju inte passa in där rent utseendemässigt.

        Dock finns det väl andra likheter såsom fysiska likheter (fjäll osv) och beteenden som stämmer överens med övriga fiskar i det släktet.
        ||||

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

          #19
          Ursprungligen postat av olof
          Hej!

          Artregistret ska ange maxläng i akvarium. Om vi saknar andra uppgifter tar vi måtten från fishbase. Nu har vi ju en annan uppgift så då kan vi ändra.

          Jag tycker det är bra att man flyttat "chanchito" från Cichlasoma det har ju stått klart i åratal att den inte ska finnas i det genuset.

          Mvh

          olof
          Hej Olof
          Vilken fisk är det som kallas grisen?
          ||||

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #20
            Ursprungligen postat av malplacerad
            Ok, vad bygger man det på, övriga archocentrus har ju liknande drag med varandra men JD tycks ju inte passa in där rent utseendemässigt.

            Dock finns det väl andra likheter såsom fysiska likheter (fjäll osv) och beteenden som stämmer överens med övriga fiskar i det släktet.
            Ja, ibland undrar man verkligen. Själv tycker jag den borde tillhöra Amphilophus. Konstaterar bara att CA nästan i nuläget är = dra en lott för att se vad den heter just idag ; )


            Mvh Jari

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #21
              Hej!

              Jag citerar S.Kullander från CB. nr 1 1973:

              "Vill bara påpeka att Chanchito, om det skall vara spanska inte betyder liten gris utan liten Chancho som är träsko e.d. Uttalas f.ö. som det låter."

              Det rör sig om den fisk som till nyligen hette Cichlasoma Facetum och nu heter Australoheros facetus.

              Uppgifterna om maxlängd går starkt isär på olika hemsidor från 10-15 cm till 20-25 och någon
              sida anger tom 70 cm som maxlängd. Troligen avser måtten 10-15 någon av de andra Australoheros arterna så 20-25 är nog det korrekta.

              Vi som jobbar med artregistret vill gärna ha in upplysning om något inte stämmer i en artbeskrivning. Jag tackar och tar emot.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #22
                men chancho betyder gris? å det finns en stor ej namnsatt Amphilophus som kallas chancho, gris!
                fish r friend

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #23
                  Från skoldatanätet:

                  Svenskt uppslagsord gris [gri:s] grisen grisar subst. svin (bildligt "smutsig el. äcklig person") se bildtema 28
                  Spansk översättning cerdo (cochino; marrano; puerco; Arg., Chile: chancho)
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • mrgreed
                    Användare
                    • July 2002
                    • 494

                    #24
                    Angående vad Chanchito betyder så berättade min chilenska jobbarpolare följande.
                    Chancho betyder Gris i dålig bemärkelse alltså svenska ordet svin kam man nog säga medans Chanchito betyder "min lilla gris" i positiv bemärkelse.

                    Mvh
                    Danne

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

                      #25
                      Hej pa er!

                      Glom ej att spanska ar ett valdigt stort sprak, plus att den talas i valdigt manga olika lander.
                      Med olika lander vill jag mena olika kulturer och en salig blanding av andra sprak; Quechua, Guarani, Aymara, Charrua, Mapuche, (Italienska),etc,etc
                      Visst betyder "Chancho" gris, och "Chanchito" liten gris....men Chancho och Chanchito kan ocksa betyda, i olika lander/regioner, en massa annat...sasom; Polisbil, sko, skitig, gummiband,etc,etc.

                      Nagra fa exempel (det finns tusentals!);
                      CHOCLO i Uruguay betyder maiz, medan CHOCLO i Mexico betyder sko
                      MONO ar apa pa spanska, men ocksa "ful" i Uruguay eller "fattig" i Colombia...
                      MOSCA ar fluga, men "alert" i Venezuela eller "pengar" i Uruguay

                      For att veta om A.facetus (ex.Cichlasoma facetum) vanliga namn "Chanchito" betyder nagot av dessa, eller den RIKTIGA betydelse gris, maste man nog komma pa i vilket land/region man gav det namnet at den sortens fisk?

                      Sedan ar det sa att "gris" pa "akta" spanska inte ar "Chancho", utan PUERCO (porco pa italienska) och CERDO (bagge av dessa anvands ocksa for "skitig" eller "smutsig").
                      Sa jag undrar (borde verkligen kolla upp det?) och misstanker att "Chancho" inte ar spanska utan "sydamerikansk".
                      I och for sig sa misstanker jag att "Chancho" numera acepteras som spanska....sasom "Cochinillo" som ocksa anvands (for samma sorts djur) i nagra spansktalande lander. ...

                      Felipe
                      Felipe

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • March 2003
                        • 527

                        #26
                        Chancho betyder enligt ordboken gris/svin på sydamerikansk spanska.
                        Chanclo är trätoffel, galosch.
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

                          #27
                          Ursprungligen postat av daniel60
                          Chancho betyder enligt ordboken gris/svin på sydamerikansk spanska.
                          Chanclo är trätoffel, galosch.

                          Hej Daniel;

                          Jag har aldrig hort talas om nagot som kallas/hetter Chanclo.....daremot Chancleta som betyder SANDAL i Argentina och Uruguay.
                          Sa, det kan mycket val stamma att i en del lander anvands Chanclo for tratoffel, (men sakert inte i sodra Sydamerika.)
                          Da atergar vi till att syftet med Chanchito for C.facetum ar just "liten gris" och inte nagot annat (?), och man undrar ju vad facetum och en liten gris har gemensamt?
                          Felipe

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

                            #28
                            Hej Felipe!
                            Eftersom Facetum var en av dem första akvariefiskarna och dessutom kanske den första som höll på och bet av växter och grävde som en grävskopa,slogs och levde rövare och bajsade stora bajskorvar och framförallt äter allt som man stoppar ner till den (jag har aldrig haft en fisk med så stor aptit) kanske man tyckte att man hade en liten gris i akvariet;-)
                            En gissning bara..

                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • Felipe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 327

                              #29
                              Maste vara det....kan ju inte syfta pa mycket annat?
                              Fast arligt talat sa har jag aldrig haft nagra facetum som graver sa pass mycket...men det maste vara som du sager!
                              Felipe

                              Kommentar

                              • mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

                                #30
                                Nä mina gräver inte värre än andra med liknande temperament och beteende.
                                Dem är väl dock mer lika det typiska beteendet som centralarna har både till utseende ,beteende och temperament.Och förmodligen fanns inte många centralare på marknaden när den fick namnet Chanchito.
                                Eller också var den en mindre chock för den lokala akvaristen som bara hade hållt vanliga sällskapsfiskar och stoppade ner ett par Facetum i ett 100 literskar;-)

                                Mvh
                                Danne
                                (Med ca 30 mini mini-grisar på tillväxt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...