Vattenvärden i ENKÖPING

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Vattenvärden i ENKÖPING

    Hej! (ett nytt försök)

    Skall snart flytta till Enköping i slutet av juli. Tänkte att du som bor där kan berätta om vattnenvärden och hur det funkar att ha växter och olika arter i det vad jag vet hårda vattnet. Du får gärna tipsa om vart det är bra att handla och annat som kan vara intressant att veta som akvarist i Enköping.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Du kan ju ringa till vattenverket i Enköping och be dom att skicka senaste rapport av provtagningen till dig.

    Du hittar säkert adressen hos Miljö och hälsoskyddskontoret i Enköpings kommun.

    I Enköping finner du småstadsatmosfär och en levande landsbygd på ett bekvämt pendlingsavstånd till Stockholm, Västerås och Uppsala.


    I en sådan rapport så finns uppgifter om allt som finns i vattnet.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Jag vet ungefär vattenvärden, mer intresserad av erfarenheter av att ha växter och hålla olika arter.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • May 2005
        • 330

        #4
        Först grattis till huset ;-)

        Jag har försökt att hitta den rapport jag fick ifrån vattenverket här i Uppsala, men hittar den inte. Hur som, här i Uppsala kommer det Malawi vatten direkt ur kranen.
        Vad det gäller fisk så har jag en mängd olika Mbunas, Aulonocara arter och Petrotilapia, Och dom trivs som "fisken" i vattnet ;-). Nästan för bra ibland, med tanke på hur mycket yngel dom produserar.

        Vad det gäller växter så har jag bara Anubis, javaormbunke och vallisinera, och det enda som trilkas lite är just vallisineran, fast lite konstigt är det den verkar trivas bra i 540 burken men inte alls i 720 burken: jag har börjat göda lite med PMDD för att se om det förbättrar saken. Enda skillnaden mellan karen är sanden, råda sand i 540, och korallsand i 720, det kanske kan kan vara en förklaring på mitt vallisinera problem. Påverkar sanden typen växter så??

        Det finns bara en akvarie affär i Uppsala (Akvariehobby) dom har ett bra sortiment. Ta en titt på deras hemsida akvariehobby.se, utöver det finns Uppsala Akvarie förening, med mycket bra killar och vackra fiskar, bara Malawi, dom har öppet hus varje Onsdag mellan 20 - 22, det var en artiken om 2 utav "odlarna" ifrån föreningen i ciklidbladet nummer 3 2005.
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #5
          Här finns lite information om vattnet i Enköping: http://www.enkoping.se/swwwing/app/c...jsp?PAGE=40707
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Japp, jag läste att det skall ha 15 dh. Skulle vara intressant att veta kh värdet, men antar att det är högt, även ph kan väl förväntas vara ganska högt.

            Jo Malawi är nog inga problem och det skall jag ju ha. Däremot så är jag inne på att ha lite andra fiskar också, inte minst från Västafrika och även kanske från sydamerika.

            Finns det verkligen bara en akvarieaffär i Uppsala? Eller är det bara en du anser ha bra utbud?
            Senast redigerad av Prayerman; 17 June 2006, 15:58.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • May 2005
              • 330

              #7
              Bra utbud, allt är ju relativt, Han har du inte det största utvalet utav Malawi, utan mest dom "vanliga" sorterna Rödzebra, golden, demasoni, maingano en och anna auloncara, sen ska han satsa lite större på Tanganyika till hösten, och han är stor på Discus.

              Så stort utbud kanske gäller tillbehör bättre än fisk.

              Annars är det ju inte så många mil till Sundbyberg och Akvarie leasing, och bättre butik än den får man leta efter otroligt utbud på Malawi, både odlat och VF.

              //Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • May 2005
                • 330

                #8
                Glömde en sak. Det finns en butik till Arken Zoo, men om man ska kalla dom för en akvariebutik vet jag inte. Dom har 99% sällskaps fisk, och 1 % malawi.

                Så det är inte mycket att hänga i granen.

                Annars är det nog "föreningen" som har det absolut största utbudet på Malawi.

                //Robban
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Fick detta svar om vattnet i enköping. Går det att läsa av vad KH är av detta? Någon med lite kunskap som kan berätta vad som står här egentligen. Ph värdet fattar jag ju förståss!

                  ***
                  I de analyser vi tar på vattnet har vi bara den totala hårdheten, °dH tyska hårdhetsgrader
                  Vattnet i Enköpings kommun är generellt hårt beroende på vilken vattentäkt vattnet tas ifrån, ska du flytt till tätorten Enköping ligger det mellan 16-18 °dH.

                  På internet hittade jag följande omvandling: En tysk hårdhetsgrad 1 odH motsvarar 20 mg CaCO3, kalciumkarbonat.

                  pH-värdet ligger i de senaste proverna på 7,6-7,8, men vi har haft det nere på 7,3 vid något tillfälle.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • pgmagnusj
                    Användare
                    • September 2005
                    • 34

                    #10
                    Det du skall fråga om om du vill veta KH är alkalinitet.

                    Du kommer då antagligen få ett svar i mg/l eller ppm, omvandlingen till KH är då:

                    1°KH = 17.86 mg/l (ppm)
                    Magnus Johansson

                    260 l Malawi
                    54 l Tanganyika/snäcklekare
                    63 l Sällskaps
                    Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #11
                      Hmm...

                      Så mycket jag vet så måste det tas prover på allt dricksvatten och det måste göras av nåt labb. Kommunerna har dessa protokoll som görs minst en gång per år, vid olika ställen i kommunen.

                      Det är bara att ringa till miljökontoret i kommunen och begära en kopia av protokollet.

                      I det protokollet finns uppgifter på allt. Precis allt som finns i vattnet.
                      I "mitt" vatten är det 150mg/l alkalinitet = 8,4º KH

                      Alla akvarister bör begära ett sådant protokoll från sin vattenleverantör.
                      Gör man det varje år, så ser man oxå om vattenverket har gjort nån ändring, vilket dom aldrig brukar tala om.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...