Sjöodlade Tropheus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • June 2006
    • 166

    Sjöodlade Tropheus!

    Hej!
    Jag har ett gäng sjöodlade Tropheus (Bulupoint, "Kjörsbär"). Dess huvudform skiljer sig något från övriga Tropheus jag haft som varit odlade i akvarium eller viltfångade. Har ni varit med om att det kan vara en sån skillnad? Kan det bero på födan som ges vid dammodling? Eller är det bara en tillfällighet? Skillnaden består i att huvudformen på de sjöodlade är mer spetsig. De har inte den där karaktäristiska formen där huvudet nästan följer en cirkelradie. Svårt att förklara, men ni kanske förstår vad jag menar?! Jag matar med räkmix 1-2 ggr om dan som jag alltid gjort. De äter bra och kroppsformen är fin. Det är bara huvudet som skiljer.
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Bilder?
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • BJC
      Användare
      • June 2006
      • 166

      #3
      Tyvärr har jag inga bilder.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8616

        #4
        Jag tycker mig ha märkt, att huvudformen och munnens placering skiljer sig lite mellan de olika Tropheus-arterna. Var de som Du tidigare hade samma art som nu?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          #5
          Det är det största problemet med SO-troffar, det du nämner. Det har antagligen att göra med fodret dom får där nere. Vet inte om det skiljer mellan olika anläggningar men jag tycker all SO-fisk man ser på bild har dessa skumma skallar. Lite synd då den höga skallen är en så stor del av charmen med troffar

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #6
            Kan man tänka sig att mun och huvudmuskulatur växer olika beroende på om fiskarna tvingas beta alger och hur hårt algerna sitter fast i underlaget eller så?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • BJC
              Användare
              • June 2006
              • 166

              #7
              När jag köpte dessa fiskar var de ca 3-5 cm. Präglas deras utseende så tidigt? Kan det vara så att man övergöder fisken för att få snabb tillväxt och på så sätt får den att växa "onaturligt"?
              Jag har haft "Körsbär" förut som sett ut "som de ska".

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                #8
                BJC: Hur de bahandlas innan de blivit 5-6-7cm är nog helt avgörande för hur de ser ut som vuxna. Får de en dålig start som SO-fisk uppenbarligen får (vet inte om det är för mkt/lite eller fel mat?) så kommer huvudena att vara spetsiga i all framtid.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Kan man tänka sig att mun och huvudmuskulatur växer olika beroende på om fiskarna tvingas beta alger och hur hårt algerna sitter fast i underlaget eller så?
                  Kan jag tänka mig. Min erfarenhet är att SO generellt får en långsmalare kropp också,vilket e trist på troffar tycker jag.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...