Hane + Hona = Nödvändigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Hane + Hona = Nödvändigt?

Är det nödvändigt att hålla fisk i par eller åtminstone någon form av ojämn könsfördelning för att de ska trivas? Hur trivs en solitär hane eller hona tillsammans med andra arter utan sällskap från den egna arten?

Jag har alltid haft minst ett par av alla arter jag haft, ibland har jag dock funderat på att köpa en ensam fisk pga att den är väldigt intressant eller bara fin att titta på. Har alltid avstått köp då jag inte vet hur den reagerar på att gå "ensam"?

Är uttråkning (om nu en fisk kan bli det) det enda negativa de kan råka ut för,
    eller kan den biologiska klockan (parning osv) börja gå fel på något sätt?
    ||||
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Jag har egentligen ingen större kunskap om detta. Men idag tog jag hem en ensam Neolamprologus Leleupi för att ha som en "färgklick" bland mina Tropheus Duboisi.

När det gäller just Leleupi så lever de ensamma mellan parningstillfällena. Därför känns det okej att ha en ensam apelsin. Handlar det om parbildande fiskar, typ många sydamerikanare, som det verkar som du håller på med, så tycker jag att de ska ha möjlighet att skaffa, och vara tillsammans med, en partner.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Förutom stimfiskar så tror jag inte det spelar någon större roll. Faktiskt. Är fisken grann och det är vad man vill betrakta, så funkar det nog oftast fint att köra en ensam firre när det gäller ciklider. En del arter är undantaget, t ex Cyps som kör i mer stim. Sedan är det en annan femma att långt de flesta (för att inte säga alla) ciklider färgar ut lite extra om det finns en partner i karet. De blir ju då extra granna, mer än om de går ensamma. Också lite olika med aggressivitet och revir. En del ensamma ciklider kör ändå hela revirstuket och blir aggro, medans andra inte bryr sig lika mycket om de är ensamma. Testa och se, men ha tillräckligt med space för att göra det, är mitt tips.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Vissa männsikor lever ju i celibat så varför skulle inte fiskar kunna göra det? (Det känns ju lättare för dom lixom.)
        Mvh
        Robin

Kommentar

• Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

Robin:
          För vilka känns det lättare? För fiskarna eller mskorna?
          Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Ursprungligen postat av Helenai
            Robin:
            För vilka känns det lättare? För fiskarna eller mskorna?
            Läs inlägget några gånger till så förstår du.
            Dom= senaste subjekt i meningen före.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• malplacerad
              Användare
              • May 2005
              • 877

Tack för svaren, jag är ju inne på pers tankegångar att de kanske trivs allra bäst i par, men å andra sidan tycker jag att patrik (som vanligt) kommer med intressanta argument, det funkar säkert bra med en ensam skönhet, sen finns ju alltid möjlighet att leta upp en hona/hane till den solitära fisk man har i karet.

Det tål att fundera på.
              ||||

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Ursprungligen postat av Robin
                Vissa männsikor lever ju i celibat så varför skulle inte fiskar kunna göra det? (Det känns ju lättare för dom lixom.)
                Människor som lever i celibat har gjort ett val! Att tvinga fisken till det är inte samma sak.

Behandla dina fiskar som du själv skulle vilja bli behandlad, om du var akvariefisk vill säga.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Prayerman
                  Människor som lever i celibat har gjort ett val! Att tvinga fisken till det är inte samma sak.

Behandla dina fiskar som du själv skulle vilja bli behandlad, om du var akvariefisk vill säga.
                  Haller helt med. Fast fragan kommer ju hur fiskarna skulle ha det om de sjalva fick valja.

De flesta parlevande fiskar som vi har lever ensamma eller i stim den storsta delen av aret. De som lever i par stora delar av aret ar svara att halla eftersom att de blir sa destruktiva nar parbanden bryts (las Crenicichla).

Ensamma hanar ar battre an ensamma honor eftersom att honor ofta far problem med aggforhardnader om de inte far leka.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Hmm.. hur skulle man vilja ha det? Harem? Parbildande? Jag kör nog på det sistnämnda.

Om man skulle behandla fiskarna som man själv ville bli behandlad skulle nog inte akvariehobbyn finnas. Vem vill egentligen vara fast i en glasbur? Om det var tvunget så skulle jag inte vilja ha några andra nisselassar i buren än min flickvän. Och det skulle även vara en riktigt stor bur (herrgårdsbur ).

Så de mest använda ledorden i världen stämmer tyvärr inte in på akvariehobbyn.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Ursprungligen postat av Robin
                      Om man skulle behandla fiskarna som man själv ville bli behandlad skulle nog inte akvariehobbyn finnas. Vem vill egentligen vara fast i en glasbur? Om det var tvunget så skulle jag inte vilja ha några andra nisselassar i buren än min flickvän. Och det skulle även vara en riktigt stor bur (herrgårdsbur ).

Så de mest använda ledorden i världen stämmer tyvärr inte in på akvariehobbyn.
                      Jodå det stämmer bra, jag skrev ju att du skall behandla fiskarna som du själv skulle vilja bli behandlat om du var AKVARIEFISK. Sen om de helst skulle vilja simma runt i Malawisjön kan jag förstå, men med tanke på att de just nu är i sverige och malawisjön inte är tillgänglig så får vi göra det bästa möjliga för dem. Att köpa dem från zoobutiken får väl ses som en välgöringshandling. Där skulle jag inte vilja vara om jag var akvariefisk.

Men är det ju lite svårt att komunicera och veta vad de exakt vill. Hur som helst, det jag skrev var mest lite kuriosa, med en nypa tanke.
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

Jodå det stämmer bra, jag skrev ju att du skall behandla fiskarna som du själv skulle vilja bli behandlat om du var AKVARIEFISK. Sen om de helst skulle vilja simma runt i Malawisjön kan jag förstå, men med tanke på att de just nu är i sverige och malawisjön inte är tillgänglig så får vi göra det bästa möjliga för dem. Att köpa dem från zoobutiken får väl ses som en välgöringshandling. Där skulle jag inte vilja vara om jag var akvariefisk.

Men är det ju lite svårt att komunicera och veta vad de exakt vill. Hur som helst, det jag skrev var mest lite kuriosa, med en nypa tanke.
                        Varför skulle du inte vilja vara i en zooaffär? Tror du att ett genomsnitt av Sveriges hobbyakvarister bär på en större kunskap en ett genomsnitt av Sveriges professionella akvarister? Om du tycker det, tror du inte att ditt "räddande" av fiskarna möjliggör nya importer av fiskarnas kusiner till Sverige?
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Om man (som Ola säger) skulle tillgodose alla fiskars individuella behov skulle det vara omöjligt att kunna mer än 2 fiskar i ett akvarium mindre än 1000 liter. Om vi nu ska snacka östafrikanska fiskar så är ju ett bra exempel Tropheus som lever ensamma (för det gör dom!). Hanarna har varsitt revir ganska långt ifrån varandra i vekligheten. Nu snackar vi flera metrar och inte en halvmeter som man kan ha i ett väl genomtänkt kar.
                          Anledningen till att vi har dom (här hemma) i grupp är att dom är aggressiva och att aggressiviteten minskar när dom blir förvirrade över att det är så många fiskar på så liten yta som det är i akvariet. Är det så en av de dyraste fiskarna (eftersom man måste köpa många) vill ha det?

Det går inte att tillgodose fiskarnas "mindre viktiga" (enligt oss akvarister) behov - så är det bara. Som sagt, om vi skulle det skulle inte hobbyn finnas.

(Lägg märke till att Robin - mr. one-liner skrev mer än 3 meningar denna gång)
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

oj oj! Nej ni har som har zoobutik har givetvis mer kunskap än genomsnittet!

Jag syftade mer på att i det ser ganska tråkigt ut att bo i en akvarieaffär, alltså i de kar där fiskarna är till SALU. Det är väl inget konstigt med det!? Vore jag akvariefisk bodde jag hellre i ett inrett kar och gott om yta. Sen att ni sköter om det bättre än många akvarister där hemma tvivlar jag inte på. Visningskaren är ju å andra sedan verkliga inspirationskar!

Jag håller med dig Gabbi. En del fiskar har det nog bättre i zooaffären än vad de får sen, eftersom kunnandet skiftar. Så ursäkta om jag trampade dig på tårna, det var inte alls meningen att säga att ni inte sköter era fiskar, det förstår jag att ni säljare oftast gör väldigt bra. Ni har ju era begränsningar i hur mycket yta ni kan ge dom under tiden i zoobutiken.

Ha det gott!
                            Tomas Wallengren

Kommentar

• Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

oj oj! Nej ni har som har zoobutik har givetvis mer kunskap än genomsnittet!

Jag syftade mer på att i det ser ganska tråkigt ut att bo i en akvarieaffär, alltså i de kar där fiskarna är till SALU. Det är väl inget konstigt med det!? Vore jag akvariefisk bodde jag hellre i ett inrett kar och gott om yta. Sen att ni sköter om det bättre än många akvarister där hemma tvivlar jag inte på. Visningskaren är ju å andra sedan verkliga inspirationskar!

Jag håller med dig Gabbi. En del fiskar har det nog bättre i zooaffären än vad de får sen, eftersom kunnandet skiftar. Så ursäkta om jag trampade dig på tårna, det var inte alls meningen att säga att ni inte sköter era fiskar, det förstår jag att ni säljare oftast gör väldigt bra. Ni har ju era begränsningar i hur mycket yta ni kan ge dom under tiden i zoobutiken.

Ha det gott!
                              Sparsam möblering och stilrena snitt är ju modernt....
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

Arbetssätt...