Insekter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Meo
    Användare
    • January 2006
    • 10

    Insekter

    Tänkte bara höra om det är ok att slänga ner typ flugor o dyl i mitt Malawikar. Som lite extra godis till firrarna. Eller är det inte bra så säg.....

    Ha en trevlig sommar alla!!
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    #2
    tror inte att det kan vara faligt eller så!
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

      #3
      Tror som choffe, tänk dig i naturen i sjön där vimlar det väl av flugor o annat skit som firrarna äter från ytan.. iaf vad jag tror. Men du får ju se om fiskarna äter flugorna eller lr om de struntar i dem. Det bevisar ju om det är "godis" lr ej.

      Mvh Micke
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • May 2006
        • 246

        #4
        Men nu när jag tänker efter en andra gång, varför slänga ner flugor när det finns så bra specialagjorda foder för malawi. De kommer ju knappast vara speciellt nyttiga heller, det är väl inte så mkt protein i dem. Jag skulle råda dig att mata med mindre fiskar som foderfisk, typ malawiyngel lr gyppy om du vill ge lite "godis" till dem. Då får du ju se lite jakt i karet

        Mvh Micke
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Sjöciklider får nog i sig en del insekter och insektslarver. Såvitt jag greppat det är insekter bland det mest kompletta foder som finns - innehåller alla nödvändiga ämnen i ok balans, inklusive ballastämnen. Däremot är nog inte Mbunas gjorda för att äta insekter konstant, utan en då och då. Släng du in några flugor och kolla hur det funkar. Har testat mata med lite olika insekter, och en del fiskar verkar inte riktigt greppa att det är käk. Smakar på dem och så åker de ut igen. Andra firrar (ffa många stimfiskar) är tokiga i insekter. Matade friskt med bananflugor ett tag, mestadels till tetror, barber, killis och danios. Där pratar vi huggsexa...

          Ciklider verkar dock inte direkt gilla att plocka flugor från ytan, men många sjöciklider är sådana tiggare att det inte skulle förvåna mig om insekterna åkte ner av bara farten. Har några Channor också (små gachua), och de äter verkligen rubbet som kommer ner i karet. Tom hårdskaliga tusenfotingar har de tuggat i sig med lite tid (hittar ibland kryp i lokalen, och de åker alltid ner till Channorna).

          Så - testa och se, men övermata inte Mbunas med insekter. Det är mitt tips. Helt övertygad om att de inte tar skada av en fluga då och då i allafall. Tvärtom.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • May 2006
            • 246

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Såvitt jag greppat det är insekter bland det mest kompletta foder som finns - innehåller alla nödvändiga ämnen i ok balans, inklusive ballastämnen.
            Ojsan då hade man lite fel

            Mvh Micke
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Exempelvis så innehåller torkade puppor av sidenfjärilen 46% protein och är ett populärt koifoder i Japan. Kan även ges till vilken fisk som helst med tillräcklig stor käft, annars så går det att smula sönder oxå så det passar mindre fiskar..

              kostar "bara" € 9.95 för 1 liter

              Annars så gör jag som Patrik, kastar ner allt som jag hittar i källaren ner i akvarierna.

              Förra året slängde jag ner 1 näve kålfjärilslarver till Påffarna, men det tyckte dom inte om.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Centurion
                Användare
                • October 2003
                • 210

                #8
                Jag har själv matat Auloncara med flugor och inte observerat något annat än normalt beteende efteråt... med andra ord så funkar det nog bra.
                http://www.adelgren.se/akvarium/

                Kommentar

                • wenger
                  Användare
                  • February 2003
                  • 233

                  #9
                  Matade för några år sen stora colombia tetror med harkrankar och det älskade dom. Var som ett litet piraya stim som slängde sig över den och slet den i småstycken. Däremot så har jag provat med det på malawi och dom kollar bara på den och undrar vad det är. Så man får nog prova sig fram lite.

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    Av en händelse så har vi en stor tom jättekruka stående utanför entrén hemma, och förra sommaren var den proppfull med mygglarver.......fett mycket, så jag hovade upp en kalasgäng och sköljde av dom lite, sen i karet!!!

                    Kunde jag mata med detta året runt hade jag aldrig tvekat....superfoder..*asg*

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Levandefoder av alla slag är klockrent för det mesta. Det enda jag haft problem med är just flytande insekter, till vissa firrar. De greppar bara inte att det är mat, eller så faller det inte dem i smaken. Hittills har jag dock inte stött på någon stimfisk som inte glatt mumsar i sig insekter från ytan. Verkar sitta i generna på dem. Blir bananflugeodling i lokalen framöver. Snart dags att sätta fällor så jag får några startkulturer.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

                        #12
                        ett litet tips ja har bananflugor som inte kan flyga.. du kan säkert få några av någon som har tex grodor eller liknande.. mina ciklider va dock inte så där jätte intreserade av dom ev att dom inte fattade att dom var där...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Danne, tackar för tipset. Odlade sådana förr, men det kom in sådana med vingar i kulturen och så blev det lik förbaskat vingar på dem ändå. När jag matar med bananflugor numera tar jag ut ett gäng i en påse och lägger påsen i frysen fem minuter. Flugorna dör, och sedan matar jag med dem. Blir ju inte verkligt levandefoder, men funkar bra.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Meo
                            Användare
                            • January 2006
                            • 10

                            #14
                            Tack för tipsen!

                            Ska ta och knocka en fluga och se...gillar dom det så är det bara roligt.

                            Kommentar

                            • reecord
                              Användare
                              • February 2004
                              • 341

                              #15
                              Matar min arowana och även mina sa ciklider med insekter så som spindlar osv konstant.
                              Sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...