Mask ur anal-öppningen??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

Mask ur anal-öppningen??

såg in mitt yngelkar idag och tyckte att några fiskar såg konstiga ut....dom hade liksom en bula runt anal-öppningen och på en fiska såg jag något rött åka ut och in i analen.

är det nån här på forumet som vet va fan det är ser ju ut som någon röd binnikemask.

är den dödlig finns det någon slags medecin mot dom

tacksam för svar!!
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Någon med riktigt bra minne kan säkert leta upp en tråd där den där masken diskuterats. Jag är ganska säker på att en sådan var uppe för något/några år sedan här på forumet.

Här är några:

Senast redigerad av Tony; 14 June 2006, 23:50.
    Tony Englund

Kommentar

• MickeA
      Användare
      • June 2003
      • 456

Det låter väldigt likt blodmask. camalanus cotti tror jag att dom heter om jag inte missminner mig. Det ser ut som en liten väldigt tunn röd nål som sticker ut ur analöppningen på fisken.

Det är riktigt otäcka kryp, jag har drabbats av dem två gånger, bägge gångerna hade jag matat med levande röda fjädermygglarver en tid innan. Jag läste en hel del om dem när jag var drabbad, men det är några år sedan nu. Jag har för mig att dom var tvugna att leva ett mellanstadie i någon annan organism än en fisk, t.ex. en snäcka eller någon larv, dock klarar de sig några generationer UTAN detta mellanstadie.

Hur som helst äter fisken upp en snäcka eller något annat som drabbats av masken. Masken tar sig till fiskens ändtarm där den biter sig fast och suger blod. Ibland kan man se massor med maskar som sticker ut. Det är bakänden av masken som sticker ut och släpper ur sig en massa ägg som bildar nya maskar. Riktigt otäcka kräk!

När jag hade dem fanns det inget vanligt botemedel i akvariehandeln, dock finns det mediciner men dom är receptbelagda och måste skrivas ut av en veterinär.

Första gången dog alla mina fiskar, andra gången lyckades jag dock få tag på en medicin tack vare att jag mailade skandinaviska killisällskapets kassör tror jag att det var. Tydligen är det här ganska vanligt hos killis, men det drabbar även dom flesta andra fiskar. Han skickade upp en flaska från danmark tillsammans med ett par sprutor, sen var det bara att injicera det i fiskkräken. Men det gjorde inte jag utan jag sprutade i det direkt i akvariet istället efterssom jag läst att det skulle fungera lika bra, vilket det gjorde. Det tog nog bara fem minuter sedan fick man se maskarna fly i panik ut ur fiskarna och dö en (förhoppningsvis) plågsam död.

Medicinen som jag fick heter levaject vet. har jag för mig och är egentligen för grisar och boskap. Det ska även finnas en som heter....hmmm... decaris vet. eller någonting åt det hållet. Det viktiga är i alla fall att det innehåller den aktiva beståndsdelen levamisol.

Hoppas att det här hjälpte lite grand i alla fall. Måste även reservera mig för att minnet kanske sviktar en aning.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Håller med MickeA. Jag har haft dem en gång i mina kar (också efter matning med röda mygg). Otäcka rackare. Fick också bort dem med Levaject.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

jag har haft skräpet en gång med, fick köpa levamisol från USA, då det inte var riktigt lagligt här. nått med cancerforskning tror ja. Det var iallafall inga problem att få över det hit och det fungerade mkt bra.
          fish r friend

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

dom är dödsdömda då rent utsagt usa och danmark låter inte bra...

läste om flubenoltabletter som man blandar i maten det skulle finnas på apoteket...men under vilken kategori?

hur lång tid tar det innan dom dör fiskarna alltså om dom inte behandlas...

Kommentar

• Matsh
              Användare
              • September 2002
              • 63

Hur gick det

Hej Lutt, hur slutade historien ?

Anledningen att jag frågar är att jag har fått in samma äckliga mask i en av mina kar, och skulle gärna vilja veta om du lyckades få tag i något som fick dö på dom.

Om någon annan som läser detta har eller vet hur man får tag i medel mot detta gissel får gärna höra av sig till mig. Se även under köp och sälj där jag har en köp annons.

mvh
              Mats

Kommentar

• Acca
                Användare
                • January 2007
                • 60

Ingen erfarendet av mask själv, men efter lite sökande:

Till att börja med har det skrivits på flera av länkarna angivna ovan att man inte ska förväxla blodmask med camallanus, de är inte samma mask.

En länk i en länk ovan ger många råd: http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

Denna information hittade jag på en annan sida: Flubendazole, Fenbendazole och Mebendazole är närbesläktade ämnen som provats mot yttre och inre maskinfektioner med bättre och sämre resultat (ofta till följd av felaktig dosering. Efterkontroll kan behöva ske i upp till 2 år. Fenbendazole finns bl.a. i apoteksmedlet Axilur. Camallanus är sedan länge resistent mot Flubendazole. Mebendazole finns i apoteksmedlet Telmin. Denna information hade postats 2003.

Kommentar

• Crulle
                  Användare
                  • January 2005
                  • 98

Jag har oxå mask fast i karet och inte i analen + att den är vit och inte röd.. Vad kan det vara? har bara sett 1 på fronrutan
                  Shoohoo

Kommentar

• Lutt
                    Användare
                    • October 2005
                    • 1919

Ursprungligen postat av Matsh
                    Hej Lutt, hur slutade historien ?

Anledningen att jag frågar är att jag har fått in samma äckliga mask i en av mina kar, och skulle gärna vilja veta om du lyckades få tag i något som fick dö på dom.

Om någon annan som läser detta har eller vet hur man får tag i medel mot detta gissel får gärna höra av sig till mig. Se även under köp och sälj där jag har en köp annons.

mvh
                    Mats
                    jo det slutade bra efter ja medicinerade med axilur, och om du kollar i ca-bilder så kan du se att mina tetracantha inte blev sterila och ingen dog av masken.

Kommentar

• Lutt
                      Användare
                      • October 2005
                      • 1919

Ursprungligen postat av Crulle
                      Jag har oxå mask fast i karet och inte i analen + att den är vit och inte röd.. Vad kan det vara? har bara sett 1 på fronrutan
                      Lernea eller något liknande heter den tror jag

Kommentar

• Crulle
                        Användare
                        • January 2005
                        • 98

Är den farlig? behöver jag behadla det?
                        Shoohoo

Kommentar

• Matsh
                          Användare
                          • September 2002
                          • 63

Status

Lutt,
                          Tack för tipset, körde i Axilur i lördags, tyvärr dog en Egyptisk munruvare morgonen efter (av medicineringen ?) hon hade i mask i magen.

Övriga fiskar verkar må bra, ska upprepa proceduren i helgen som kommer, enligt ordination.

//Mats

Kommentar

• aquastyle
                            Användare
                            • December 2006
                            • 42

Vart hittar man Axilur? I vanlig fackhandel i Sverige?

Eller är det denna: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
                            ...som Apoteket säljer?
                            I så fall - behöver man nån form av recept eller är det bara att handla?

(och - är det nån här som har ungefärlig doseringsmängd och teknik?)
                            Senast redigerad av aquastyle; 29 January 2007, 11:16.
                            http://www.akvarietorget.se

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Ursprungligen postat av aquastyle
                              Vart hittar man Axilur? I vanlig fackhandel i Sverige?

Eller är det denna: http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo
                              ...som Apoteket säljer?
                              I så fall - behöver man nån form av recept eller är det bara att handla?

(och - är det nån här som har ungefärlig doseringsmängd och teknik?)
                              Den är receptfri, brukar köra den till mina hundar. Vet att till hund så är det dosering efter vikten men det lär väl knappast gälla till fiskar
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...