Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    eraser,
    frågan ställs i sjunde inlägget. Handlar om att minimera CO2-svängningar, ffa i kar utan CO2. Exempel på vad som kan hända vid CO2-svängningar hittar du ovan.

    P
    Oki! Är inte insatt i växtlivet alls om jag ska vara ärlig. Har testat köra vallesneria i karet. Startade med ca 30 plantor i mitt 720 kar o alla strök med. Hade ett ph på 8,4 å tillsatte en halv dl salt per 100l. Skulle gärna vilja få en grundkurs i hur man får växter att trivas i ett malawikar. Har hört att det ev. skulle vara saltet som var boven då dom flesta växter är känsliga mot salt.

    Kanske ska börja med PMDD i frugans kar. Är det känsligt om man har malawiciklider och använder PMDD? Tror jag läst någonstans att det inte ska vara det... Men vad säger du Hilsen? Du verkar vara en aning guru på växter!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #32
      En halv deciliter salt per 100 liter. Hmm..

      En halv deciliter vägde runt 75 gram kollade jag nu, saltet är enligt wikipedia runt 95% rent så säg 71 gram. Na = 22.99 g/mol, Cl = 35.45 g/mol, dvs 61% Cl och 39% Na.

      71000 mg per 100 liter = 710 ppm, dvs 433 ppm Cl och 277 ppm Na.

      Mitt kranvatten har t ex runt 19 ppm Na och 11 ppm Cl.

      Kollar man vilka alkalimetaller som antagoniserar upptaget av andra alkalimetaller i växter så är ordningen såhär:
      K > Na > Mg > Ca
      Stora koncentrationer av ämnen till vänster "blockerar" upptaget av dom till höger.

      Ökar du således Na-koncentrationen i vattnet 10-15 ggr så lär växterna få det svårt. Vi växtakvarister är t om rädda för att dosera för stora nivåer av K som växter älskar och tar upp väldigt stora mängder av pga det här fenomenet.

      Doserar du en halv deciliter NaCl2 så tippar jag att du behöver dosera 1 deciliter K2SO4, MgSO4, CaCl2 för att återfå en vettig jonbalans och då börjar vi komma upp i toxiska nivåer K.

      Har verkligen Malawi/Tanganyika-sjöarna så extremt felskruvat vatten?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #33
        ixxe,
        greppar hur du menar.

        eraser,
        det är defdac som är växtguru i Sverige. Annars heter jag Patrik, Hilsen är danska för "Hälsningar".

        Annars är sjöciklidkar hyfsat enkla att få växterna att trivas i. Brukar innehålla mycket fisk, och då blir det mycket matning. Innebär att de ämnen som krävs i större mängder brukar finnas i överflöd. Tillsätter man då lite microgödning, t ex Tropica Master Grow (TMG), vid varje vattenbyte så brukar de växter folk kör i sjöciklidkar funkar utmärkt (Vallisneria, Anubias, Javaormbunke, C. aponogetifolia etc). Har sett att många säger att Vallisneria är känsliga mot salt, men har inte märkt något av det i mitt Tanganyika-kar. Tillsätter visserligen en låg dos vanligt grovsalt vid varje vattenbyte, men i allafall. Mina Vallisneria växer inte som tokar, men tillräckligt bra ur mitt perspektiv. Jag tillsätter även lite bikarbonat vid varje vattenbyte, och det gynnar just Vallisnerian. Kör man med mycket salt i sina kar så rekommenderar jag Javaormbunken. Den funkar hyfsat även i bräckt vatten.

        Jag har inte märkt några negativa effekter på mina firrar vid tillsats av olika gödningsämnen, men som vanligt så handlar det om lite sunt förnuft. Överdosering av något är inte bra, men det ska till bra höga nivåer innan fiskarna tar någon skada. Tillsätter du TMG i lite lägre dos än rekommenderat vid just vattenbyten så ska det inte kunna bli några problem.

        Hilsen,

        /Patrik
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Har verkligen Malawi/Tanganyika-sjöarna så extremt felskruvat vatten?
          Nope, det har de inte. Båda sjöarna har betydligt lägre hårdhet än folk i gemen tror. Tanganyikasjöns kemi är dock inte att leka med, eftersom områdena runt om den sjön till stor del är vulkaniska. Märkliga vattenvärden och märklig balans i den sjön. Det finns dock en hel del växter även där, så det är inget som ska påverka växterna. Firrar från Tanganyika klarar sig dessutom utmärkt i lite annorlunda vatten (som vi oftast har i våra kranar t ex), så det ska inte vara något problem.

          Saltet tillsätter många sjöciklidister då det håller firrarna i bra trim, samt kan funka som lektriggers för en del arter. För stora mängder salt är helt klart inte nyttigt för växter, men i lägre doser har jag inte märkt några problem med bicarbväxter.

          Hilsen,

          P

          Ps: mitt gamla Tanganyika med växter i DS.
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 18 June 2006, 12:46.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #35
            (med felskruvat menar jag att det är ovanligt om endast 2 ämnen av flera hundra har 10-15 ggr starkare koncentration, dvs onaturligt - enligt Christel Kasselman så verkar Tanganyika, Kalemie ligga på 61 ppm Na, 31 ppm K, 31 ppm Cl, 18 i KH, 11 i GH, 593 microSiemens/cm)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

              #36
              Oj du hann imellan Patrik =) 31 ppm K i Tangayika, kanske är dags att Riftlakeentusiasterna börjar kolla lite på PMDD ;D
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                (med felskruvat menar jag att det är ovanligt om endast 2 ämnen av flera hundra har 10-15 ggr starkare koncentration, dvs onaturligt - enligt Christel Kasselman så verkar Tanganyika, Kalemie ligga på 61 ppm Na, 31 ppm K, 31 ppm Cl, 18 i KH, 11 i GH, 593 microSiemens/cm)
                Mjo, på det sättet är Tanganyikasjön specifikt lite felskruvad. Som sagt, det finns mycket växter i den sjön ändå, t ex Vallisneria, Potamogeton, Hydrilla och Hornsärv. Borde inte vara något problem om man kör perfekt Tanganyika-vatten. Däremot så överstiger säkert Na-koncentrationen som många sjöciklidfolk tillsätter Tanganyikas ursprungsvärden rätt duktigt. Har sett rekommendationer på 1 dl salt per 100 liter vatten. Klart overkill som jag ser det.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Oj du hann imellan Patrik =) 31 ppm K i Tangayika, kanske är dags att Riftlakeentusiasterna börjar kolla lite på PMDD ;D
                  Börjar kolla lite? Hrm. Jag gillar ju sjöciklider och har minsann tillsatt PMDD i de karen hela tiden!! *skratt*
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #39
                    Japp, om det stämmer att det är en hel del godis riftlakevatten så borde de rekommenderade PMDD-nivåerna vara en piss i Mississippi.

                    Men ang. saltet. Om man räknar baklänges så borde alltså jag (om jag skulle köra Tanganyika här i Linköping) tillsätta runt 40 ppm Na, dvs 40 mg Na per liter, dvs 4 gram Na per 100 liter dvs 7,2 gram salt, dvs runt 1,5 tsk/100 liter istället för en halv deciliter/100 liter.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #40
                      defdac,
                      förmodligen riktigt om du vill köra mot perfekt Tanganyikavatten. All akvaristisk erfarenhet visar dock att Tanganyika-firrar funkar utmärkt med både mer och mindre salt. Långt de flesta sjöciklidister kör overkill på saltet (enligt min mening), men det funkar oftast rätt bra ändå (ibland bättre, för firrarnas del). Precis i början av "sjöciklid-eran" försökte en del få till perfekt vatten, enligt vattenvärdena i sjöarna. Har en del recept lagrade, som utgår från osmosvatten. Som jag nämnt innan så har det visat sig att sjöciklider accepterar och trivs i en hel del annorlunda vatten än som finns i respektive sjö. I nuläget har jag inte sett någon som försöker åstadkomma exakt samma vattenvärden som i sjöarna - vilket är den salthalt du räknat på.

                      Några grejer man ska tänka på med sjöciklider är pH och bikarbonat. En del arter är också extremt känsliga mot klorföreningar i vattnet.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #41
                        Japp ok, det är som med de flesta firrar inom rimliga gränser antar jag.

                        Jag tänkte mest om man vill skissa på att klara av växter och misstänker att salthalten är i överkant - då skulle jag personligen känna att det vore rimligare att dosera upp nivåer dom har naturligt och sedan börja skruva in resten av PMDD-ingridienserna för att bli mer i linje med Na:t.

                        Doserar jag 1,5 tsk salt per 100 liter skulle jag testa att dosera 3 tsk K2SO4, 3 tsk MgSO4 och kanske även mer calcium, men CaCl2 kanske inte är någon hit i sammanhanget om man får det från både saltet och kalciumkloriden.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #42
                          Mm, det där är något jag kunde tänka mig göra framöver för att se om det går att få verklig fjutt på Vallisneriorna. De växer ok nu, men inte som de kan göra i kar utan CO2. För långt de flesta sjöciklidister så tror jag detta är overkill i stor skala - det är totalt fokus på fisken. Finns iof en diskussion om detta med salt alls är nödvändigt. Kan vara bättre att spara salttillsatserna tills man ser att det är något vajsing med firrarna. Vattnet i kranarna är oftast tillräckligt hårt i sig, och pH:t är högt. Med kranvatten och microgödning så brukar de flesta växter i sjöciklidkar komma igång i vart fall.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Joakim E
                            Användare
                            • February 2010
                            • 128

                            #43
                            Hej
                            Vart får jag tag på ingredienser till PMDD??
                            Jocke Eriksson
                            SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                            Kommentar

                            • Mats
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 804

                              #44
                              Hej.
                              PWWS står längre ner på sidan.
                              mvh Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #45
                                Ja beställer från Peter

                                Alltid pålitlig och bra.

                                Sen tror jag att Akvarielagret säljer, slå dom en pling o fråga om dom skickar.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...