Snurr i troffe burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    Användare
    • May 2006
    • 106

    Snurr i troffe burk?

    Hej ville bara höra vad ni har för cirkulation i era troffe burkar?..Och om mitt är tillräckligt. Jag har ett ytterfilter eheim som pumpar 1050.Sen 2 cirk pumpar som ger tillsammans 2600L i timman.Sammanlagt alltså med ytterfilter 3650L i timman i mitt kar på 540L..På min ena cirk pump power head 802 har jag ett partikel filter för att ta bort skit i vattnet. Det andra new jet på 1000 i timman kör jag som det är..Tänkte bara höra om detta räcker enligt er mening då jag får nästa vecka grejor från en firma som börjar på P och slutar på s he he.Man hinner ju kasta in en till beställning om det skulle vara så.Är ju helt ny på detta på troffar men ack så stol över dessa fiskar ..Man kan sitta och kolla på dom i timmar. Så fort man närmar sig burken så står dom och tigger ..Har haft malawi förut men inget går upp mot troffar .
    450 L med Tropheus Ilangi F1
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

    #2
    Jag har sammanlagt 3500 l/h i mitt 540 och det verkar fungera bra.....
    Patrik

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Håller inte troffarna till i vågbrytningarna? Då kanske en sånhär skulle vara något :
      DIY wavebox.http://www.geocities.com/jwardana/di...-wavebox03.gif
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Har nu inga Troffar, men det som ofta rekommenderas är ca 6-8 gånger akvariets volym. I ett 540 blir det då mellan drygt 3000 och upp till 4500 liter per timme. Personligen har jag funderingar kring om det verkligen är snurren som gör det eller bra filtrering, men det har jag ännu inte testat (möjligen både och). Kör du på snurren så länge, då det är vad som rekommenderas.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Jag har bara 2x1200 l/t Eheim kraftpaket i mitt 860Liters... snurrar som faen, jag fattar inte hur jag skulle kunna ha mer än det dubbla... tycker redan det e på gränsen, finns knappt någon plats i burken en fisk kan vila på utan att behöva simma på ett synligt sett för att stå still.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Att få till en bra filtrering och ytvattenrörelse för syresättningen anser jag vara viktigare än att räkna på kapaciteten på pumparna. Dessutom skiljer det väldigt mycket på den uppgiva kapaciteten mellan olika fabrikat och beroende på vilka filtermaterial man använder. När man håller t ex. Tropheus, mbunas och forslevande ciklider har man kraftiga pumpar primärt för att få en god syresättning på vattnet vilket uppnås med god ytvattenröelse. Eftersom det åtgår mer energi att uppehålla sig i turbolent vatten är det naturligt att söka upp lugnare vatten.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Mjo, ska man köra med verkligt kraftig snurr på vattnet så gäller det att det finns lugnare partier där firrarna kan vila sig. Samtidigt har jag testat att gå upp i pumpkapacitet många gånger, med gladare firrar som resultat. Tom firrar jag inte väntat mig skulle stå i strömmen har stått där konstant, t ex lyktögon. Hade ett duktigt gäng P. normanni i mitt 600-liters innan, och när det blev bättre snurr på vattnet så stod nästan hela gänget alltid någon dm från utblåset. Fast det var en bit kvar till 6-8 gånger akvariets volym per timme, och det fanns många ställen de kunde dra sig undan på till natten.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...