Geophagus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • July 2002
    • 85

    Geophagus

    Jag går ju och funderar på att sätta upp ett kar till och undersöker därför lite olika möjligheter. Funderar på antingen Central- eller Sydamerika.

    Geophagus verkar vara ett trevligt släkte tycker jag. Erfarenheter va dessa ciklider? Vad kan man hålla tilsammans med dem? Vad är lämpligt i akvarieväg med avseende på storlek, inredning, filter etc.



    //Pontus
    //Pontus
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Det finns väldigt många olika Geophagus, eller jordätare överhuvudtaget. Gemensamt för de flesta är ett livligt temperament. De ska hållas i mindre grupper, helst 4 eller fler. Akvariet ska inredas med sand, rötter och stenrösen. Växter kan man ha, finns viss risk att de grävs upp, men mina egna jordätare låter faktiskt bli dem. Belysningen ska inte vara för stark för att de komma till sin rätt.

    Sällskapet till dem beror lite på vilken specifik art du vill ha. Väljer man en fredlig jordätare så kan du ha det mesta i ciklidväg som sällskap. Man bör tänka på att jordätare tar sin föda huvudsakligen från botten varför man kanske ska välja ett sällskap som inte konkurrerar för mycket om det utrymmet. Dessutom bör sällskapet tåla de emellanåt mycket livliga jordätarna utan att bli sönderstressade.

    Storlek på akvarium bör vara från 200 liter och uppåt för de mindre jordätarna. Bra filtrering och cirkulation är nödvändigt då fiskarna är känsliga för nitrit o nitrat. Man måste sköta sina vattenbyten regelbundet. Vattenvärden i övrigt bör i regel hållas med pH typiskt ca 6.5 och mjukt vatten, men det kan variera en aning från art till art. Det finns jordätare som bör hållas i betydligt surare vatten än så.

    Kolla gärna min hemsida, där finns både lite egna bilder på mina Geophagus och dessutom lite länkar till andra jordätar-sidor.

    mvh
    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    • Poppo
      Användare
      • July 2002
      • 85

      #3
      Med risk för att reta upp alla hängivna diskus-fantaster......kan man hålla någon fredlig Geophagus med diskus?

      De borde ju lämpligtvis inte konkurrera om samma nivå i akvariumet. De flesta diskus jag sett verkar ju mest röra sig i mellanskiktet i karet, inte utmed botten.


      //Pontus
      //Pontus

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Jag skulle tro att temperamentet på jordätarna stör diskusarna för mycket. Men jag vet inte, kanske någon annan har provat?

        mvh
        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Tipset-
          I nästa nummer av Ciklidbladet kommer en artikel om en jordätare som skrivits av Hasse H.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

            #6
            Hej Poppo!
            Jag har mina discusar ihop med Flaggciklider och de har ett hiskeligt humör, detta verkar inte påverka diskusarna nämnvärt, jag tycker det kan vara värt att prova. Ser fram emot att få se dina Demasoni

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Poppo
              Användare
              • July 2002
              • 85

              #7
              Hallå Magnus,

              Om du tycker det tar för lång tid innan jag kommer till skott och bjuder in alla är du alltid välkommen in på ett besök om du skulle ha vägarna förbi. Jag ska se om jag inte kan få tummen ur och bjuda in er snart. De små rackarna börjar ju faktiskt färga till sig lite nu.

              Anledningen till alla mina frågor om olika biotoper och fiskar nu är ju att jag vill ah upp ett större kar till. Frugan är sugen på diskus...jag är ännu lite skeptisk.

              //Pontus
              //Pontus

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                De flesta geophagus är väl stora och aktiva för diskus. Biotodoma är däremot både små och timida och borde funka bra. Ev skulle kanske ett gäng satanoperka jupari fumka med diskus i ett stort akvarium?

                Mvh

                olof


                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...