kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • powerm84
    Användare
    • April 2005
    • 67

    kiselalger

    kisel/brunalger....

    har nu suttit och läst igenom gamla inlägg här på ciklid som handlar om kiselalger...men jag tycker inte jag funit ett riktigt svar lösning...

    jag har ett 310 l som jag har haft uppstartat i ja 2 år....invånare 2 scalare 50 kardinaltetra gibbicep och siameser...

    jag har sedan ja ett antal v haft stort problem med brun/kiselalger över hella gruset....

    kör med co2 tub och pmdd gödning... har även salt i en gång i v då jag har märkt att växterna vill ha de...göder varanan dag med rekomenderande mängd

    har 4 rörs ramp med 2 philips aqua 36w och 2 powerglo 40w..har tänt 8 timmar och akvariet står mörkt

    gör 30% vattenbytte varje fredag då jag även slamsuger botten....

    men efter 3 dagar ser de förjävligt ut igen brunt över hella botten...vad gör jag för fel???

    ancistrus vill jag inte ha i de akvariet akvariet då dom äter upp min Hygrophila polysperma....

    tacksam för alla svar
    www.nogg.se/powerm84
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Säker på att det är kiselalger? Finns en del blågrönalger som är brunaktiga också. Prova att gå upp lite med kaliumnitratet (mät först och kolla vilken nivå det ligger på). Otocinclus är annars vassa på de flesta alger, speciellt kiselalger (om det nu är sådana). Käkar heller inte växter. Siameser är de enda firrarna som är värre på alger, enligt min erfarenhet, men matar man mycket så äter de hellre fiskfoder. Då blir de lata. Otosarna äter sällan fiskfoder, nafsar alger hela tiden.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • powerm84
      Användare
      • April 2005
      • 67

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Säker på att det är kiselalger? Finns en del blågrönalger som är brunaktiga också. Prova att gå upp lite med kaliumnitratet (mät först och kolla vilken nivå det ligger på). Otocinclus är annars vassa på de flesta alger, speciellt kiselalger (om det nu är sådana). Käkar heller inte växter. Siameser är de enda firrarna som är värre på alger, enligt min erfarenhet, men matar man mycket så äter de hellre fiskfoder. Då blir de lata. Otosarna äter sällan fiskfoder, nafsar alger hela tiden.

      Hilsen,

      P
      får testa otocinclus...har ett gäng sådana i mitt 110l och dom är värdelösa....men man kan ju testa.....siameser har jag ju redan....jaså finns de blågröna alger som är bruna..hur får jag redea på vilket de är då???
      www.nogg.se/powerm84

      Kommentar

      Arbetssätt...