Jag är helt ny på ciklider, men har haft fiskar som guppy, svärdbärare, neontetror mm. Nu skulle jag vilja ha en liten grupp ciklider, men jag vet inte vilken som passar. I zoo-butiken står i artbeskrivningen att de ofta är agressiva och revirskyddande. Betyder det att de är agressiva mot alla eller bara hanar av samma sort? Finns det fredliga ciklider? Jag vill ha någon som inte blir så stor, men kanske uppåt 10 cm i alla fal, och jag vill ha en färgglad. Någon som har något förslag på fisk? Är tacksam för alla andra nybörjarråd jag kan få också.... och tips på odlar också förstås
Vilken ciklid passar?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej och välkommen Flingan.
Palettciklid är en trevlig bekantskap som många nog haft som sin första ciklid. Du kan läsa mer om dem här: http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=191mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarna -
Några förslag är palettcikliden (Pelvicachromis pulcher) och fjärliscikliden (Mikrogeophagus ramirezi). Fredliga, lättlekta och färggranna. Båda arterna är parbildande och fungerar bra i ett sällskapsakvariet.
Länk till paletten:
Länk till fjärilen:
Kommentar
-
Kommentar
-
Jo, fast du skrev ju mer.
Jag funderade i samma banor men tänkte föreslå en liten grupp Bolivianska fjärilsciklider istället: http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=441 Men nostalgin slog till och därför stannade jag vid bara palettcikliderna.
Men Flingan, det handlar lite (eller väldigt mycket) om vad du tänkt dig för storlek på akvariet. Dessutom kanske du vill ha två ciklidsorter tillsammans? Vill du ha andra (icke-ciklider) i samma akvarium? Vet du något om vattenvärdet där du bor, dvs. hårdhet och surhet?Senast redigerad av Per B; 08 June 2006, 11:22.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Eller den mindre palettvarianten Pelvicacromis taeniatus som finns i många olika färgvarianter.
Kommentar
-
-
Zebraciklider! Dom är alltid coola att se på. Spec när dom har yngel
540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
Kommentar
Kommentar