för tunga stenar i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Hej, jag tycker det var snyggare innan de blev "numublerat".
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• choffe
      Användare
      • November 2005
      • 841

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Hej, jag tycker det var snyggare innan de blev "numublerat".
      lite tråkigt att höra men håller delvis med dig. skulle vilja ha mera stenar o annat finkornigare grus också...men det blev ju iaf mera naturligt o det är det jag sökte!

mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

Kommentar

• dinajel
        Användare
        • November 2004
        • 569

Vad hände med alla dom där snyggt rundade stenarna? Jag tycker dom ser mer naturliga ut än sprängsten, eftersom rundade stenar uppenbarligen har legat länge i vatten och slipats av. Kan du inte prova att lägga dom på ett lite mer naturligt sätt än innan det numublerades? Hur skulle det se ut då? Kanske två högar i vardera hörnet (som nu) men med mer rundade stenar?
        Daniel Andréasson

Kommentar

• Mikael_S
          Användare
          • May 2006
          • 246

Alla har olika smaker, så är det helt enkelt.. En del vill att det ska vara "finrumsfint" i karet andra att det ska efterlikna miljön i sjön. Eftersom att Choffe ville efterlikna den naturliga miljön i Malawisjön tycker jag att det blev ett bra resultat. Tycker även att du placerade stenarna bättre. Innan tycker jag att det kändes att alla stenarna var som i en klump i mitten, att du inte utnyttjade hela karets längd. Men det gjorde du mycket bättre med den nya mubleringen.

På alla bilder som jag har sett från Malawisjön så tycker jag att resultatet blev bra. Det är väll inte så många som har sett en sådan uppställning av stenar i sjön som det var innan det var nymublerat

Snyggt Choffe

Måste fråga: bild 2, den stora svarta fisken i mitten, är det en Pseudotropheus crabro??? Är den så svart eller blev den bara så på bilden??
          Senast redigerad av Mikael_S; 12 June 2006, 17:05.
          Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

Ursprungligen postat av dinajel
            Vad hände med alla dom där snyggt rundade stenarna? Jag tycker dom ser mer naturliga ut än sprängsten, eftersom rundade stenar uppenbarligen har legat länge i vatten och slipats av. Kan du inte prova att lägga dom på ett lite mer naturligt sätt än innan det numublerades? Hur skulle det se ut då? Kanske två högar i vardera hörnet (som nu) men med mer rundade stenar?
            du har rätt i de d säger men det är väll kantiga stenar i sjön, som har "spruckit"!? ska se vad ja kan göra åt saken iaf tack för tipsen

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
              Användare
              • November 2005
              • 841

Ursprungligen postat av Mikael_S
              Alla har olika smaker, så är det helt enkelt.. En del vill att det ska vara "finrumsfint" i karet andra att det ska efterlikna miljön i sjön. Eftersom att Choffe ville efterlikna den naturliga miljön i Malawisjön tycker jag att det blev ett bra resultat. Tycker även att du placerade stenarna bättre. Innan tycker jag att det kändes att alla stenarna var som i en klump i mitten, att du inte utnyttjade hela karets längd. Men det gjorde du mycket bättre med den nya mubleringen.

På alla bilder som jag har sett från Malawisjön så tycker jag att resultatet blev bra. Det är väll inte så många som har sett en sådan uppställning av stenar i sjön som det var innan det var nymublerat

Snyggt Choffe

Måste fråga: bild 2, den stora svarta fisken i mitten, är det en Pseudotropheus crabro??? Är den så svart eller blev den bara så på bilden??
              tack tack! kul med lite possitivt också (glad att jag fått negativa saker med för då lär man sig nytt!!!!) den svarta i mitten är en crabro, helt rätt! den kanske vart lite svartare på bilden än i verkligheten. men han blir väldigt mörk!

första o andra bilden är på samma dominanta firre. fast den ena i "lekperiod", är nästan så mörk vanligtvis också...

mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Detta med vilka stenar som passar bäst i sjön beror på vilken miljö i sjön du försöker efterlikna. Det finns områden, troligtvis oftast nära stränder där det är fullt med runda stenar. Många andra miljöer är klippor och då tycker jag att den senaste inredningen funkar bättre, även om lite mer sten skulle vara bra tror jag.

Finkornigare sand kommer också göra susen, men det får ju bli vid nästa inredning.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

jappp
                  Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
                    Användare
                    • November 2005
                    • 841

har någon hört om man kan få tag i VF demasoni på sistone om eller om inte men vad skulle de isf kosta?

mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 841

behövs det inte många stenar o gömställen för att de ska gå o hålla en liiiiten grupp demasoni i mitt 222 liters?

mvh christoffer
                      Christoffer Lundholm

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Ursprungligen postat av choffe
                        har någon hört om man kan få tag i VF demasoni på sistone om eller om inte men vad skulle de isf kosta?

mvh christoffer
                        VF demasoni såg jag ju för någon månad sedan här i västerås, de hade bara ett par som de vill ha närmare 400:- för. Tror VF är svår att få tag i, skulle själv inte köpa VF eftersom det blir så väldigt dyrt om det går illa med gruppen.

Sen kan ju urvalsodlad vara att föredra vad gäller färg och teckning? samt även pris, gäller bara att luska reda på någon duktig odlare.
                        ||||

Kommentar

• choffe
                          Användare
                          • November 2005
                          • 841

menar du att dom kostade 400:-/par? har iaf sett sj att det finns för 200:-/st. funderar på 1 hane o 4 honor men få se vad som finns...ska byta ut så a betalar inte ett öre kan man säga

mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Här har du ngt som inspiriation Choffe, (Hanks akvarium).

Kommentar

• choffe
                              Användare
                              • November 2005
                              • 841

tack
                              Christoffer Lundholm

Kommentar

• Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

Ursprungligen postat av choffe
                                menar du att dom kostade 400:-/par? har iaf sett sj att det finns för 200:-/st. funderar på 1 hane o 4 honor men få se vad som finns...ska byta ut så a betalar inte ett öre kan man säga

mvh christoffer
                                Återigen med risk för att bli tjatig så tror jag att det blir mycket svårt att lyckats med en sådan liten grupp. Jag misstänker att ni kommer att vilja lyfta upp honor som ruvar. Hur kommer det att gå då med kanske tre/fyra individer kvar.

Köp en större grupp av en odlare.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...