för tunga stenar i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

ok! men dom mår väll endå bättre med mera utrymme/ha färre fiskar!? liksom, då borde dom ju visa sina "naturliga" beteenden!? för dom får ju myyyyycket plats i malawisjön alltså borde dom ju med mer utrymme vara aggressiva som dom också är i vilt tillstånd! har jag rätt/fel!?

mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

Kommentar

• Daniel K
      Användare
      • February 2005
      • 30

Prayerman, vad kör du med för lysrör, gillar verkligen den typen av ljus. Av någon anledning så tycker jag att jag får ett grönaktigt sken i karet efter bara nån månad från att jag bytte rör.
      Malawi: 450l, 112l, 54l

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Precis som Daniel säger.

Grejen är dock att ett överbefolkat kar inte är speciellt roligt att se på. Det kan vara snyggt, men kan också bli väldigt rörigt. Med Malawi skall man försöka ha så stora kar som möjligt om man vill ha lite intressant beteende. Personligen vill jag inte ha överbefolkade kar, snarare över dimensionerade. I ett litet kar får fiskarna det svårt att komma undan, iallafall när de vuxit till sig efter ett år.

I ett 222 liters skulle jag ha en aulonocara art och en snällare art mbuna, typ golden eller saulosi. Missade du min artikel om att ha Mbuna i ett 222 liters? Den var nog med förra året,eller kanske till och med 2004.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

Ursprungligen postat av Prayerman
          Missade du min artikel om att ha Mbuna i ett 222 liters? Den var nog med förra året,eller kanske till och med 2004.
          blev först ncs medlem detta år! alltså så fick jag inte ciklidbladet 2005

mvh christoffer
          Senast redigerad av choffe; 09 June 2006, 15:32.
          Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

Precis som Daniel säger.

Grejen är dock att ett överbefolkat kar inte är speciellt roligt att se på. Det kan vara snyggt, men kan också bli väldigt rörigt. Med Malawi skall man försöka ha så stora kar som möjligt om man vill ha lite intressant beteende. Personligen vill jag inte ha överbefolkade kar, snarare över dimensionerade. I ett litet kar får fiskarna det svårt att komma undan, iallafall när de vuxit till sig efter ett år.

I ett 222 liters skulle jag ha en aulonocara art och en snällare art mbuna, typ golden eller saulosi.
            OK! men jag vill ju ha lite aktion i akvariumet har ju inte plats för stora kar så då går det väll endå med några mindre tyffare mbunas?

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

Du kan alltid testa och se hur det funkar. Inred med mycket grottor och gärna några högre klippor även i mitten av karet så att inte fiskarna ser varandra hela tiden. Sen är det nog att rekomdendera att inte ha två hanar av samma art i ett sådant litet kar, om du nu inte har lust att överbefolka.

Men visst blir det kul med ett gäng saulosi (är Mbuna) och en Aul. Jacobfreibergi. Golden är faktiskt rätt kul ciklider och inte alls tråkiga. Däremot brukar de inte slå ijäl varandra vilket däremot M. Callainos lätt kan göra om det blir två hanar på lite yta. Även Socolofi är både snygga och inte så aggro.

Men gör som du vill. M. Callainos blir ändå rätt stor med tiden.
              Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                Användare
                • November 2005
                • 841

Du kan alltid testa och se hur det funkar. Inred med mycket grottor och gärna några högre klippor även i mitten av karet så att inte fiskarna ser varandra hela tiden. Sen är det nog att rekomdendera att inte ha två hanar av samma art i ett sådant litet kar, om du nu inte har lust att överbefolka.

Men visst blir det kul med ett gäng saulosi (är Mbuna) och en Aul. Jacobfreibergi. Golden är faktiskt rätt kul ciklider och inte alls tråkiga. Däremot brukar de inte slå ijäl varandra vilket däremot M. Callainos lätt kan göra om det blir två hanar på lite yta. Även Socolofi är både snygga och inte så aggro.

Men gör som du vill. M. Callainos blir ändå rätt stor med tiden.
                oK! tack för alla tips! jag ska nog "byta ut" callainos mot socolofi, för dom är ju rätt lika o så säger ju du det men jag vill fortfarande ha pulpican. den är så cool o vacker!

jag har funderat lite på att ha max 15 st i karet. ska ju sälja alla förutom mina tre hongi "red" (1x2), (båda honorna har lekt). men sen har jag funderat på att ha 4 st pulpican (2x2) och 3 st socolofi (1x2). då blir det ju iof bara 10 st fiskar som kanske är ett "för få antal för att slippa en fisksoppa!?"men jag ska väll inte ha för många arter!? för annars så skulle jag nog skaffa 3 st golden också (1x2 eller vad är bäst?). men hur många arter skulle funka tror ni!? eller skulle det funka med dom fyra arter jag nämt? för det ska ju inte bli en enda fisksoppa!!!

mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Mer än tre arter tycker jag inte du skall ha, två eller tre i ett 222 liters. Du får testa dig fram!
                  Det är lätt att skaffa för mycket just för att det är så kul att köpa, men sen när man har handlat på sig till max så önskar man att man hade mindre. Det blir nog bra, det viktigaste är att du är nöjd.
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                    Användare
                    • November 2005
                    • 841

ok...men tänkte att man endå skulle ha ett gäng (!?) o att man helst bara ha en hane!? stämmer inte det eller?

mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Har jag skrivit att du skall ha mer än en hane?

1+3 är ganska vanligt om man vill ha mindre populationer.
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                        Användare
                        • November 2005
                        • 841

Har jag skrivit att du skall ha mer än en hane?

1+3 är ganska vanligt om man vill ha mindre populationer.
                        aha ok! men jag menade att du hade skrivit att man helst ska ha en hane o flera honor...är det bättre med 1 hane o 3 honor än 1 hane o 2 honor?

mvh christoffer
                        Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Ja det får man väl säga. 1+4 är väl ännu bättre. 3+8 kan bli nice, men då får du kan du inte ha mer än 2 arter. Grejen är att ju fler individer som den dominanten hanen har att vara ilsk mot desto mer vila för alla. Har du två hanar så kommer en hane bli hackkyckling, har du t.ex 4 hanar av samma art i ett 222 liters så har den dominante så många fiender att han ibland håller sig till sitt revir mer, eller iallafall fördelas aggresionen och alla klarar sig rätt bra. Men kring detta finns inga helsäkra regler. Detta är bara "regler" som oftast funkar bra.

Säg att du har två hanar och tre honor. Det kommer innebära att den icke dominante hanen med största säkerhet blir den som får utstå mest och honorna får det rätt lungt. Har du en hane och tre honor så kommer de tre honorna bli jagade, men agressionen fördelas iallafall över tre. Har du två honor så blir det tuffare för dom. Sen kan även honorna vara aggresiva mot varandra, men ju fler du har desto mindre risk för att en skall bli mobbad. '

Jadu, det finns mycket man kan tänka på ifall man vill. Skulle du ha ett 375 liters kar så skulle du kunna köra med 2+6 utan problem. De båda hanarna skulle mycket väl kunna ta varsitt revir, men det senariot får du inte i ett 222 liters.

Har du börjat inreda med de stora stenbumlingarna du hämtade. vore kul att se hur det blev!
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                            Användare
                            • November 2005
                            • 841

väldigt mycke bra fakta!!!

stenarna har jag inte lagt i än för innan jag gör det så ska jag göra av med fiskarna, byta grus (har ni några tips?) och lägga i ordentligt med frigolit. så det kanske tar nån vecka men det blir ju kul när det är klart...

har funderat lite o tycker det skulle vara "trisst" utan nån gul fisk, gult lyser ju upp så vackert!!!så jag har av nån anledning ändrat mig helt o tar några "säkra kort" så jag ska troligtvis skaffa demasoni (ca 6 st) o golden (ca 6 st), men vet inte om jag ska spara mina tre hongi. vad tror ni? eller ska jag ha ännu flera demasoni o golden o skippa hongin?

mvh en "ombytlig" christoffer
                            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Thomas R.

Av choffe:.."har funderat lite o tycker det skulle vara "trisst" utan nån gul fisk, gult lyser ju upp så vackert!!!så jag har av nån anledning ändrat mig helt o tar några "säkra kort" så jag ska troligtvis skaffa demasoni (ca 6 st) o golden (ca 6 st), men vet inte om jag ska spara mina tre hongi. vad tror ni? eller ska jag ha ännu flera demasoni o golden o skippa hongin?"

Jag har visserligen hört talas om personer som lyckas med bara 5-6 st demasoni. Dessvärre så hör jag mkt oftare personer som köper 5-6 st bara för att två veckor senare bli tvugna att köpa 15 nya då det bara återstod en dominant hane.
                              Är demasoni ett måste? Om du är ute efter kombinationen gult och ljusblå/mörkblå-randigt så kan jag varmt rekomendera Ps. saulosi.
                              /Thomas

Kommentar

• Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

Ps. Saulosi har hanar som ser ut som demasoni (ungefär) och gula honor. I mitt 344 liters har jag Golden och Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano". Du kan kolla på min zoon hur det ser ut. Mainganon är inte lika tuff som Demasonin men typ samma färger (ändå rätt tuff). Jag hade 5 st demasoni i ett 222 liters, bara några veckor senare som Tomas skriver så hade jag endast en hane kvar.
                                Tomas Wallengren

Kommentar

Arbetssätt...