för tunga stenar i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Ähh så länge man lägger friggo under och lägger sten så att den inte trillar är de nog ingen större fara..

i ett 375 som står hemma är de stenar upp till ytan med samma dimentioner som på min bild.

Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Mycket sten är inga problem. Som redan sagt. Frigolit i botten och bygga från grunden utan sand i är receptet. Detta kar står endast på en ställning med "fritt hängande botten". Visserligen bara en del av karet.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Denna inredningen skulle jag aldrig göra idag. Dels tycker jag det är alldellses för mycket specillt lite för mycket uppbyggd känsla. Men... det som är intressant är att jag har ingen frigolit i botten och de flesta stenarna ligger inte ens direkt på botten och karet höll. Men jag kände mig tryggare när jag hade frigolit och hade lagt det stora stenarna direkt på botten.

Vill ni diskutera inredning av akvarie och visa bilder. Häng med till inredningstråden som är tänkt att vara en grund för en artikel.
        Tomas Wallengren

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ursprungligen postat av Prayerman
          Denna inredningen skulle jag aldrig göra idag. Dels tycker jag det är alldellses för mycket specillt lite för mycket uppbyggd känsla. Men... det som är intressant är att jag har ingen frigolit i botten och de flesta stenarna ligger inte ens direkt på botten och karet höll. Men jag kände mig tryggare när jag hade frigolit och hade lagt det stora stenarna direkt på botten.

Vill ni diskutera inredning av akvarie och visa bilder. Häng med till inredningstråden som är tänkt att vara en grund för en artikel.
          Inte konstigt att karet höll. För det gör dom. De håller däremot inte när en sten lägger hela sin tyngd på ett enda gruskorn mot bottenrutan. Har man fiskar som inte gräver så är det inga problem att ha mycket sten utan frigolit på sanden. Jag har sten på sand utan frigolit.

Har man fiskar som gräver så tycker jag man ska överväga att ha frigolit i botten men fortfarande inget krav då man istället kan lägga i all sten innan sanden eller gruset så att inte stenarna kan välta.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

Exakt Robin. Instämmer med Robin till fullo.
            Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
              Användare
              • November 2005
              • 841

Mycket sten är inga problem. Som redan sagt. Frigolit i botten och bygga från grunden utan sand i är receptet. Detta kar står endast på en ställning med "fritt hängande botten". Visserligen bara en del av karet.
              OK! det är ju precis som på bilden jag vill få det som när jag bygger nåt blir det alltid så onaturligt...men inte i ditt kar! du får det så naturligt det kan bli...

bilden visar hur jag har haft det för ett tag sen...tycker att det "naturliga sättet" med kantiga stenar är mycket snyggare!!! så därför byter jag...

vad har ni föresten för grus i era malawikar? den vanliga varianten på grus som jag har i mitt kar köpte jag när jag inte hade någon "känsla/kunskap" för hur det skulle se ut. men vad är det typiska "malawigruset"? skicka gärna bilder!

mvh christoffer
              Senast redigerad av choffe; 08 June 2006, 17:51.
              Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Ursprungligen postat av choffe
                vad har ni föresten för grus i era malawikar? den vanliga varianten på grus som jag har i mitt kar köpte jag när jag inte hade någon "känsla/kunskap" för hur det skulle se ut. men vad är det typiska "malawigruset"? skicka gärna bilder!

mvh christoffer
                Runda stenar är inget onaturligt för ett malawikar, så skäms inte för det. Du skulle kunna fylla varje millimeter av karets botten med runda stenar och det skulle bli väldigt naturligt. Sen finns det väldigt mycket klippor runt sjön, så båda är helt ok även om man vill vara naturlig. Det roliga med hobbyn är att utvecklas. Tycker ditt kar var snyggt, men jag förstår om du vill testa andra inredningar. Det är fruktanssvärt kul att göra det.

Denna bild lade jag in på inredningstråden, men jag lägger in den här också. Jag har tagit sand från vättern, hämtat vid vattenbrynet eftersom det finns både lite grövre och finare sand där. Det tycker jag känns naturligt.
                Tomas Wallengren

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Här är en bild på det enda kar jag har just nu, i väntan på flytt. Där har jag bara mjuka stenar.
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                    Användare
                    • November 2005
                    • 841

Runda stenar är inget onaturligt för ett malawikar, så skäms inte för det. Du skulle kunna fylla varje millimeter av karets botten med runda stenar och det skulle bli väldigt naturligt.
                    ok! skönt att du säger det

Det roliga med hobbyn är att utvecklas. Tycker ditt kar var snyggt, men jag förstår om du vill testa andra inredningar. Det är fruktanssvärt kul att göra det.
                    tack för att du berömmer mitt kar ser dock inte likadant ut nu men med samma inredning. det är ju så fruktansvärt kul att göra om i karet som du sa. men nu har jag nästan tröttnat på den inrednigen så ny ska jag byta rubbet

mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

Kommentar

• choffe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 841

byter ämne

ska föresten sälja mina crabro o rödzebror (tomas har från sin artikel i ciklidbladet, s 34, bankat vett i mig ) crabro o rödzebra är ju för stora för ett 222 liters kar. så dom ska jag sälja o funderar på att skaffa två nya mindre arter. har funderat på http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=707 (tack tomas), http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=586 eller kanske http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=708 . men måste ju välja bort antingen afra eller pulpican. vad tycker ni?

mvh christoffer
                      Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

skall du ha någon av dem i en 222´a? Bara så jag förstår dig rätt
                        Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                          Användare
                          • November 2005
                          • 841

skall du ha någon av dem i en 222´a? Bara så jag förstår dig rätt
                          mm. två arter av dom! tillsammans med hongi som jag redan har.

mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

Kommentar

• Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

222 liter är inte stort. Jag skulle inte lägga ner M. Callainos i ett sånt kar. Men man kan få det mesta att funka om man har lite tur eller överbefolkar.
                            Tomas Wallengren

Kommentar

• choffe
                              Användare
                              • November 2005
                              • 841

222 liter är inte stort. Jag skulle inte lägga ner M. Callainos i ett sånt kar. Men man kan få det mesta att funka om man har lite tur eller överbefolkar.
                              OK! men vad menar du med "att det funkar om man överbefolkar"? har jag fattat helt fel!? tycker att det låter som att du menar att om man överbefolkar så funkar det. men menar du inte att man kan ha dom om man har ett litet antal!?!?

mvh en frågande christoffer
                              Christoffer Lundholm

Kommentar

• Daniel Lindholm
                                Användare
                                • March 2006
                                • 92

Om man ger för mycket utrymme till exempelvis mbunas så blir aggresiviteten mer påtaglig. Mer revir ger mer aggro. Jag för närvarande av utrymmesskäl, 5st Lombardoi, 7 st Hongi, 4 st Maingano och 4 st Golden i mitt 305L. Karet är bara 35cm djupt så det finns väldigt lite utrymme för revir och detta är det lugnaste av mina kar trots fisksoppan.
                                När Lombardoigruppen fick gå i 720L blev det ett helt annat humör.
                                -------------------------
                                Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

Arbetssätt...