Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    Ja det får man verkligen säga dom är dessutom helt repfria. Det var via en bekant som tipsade mig om att han ville snabbt bli av med det. Så jag åkte dit för att göra upp om priset och hade tagit ut 1500 kronor vilket var min smärtgräns. När han sen säger tvåhundra spänn håller man ju på att ramla baklänges.............. Tänkte nog göra 150-litraren till ett västafrikakar Och det andra till yngelkar för dubbar. Är det någon som har några bilder på sina västafrikakar så vore jag tacksam.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      Skickar en liten delbild på mitt Tanganyikakar. Tyvärr är fiskarna suddiga men jag har en superkass kamera. Skall dock investera i en ny i höst.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
        Gillade det andra karet mer...det som inte är färdigt...men mest beroende på att de där småstenarna i första karet har skiftande färger vilket ger ett för färgglatt intryck. Effekten av fiskarnas vackra färger grötas ihop och försvinner.

        Idén är dock riktigt bra och du har tanke bakom dina inredningar, vilket jag gillar skarpt! Byt ut de färgglada stenarna mot stenar i lite mer neutral (mer biotopkänsla) färg.

        Ett tips...både IKEA och Cheapy har påsar med runda gråbruna stenar som passar perfekt. Liknar både i form och i storlek de som du lagt där. När jag köpte stenarna från IKEA så kostade en påse med 10-12 stenar 9kr...(om du inte finner mer passande i naturen).
        Hej!

        Förstår hur du menar, men faktum är att i just sådana här stränder med stenar av det slaget är det nästan uteslutande extrem blandning på färg. Mina stenar är tagna från en och sammma plats, naturens egen nyck. Har varit på många ställen vid vättern (dock inte där jag tog dessa stenar) och överallt är det många olika färger och även olika typer av sten. Samma sak vid medelhavet i somras. Så för biotop känslan så stör jag mig inte, kanske att det kan bli rörigt, har dock inte upplevt det så, eller kanske inte funderat så mycket på det. Skall kanske testa och ta bort de rödaste.
        Senast redigerad av Prayerman; 05 September 2006, 00:28.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
          Är det någon som har några bilder på sina västafrikakar så vore jag tacksam.
          Tjaaa, bläddra tillbaka en sida så...
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            Ursprungligen postat av Prayerman
            Hej!

            Förstår hur du menar, men faktum är att i just sådana här stränder med stenar av det slaget är det nästan uteslutande extrem blandning på färg. Mina stenar är tagna från en och sammma plats, naturens egen nyck. Har varit på många ställen vid vättern (dock inte där jag tog dessa stenar) och överallt är det många olika färger och även olika typer av sten. Samma sak vid medelhavet i somras. Så för biotop känslan så stör jag mig inte, kanske att det kan bli rörigt, har dock inte upplevt det så, eller kanske inte funderat så mycket på det. Skall kanske testa och ta bort de rödaste.
            Efter ett tag när algerna lagt sig på stenarna så kommer färgskillnaden slätas ut till en stor del.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              Ursprungligen postat av Prayerman
              Tjaaa, bläddra tillbaka en sida så...
              Fast du får nog byta ut Ludwigian om det ska bli Västafrika av det... Inte så att de är fula, passar fint i hörnan, men från Västafrika är de inte.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                Ursprungligen postat av Prayerman
                Hej!

                Förstår hur du menar, men faktum är att i just sådana här stränder med stenar av det slaget är det nästan uteslutande extrem blandning på färg. Mina stenar är tagna från en och sammma plats, naturens egen nyck. Har varit på många ställen vid vättern (dock inte där jag tog dessa stenar) och överallt är det många olika färger och även olika typer av sten. Samma sak vid medelhavet i somras. Så för biotop känslan så stör jag mig inte, kanske att det kan bli rörigt, har dock inte upplevt det så, eller kanske inte funderat så mycket på det. Skall kanske testa och ta bort de rödaste.
                Snyggt, men är det en vättern eller medelhavsbiotop som ska efterliknas så har du väl stoppat ner fel sorts fisk i burken???
                Alla stenar i Malawi och Tanganyika ser mer eller mindre mörkbruna ut och är algbeväxta sen på botten är det sand ganska lik våran inhemska på botten.

                Håller med Stefan att det känns lite fel med olikfärgade stenar.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  Ursprungligen postat av tege
                  Snyggt, men är det en vättern eller medelhavsbiotop som ska efterliknas så har du väl stoppat ner fel sorts fisk i burken???
                  Alla stenar i Malawi och Tanganyika ser mer eller mindre mörkbruna ut och är algbeväxta sen på botten är det sand ganska lik våran inhemska på botten.

                  Håller med Stefan att det känns lite fel med olikfärgade stenar.
                  Hm, har du varit runt om i Malawi och kollat.
                  Stenars färger kan skilja sen även en del från strand till strand, men väldigt sällan handlar det om att all sten har samma färg. Jag talar om små runda stenar nu, inte klippor.

                  Tror mer att det är alger eller sedement som gör att de ser ut att ha samma färg. Även i medelhavet eller i våra sjöar är stenarna algbeväxta inte långt från stranden, men nära stranden är de faktiskt oftast mer eller mindre rena och finslipade. Tror faktiskt det är så även i Malawi, verkar vara så på de flesta ställen i världen (har rest och snorklat ganska mycket).
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Fast du får nog byta ut Ludwigian om det ska bli Västafrika av det... Inte så att de är fula, passar fint i hörnan, men från Västafrika är de inte.

                    Hilsen,

                    P
                    Jo, jag bestämde mig för att vara vidsynt när det gällde växter. Men vi får väl se, det kanske blir mer hyper biotopiskt framöver. Just nu är jag nöjd med att ha fiskar från samma område, typ.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • malplacerad
                      Användare
                      • May 2005
                      • 877

                      Det här med att det bara ska vara en färg på stenarna är nog en onaturlig utopi eftersom berggrunderna inte bara består av enbart t ex granit i ett land och gnejs i ett annat.

                      Nu spekulerar jag bara men det är väl olika bergarter som möts och trycks ihop och faller isär som ger områden med olikfärgade stenar som resultat?

                      När jag letade sten till mitt akvarium var jag ner till olika strandremsor i västerås och det låg blandat hur som helst längs stränderna, stenar i alla möjliga färgvarianter, det som var konstant på alla platser var att stenarna var väldigt avrundade, nu ville ju jag ha en mer klippliknande biotop för fiskarna så jag hämtade stenar från ett annat ställe

                      Mao stör det mig inte alls att folk har olikfärgade stenar i sina kar, det är vanligare än man tror, åtminstone på grunadare vattenområden, nere i djupen är det nog mer klippformationer än stora runda stenar?

                      ||||

                      Kommentar

                      • matereo
                        Användare
                        • January 2006
                        • 169

                        Att sten ar sa blandad har uppe har nog endel med inlandsisen att gora, men en jag kanner som bott i afrika manga ar och ocksa varit aktiv ciklidist menar att vattendrag med flerfargade stenar forekommer. Anners hittade jag detta...http://www.csir.co.za/rhp/provinces/wcape_sass4.html (sydafrika iofs..)

                        Biotop akvarier ar ju faktiskt bara ett litet forsok att komma lite narmare vissa naturliga tillstand, att exakt erbjuda ratt sorts vaxter och farg pa stenar eller stensorter gar ju inte...

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          Ursprungligen postat av matereo
                          Biotop akvarier ar ju faktiskt bara ett litet forsok att komma lite narmare vissa naturliga tillstand, att exakt erbjuda ratt sorts vaxter och farg pa stenar eller stensorter gar ju inte...
                          Håller med. Själv anser jag att det snarare handlar om att det ska verka trovärdigt, att det känns 'naturligt' snarare än att det är helt korrekt.

                          Ett exempel är ju korkbark, som kan vara snyggt i vissa akvarium trots att de allra flesta tropiska träd arter har slät bark (enligt vad jag läst).
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Hm, har du varit runt om i Malawi och kollat.
                            Stenars färger kan skilja sen även en del från strand till strand, men väldigt sällan handlar det om att all sten har samma färg. Jag talar om små runda stenar nu, inte klippor.

                            Tror mer att det är alger eller sedement som gör att de ser ut att ha samma färg. Även i medelhavet eller i våra sjöar är stenarna algbeväxta inte långt från stranden, men nära stranden är de faktiskt oftast mer eller mindre rena och finslipade. Tror faktiskt det är så även i Malawi, verkar vara så på de flesta ställen i världen (har rest och snorklat ganska mycket).
                            Jag har inte varit runt hela sjön. Inte är jag expert på sten heller. Skillnade är väl att i sjön finns det inga nytvättade stenar, när man stoppar huvudet under ytan upplever man det mesta som brunt eller mörkt grått med gröna inslag.

                            Tycker din burk i övrigt ser alldeles utmäkt ut men samlingen med småsten sticker ut alldeles för mycket, kanske skulle den flyttas bakåt mot bakrutan och ett större block kunde läggas framför småstenarna.

                            Ser framemot lite bilder när det gått ett tag när algerna har fått fäste.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • matereo
                              Användare
                              • January 2006
                              • 169

                              Ursprungligen postat av malplacerad
                              Det här med att det bara ska vara en färg på stenarna är nog en onaturlig utopi eftersom berggrunderna inte bara består av enbart t ex granit i ett land och gnejs i ett annat.

                              Nu spekulerar jag bara men det är väl olika bergarter som möts och trycks ihop och faller isär som ger områden med olikfärgade stenar som resultat?

                              När jag letade sten till mitt akvarium var jag ner till olika strandremsor i västerås och det låg blandat hur som helst längs stränderna, stenar i alla möjliga färgvarianter, det som var konstant på alla platser var att stenarna var väldigt avrundade, nu ville ju jag ha en mer klippliknande biotop för fiskarna så jag hämtade stenar från ett annat ställe

                              Mao stör det mig inte alls att folk har olikfärgade stenar i sina kar, det är vanligare än man tror, åtminstone på grunadare vattenområden, nere i djupen är det nog mer klippformationer än stora runda stenar?
                              Det stor inte mig heller... jag tycker att stenarna funkar bra, framforallt pa sikt da de lar forandras med alger och annat naturligt som kommer till.

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

                                Ursprungligen postat av tege
                                Jag har inte varit runt hela sjön. Inte är jag expert på sten heller. Skillnade är väl att i sjön finns det inga nytvättade stenar, när man stoppar huvudet under ytan upplever man det mesta som brunt eller mörkt grått med gröna inslag.

                                Tycker din burk i övrigt ser alldeles utmäkt ut men samlingen med småsten sticker ut alldeles för mycket, kanske skulle den flyttas bakåt mot bakrutan och ett större block kunde läggas framför småstenarna.

                                Ser framemot lite bilder när det gått ett tag när algerna har fått fäste.
                                Jag kan hålla med om att en del stenar kanske är för färgstarka, men att det inte skulle finnas stenar med de färgerna i Malawisjön motsätter jag mig. I varje sjö (med hyffsat mycket vågor) är stenarna "nytvättade" vid stranden och ca 10 meter ut, beroende på hur långgrunt det är. Vågorna håller dem rena. Vi rör oss alltså på grunt vatten, upp mot en meter och nära stranden.

                                Mitt kar är tänkt att simulera brytpunkten mellan denna stenstrand bestående av dessa mindre stenar och den del där det blir lite djupare och mer sand och enstaka större stenar tarvid. Högra delen i karet är alltså i riktning mot stranden och den vänstra ut mot sjön. Bara så att ni förstår min tanke.

                                Kul med synpunkterna!
                                Senast redigerad av Prayerman; 05 September 2006, 20:14.
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...