Ursprungligen postat av dinajel
Inredningstråden
Kollaps
X
-
-
-
Ursprungligen postat av Mikael_SHär kommer en bild på mitt 720L malawikar...Det är nymöblerat med nya stenar. Har endast en ramp på eftersom att jag tyckte det gav ett snyggt ljus...Kommentar
-
skitsnygga kar allihopa! fastnade specielt för cougar:s och matz:s tanganiyka kar! tummen upp
mvh christofferChristoffer LundholmKommentar
-
Dela på btn-modul ?
Så har min btn-mobuler kommit hem.
Blev en H till vänster och E till höger
Funderar lite på hur jag skall göra med cirkulationspump / filter och dess placering.
Antingen sätter jag pumpen till höger på H-modulen som är relativt djup där - eller så
sågar jag av H-modulen ca 30 cm (räknat vägrät)från vänster enl denna bild
och sätter denna nya modul (med pump och filter) i överkant höger på akvariet.
Sedan tycker jag att moduler inte ligger dikt an glanrutan utan det är några milimeters mellanrum - hur gör man med detta?
Använder man ett tjockare lager silikon eller måste man fila och slipa på modulen så att passningen verkligen ligger dikt???
Hur tjock silikonsträng skall det vara?
Stort tack på förhand för synpunkter och råd!Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayOckså coolt! MEN, bakgrunden måste bytas mot en svart eller blå, växtplanchen skär sig bara en aning =) annars sere riktigt bra ut men sanden o stenarna.
Är faktiskt på väg att byta den också.. var inne hos min lokala akvarieaffär och skulle köpa en Rocky pappersbakgrund men de hade inte den inne för tillfället.. så de skulle beställa den åt mig.. så det har jag också tänkt påMvh Mikael SchöllinKommentar
-
Kan kan slipa ner moduler (sandpapper) eller använda kniv för att fixa det värsta. Därefter limmar man dem. Jag brukar först dra svart silikon på alla gula kanter riktigt tunt. Liksom måla kanten. På så sätt kommer inte det gula reflekteras ut. Låt modulen ligga o torka. Därefter så silikonar jag fast den.
Silikonsträngen ska vara lagom tjock ;-). Jag brukar skära av någon centimeter på toppen av pipen och det brukar bli bra.
Ursprungligen postat av matt.isSå har min btn-mobuler kommit hem.
Blev en H till vänster och E till höger
Funderar lite på hur jag skall göra med cirkulationspump / filter och dess placering.
Antingen sätter jag pumpen till höger på H-modulen som är relativt djup där - eller så
sågar jag av H-modulen ca 30 cm (räknat vägrät)från vänster enl denna bild
och sätter denna nya modul (med pump och filter) i överkant höger på akvariet.
Sedan tycker jag att moduler inte ligger dikt an glanrutan utan det är några milimeters mellanrum - hur gör man med detta?
Använder man ett tjockare lager silikon eller måste man fila och slipa på modulen så att passningen verkligen ligger dikt???
Stort tack på förhand för synpunkter och råd!Kommentar
-
Skall cirkulationspumpen placeras vid insug?
Var ner och köpte en Aqua clear 70 på zooaffärn.
Jag får väl komplettera med en till om det skulle bli för lite cirkulation...
De hade själv dessa pumpar i sina akvarium. Men dessa var placerade lågt ner därför
att insuget på så vis skulle bli bättre. På pumpens utblås satte man sedan en slang som
gick upp till ytan för ytcirkulation.
Är det så man skall göra eller bör pumpen placeras högre upp - och behövs isåfall ett platsrör
med en massa hål i för att pumpen skall suga in från insugshålen?Kommentar
-
Ursprungligen postat av matt.isMen dessa var placerade lågt ner därför
att insuget på så vis skulle bli bättre. På pumpens utblås satte man sedan en slang som
gick upp till ytan för ytcirkulation.
Är det så man skall göra eller bör pumpen placeras högre upp - och behövs isåfall ett platsrör
med en massa hål i för att pumpen skall suga in från insugshålen?Kommentar
-
[QUOTE=matt.is]
[QUOTE]
Bild på glipan som inte ligger dikt an - kan väl vara upp till 5 mm på några ställen
Är det vanligt att det är så med btn-modulerna och är sandpapper att rekommendera för
att jämna till eller en fogsvans ?Kommentar
-
Jag har köpt ett akvarium med lite udda mått 130*70*50. Vad skulle ni satsa på för fiskar i det. Jag tor det kommer bli jättemaffigt med djupet på 70cm.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
En bättre bild på glipan - att det inte ligger dikt an
Törs man som sagt silikona fast den ändå?
Ni som satt fast era moduler får gärna kommentera dettaKommentar
-
Ursprungligen postat av matt.isEn bättre bild på glipan - att det inte ligger dikt an
Törs man som sagt silikona fast den ändå?
Ni som satt fast era moduler får gärna kommentera dettaNemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Det kanske är uppenbart för en del, men jag undrar varför det måste vara i dikt Matt.is? Jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle kunna limma den som den är. Se bara till att du har silikon på alla platser och snåla inte med silikonet.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonDet kanske är uppenbart för en del, men jag undrar varför det måste vara i dikt Matt.is? Jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle kunna limma den som den är. Se bara till att du har silikon på alla platser och snåla inte med silikonet.
insugsraster och gjort hål för utsug - gick förvånadsvärt lätt att borra i :-)
Behöver man göra ytterligare hål i modulerna (1 insug och 2 raster) för att modulen lättare skall vara vattenfylld eller räcker det så?Kommentar
Kommentar