Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    5:an eller 6:an. dom är snyggast! men dom andra e me fina...
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      Ursprungligen postat av cougar
      Jo du har rätt Även om det fortfarande saknas mycket växter och nån rot i mitt kar så vill jag inte skymma bakgrunden för mycket, för den är så snygg! Så inredningsmodellen blir lite mer åt det småskaliga hållet, jag ser t ex roten i bakgrunden som sticker ut i mitten som ett substitut åt en vanlig större rot som jag hade lagt i om bakgrunden inte varit där. Det krävs mindre inredning när man har btn men det kräver faktiskt mer tänkande att få det lagom inrett, inte för mkt, inte för lite.
      Kanske är det just det som jag inte gillar när det gäller bakgrunder, att man blir begränsad i vad man kan använda. På något sätt måste det ju smälta ihop någorlunda med bakgrunden. Några av de snyggaste inredningar jag sett som har bakgrund är Mickes som man kan hitta i hans tråd om västafrikanska ciklider.

      Tror dock att jag kommer fortsätta utan bakgrund, eftersom jag gillar friheten!

      Gillade för övrigt bakgrund 5 mycket. Tyckte även nr 3 var bra. 4 tyckte jag kändes som den var upp och ner.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        Wilhelm

        1 eller 7 eftersom jag inte gillar plåtter =) dom ser helt enkelt fetare ut.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

          Mycket snygga allihop var har du fått tag på dom?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            def nr 5!!!

            Sen kan du lätt testa att just vända dom opp och ner - det gjorde jag med min BTN...mycke bättre!!!

            Lycka till

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              Wilhelm,
              jag gillar 4 eller 6 bäst. Ska du gjuta av dem eller är det redan clearat?

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

                3 och 6 är ju dom snyggaste
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • December 2005
                  • 658

                  Hallå,
                  4 och 5, tänker du ge dig in i bakgrundsbranschen? Intressant, On-the-Rocks är ju inte direkt gratis. De behöver lite konkurrens samt fler grossister, nu sitter ju Simontorp i monopol-ställning. Jag lägger härmed en första beställning på nummer 4.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    Ursprungligen postat av Perikles
                    Jag lägger härmed en första beställning på nummer 4.
                    Haha Jag blir Stenrik!! Orderbekräftelse kommer per post

                    Blir den bättre upponer?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      vart köps dessa?

                      Kommentar

                      • nusse
                        Användare
                        • April 2006
                        • 69

                        Bifogar en bild på mitt akvarium, 450 l malawi.

                        Jag snidade ihop en egen frigolitmiljö, med ramvillkoren 2*innerfilter i ett Juwel Vision 450. Från början hade jag tänkt en heltäckande bakgrund, men av praktiska skäl blev det inte så. Två stenhögar i vardera halvan ger revirmöjligheter, och så finns det några större grottor för lek och tuggande honor.

                        De två små Vallisneriaplantorna jag köpte trivs som synes lite väl bra, är väl snart uppmot en meter långa och har skickat iväg ett antal sidoskott.

                        Hade jag gjort om miljön idag hade jag gjort "filtermodulerna" mindre pelarlika, och kanske skapat mer överhäng. Jag hade också haft i sand i st f sjösten.

                        Mvh Magnus.
                        Senast redigerad av nusse; 08 July 2006, 09:46.
                        Zoon

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          Jag tror Wilhelm har fotat klippor som han tänker gjuta av... ...men snygga är de. Skriv mer om hur det går!!

                          nusse,
                          schysst kar. Tycker inte att filtermodulerna var särdeles pelarlika ändå, BTN:s filtermoduler är ju mer fyrkantiga. Det som slår mig spontant med ditt kar är skillnaden i färg mellan modulerna och stenarna samt att insugen i modulerna syns lite väl tydligt. Håller annars med om att sand hade varit snyggare - ger ett lite mer naturligt intryck.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • nusse
                            Användare
                            • April 2006
                            • 69

                            Insugen är gjorda med "fel" sand. Nån gång ska jag göra om dem. Nån gång...

                            De naturliga stenarna var ton-i-ton med bakgrunden tills algerna kom. Tyvärr fäster algerna hellre på stenytan än på epoxilacken. En lärdom är att inte måla bakgrunden så den ser ut som sten, utan som algbeväxt sten.

                            ...eller så tar man upp stenrösena varje vecka och polerar dem med bilvax
                            Senast redigerad av nusse; 08 July 2006, 09:46.
                            Zoon

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              Jo, man lär så länge man lever...

                              Har gjort moduler i frigolit/betong som jag inte lackat alls, enbart pigmenterat genom stöppling. Algerna fäste väldans bra på dem, men jag körde även några få stenar i samma ton. Det man får tänka på om man vill ha "rå" betong i karet är att laka ur dem i vatten någon vecka efter att de härdat färdigt. Höjer pH rätt duktigt i början. Efter det är det inget som helst problem. Det jag inte tycker om med egenhändigt gjorda bakgrunder är att ha gnagande firrar tillsammans med dem. Om det ska funka med gnagande firrar i det långa loppet får man köra med sten. Har gjort en omgång moduler till som jag lackat med Tapekrite. Har dock inte hunnit testa dem i vatten än - får se hur det går.

                              Bild på mitt kar med betongmoduler finns på sidan 6 i denna tråd. Går knappast att se skillnad på stenarna och modulerna.

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 July 2006, 10:09.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • December 2005
                                • 658

                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Haha Jag blir Stenrik!! Orderbekräftelse kommer per post

                                Blir den bättre upponer?
                                Inte så tokig uppåner, men jag gillade den redan från början.
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...