Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Tänkte slänga upp en bild på mitt 720. Beware of the lavastens and ciklidgrus... Mitt första kar så biotop riktigt är det ju inte. Är ju ändå en tråd man ska bjuda på sina kars inredning så här kommer mitt.

    Jag har valt å bygga högt med mina lavastenar det tycker jag är snyggt! Om jag hade haft råd så skulle det sett annorlunda ut. Men detta förnöjer mig fullt ut för stunden! Har fått insperation när jag varit o hälsat på Deelay i sommar. Så i framtiden kommer det att inhandlas lite annat bottenmaterial o "byggklossar". Den som har problem med alger köp en golden nugget. Har en på bara 7cm i karet o den är värre än den värsta sanitets firman! Är som en dammsugare på koffein! Kliniskt rent alltid! Finns garanterat fler goa malar, men som sagt det räcker med en golden nugget i ett 720 i alla fall.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      Härligt att läsa om dina framsteg i hobbyn Daniel! Du/ni har ju verkligen fått fart på sakerna så att en annan avundas er rejält...men jag kommer att jaga ifatt snart...var så säker...suget är just nu enormt över att komma igång med restaureringen av 375an plus inköp av en 720.

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        Det är det som är mer än halva tjusningen i den här hobbyn har jag märkt! Att se fram emot saker hela tiden! Bara det lever man på länge!!!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Linus_M
          Användare
          • August 2006
          • 19

          Avgjutning -med vad?

          Hej
          Jag har gjort några mindre moduler i finbetong med hjälp av latexformar som är avgjutningar av en klipphäll. Nu skulle jag vilja göra en större modul men det blir för tungt med betong. Finns det någon flytande plast eller dyl som man kan gjuta med?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            Ursprungligen postat av Linus_M
            Hej
            Jag har gjort några mindre moduler i finbetong med hjälp av latexformar som är avgjutningar av en klipphäll. Nu skulle jag vilja göra en större modul men det blir för tungt med betong. Finns det någon flytande plast eller dyl som man kan gjuta med?
            Mjo, det finns plast att gjuta med men har inte testat själv, bara läst om det. Minns inte namnen nu. Dyrt blir det i vart fall. Ett alternativ är att gjuta med finbetong ändå, men armera den med ett par lager uppblötta polyesterfibrer. Går att göra modulen rätt tunn då (7-8 mm) och då blir den inte alltför tung, men ändå mycket hållfast.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Linus_M
              Användare
              • August 2006
              • 19

              Tack
              Ska prova med armerad finbetong. Kan man köpa fibrerna på burk?

              Surfade runt och hittade en del roliga saker på www.kinn.com under avdelningen "gjuta/avforma". Det verkar som om deras formsten är lättare än betong. Men som sagt, det blir ganska dyrt.

              /
              Linus

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                En vacker dag när min lokal är klar så skall även jag inreda mina akvarium lite nice, å ev. skicka in en bild hit. Men den dagen ligger troligtvis bortom horisonten.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • December 2005
                  • 658

                  Ursprungligen postat av Micke
                  Och det här "badkaret" på ca 2x3 meter:
                  Det "badkaret" skull jag gärna ha i min trädgård. Ifall vi värmer upp planeten lite till så skulle det inte vara omöjligt att ha Tanganyikaciklider utomhus.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    Har själv inte sett fibrerna på burk, de får man liksom plocka loss för hand. Lite tidsödande, men kostar inget direkt ur plånkan. Var noga när du väter fibrerna, blir det luftbubblor inne i modulen tappar den en hel del i hållfasthet. Annars finns det mycket man kan göra och hitta på, men det är svårare när man lägger in faktorn "billigt" också.

                    Hilsen,

                    P

                    Ursprungligen postat av Linus_M
                    Tack
                    Ska prova med armerad finbetong. Kan man köpa fibrerna på burk?

                    Surfade runt och hittade en del roliga saker på www.kinn.com under avdelningen "gjuta/avforma". Det verkar som om deras formsten är lättare än betong. Men som sagt, det blir ganska dyrt.

                    /
                    Linus
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      Nyttkar! Nu var det beställt. Det blev ett kar på 180*65*60, 702 liter för att vara exakt. Var inne på ett 720 men frugan tyckte det var för långt, men genom att jag fick 65 i djup så blev det nästan lika stort och faktiskt är jag mer nöjd med det, hur kul som helst skall de bli att inreda med det djupet.

                      I slutet av månaden kommer dom hit med karet och i början av september kan ni räkna med bilder. Nu skall jag bara bestämma vad jag skall ha för sten i.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

                        Kul prayerman! Måste kännas som en dröm å vänta på ett nytt kar å få sätta drömmar till verklighet i! Jag själv går å ser fram emot ett 1400l

                        m.v.h Eraserx!
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • fs7210
                          Användare
                          • June 2004
                          • 183

                          Ursprungligen postat av Prayerman
                          Nyttkar! Nu var det beställt. Det blev ett kar på 180*65*60, 702 liter för att vara exakt. Var inne på ett 720 men frugan tyckte det var för långt, men genom att jag fick 65 i djup så blev det nästan lika stort och faktiskt är jag mer nöjd med det, hur kul som helst skall de bli att inreda med det djupet.

                          I slutet av månaden kommer dom hit med karet och i början av september kan ni räkna med bilder. Nu skall jag bara bestämma vad jag skall ha för sten i.
                          varför inte köra sprängsten som du har i ditt 600 liters? det är grymt snyggt!
                          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • December 2005
                            • 909

                            Vad är sprängsten om jag får fråga?
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              Ursprungligen postat av fs7210
                              varför inte köra sprängsten som du har i ditt 600 liters? det är grymt snyggt!
                              Jag hade faktiskt inte sprängsten i det, det var stenar som jag tog från en klippa bakom mitt hus, stenar som låg lösa under mossa eller som lätt lossnade. Jag får ta mig en titt bakom det nya huset och se hur det ser ut.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • malplacerad
                                Användare
                                • May 2005
                                • 877

                                Ursprungligen postat av eraserx
                                Vad är sprängsten om jag får fråga?
                                Sten bortsprängt från berg, t ex när man spränger för en ny väg eller ett köpcentra.
                                Blir ju bitar från kilot och uppåt att välja på, dock är det väl inte tillåtet utan markägarens/sprängfirmans tillstånd?
                                ||||

                                Kommentar

                                Arbetssätt...