Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    Ursprungligen postat av Ted
    Här kommer några bilder på mitt 350l hörn.. än så länge simmar bara 4st VF L.ocellatus i burken men 17st C.leptosoma inhandlas på fredag.

    Kritik, förslag på ändringar av inredningen motages gärna. Men i det stora hela är jag ganska nöjd.
    mycket fint! vallisnerian har du verkligen fått på sin rätta plats! du har "strött" ut mindre stenar och snäckor, som är lite "oregelbunet utspridda"...det gör att det ser väldigt naturligt ut tycker jag. detta får du en guldstjärna för[*]

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      Jag tycker nog att stenarna är för mörka jämfört med bakgrunden samt att sanden kunde varit lite mer oregelbunden i kornstorlek.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

        men det passar endå ihop! (tycker jag)
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

          Jag var inne på cichlids.dk och kollade på akvariebilder. Alla danskar verkar tycka mycket om att inreda med vassa stenar (vulkansten eller vad det heter). Är detta ett särdrag för danskar som jag satt fingret på?
          Generalisera mera...
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Ted
            Användare
            • November 2003
            • 157

            Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
            Ted: Placeringen av snäckskalen känns mycket fin! Bakgrunden är underbart läcker och originell. Hur har du lyckats med denna? Är det skiffer?

            Tycker också att ljuset ser fint ut, liksom placeringen av vallisnerian.

            Hmm, ju mer jag tittar på det desto bättre blir det. Riktigt härligt kar. Leptosoma också, inte dumt alls! En 9 av 10!
            Bakgrunden är av någon billigare sort, hittade den på akvarieleasing i sundbyberg. Var först lite tveksam till den gröna nyansen men gillar de mer o mer.

            Stenen har jag plockat i Sala här utanför Västerås där de bryter dolomit, hittade några svarta stenar som låg bland alla vita stenar de tippat i skogen. Tung som bly men gillar den då den har samma kantiga yta som bakgrunden.

            Kul att ni gillade utseendet och särskilt botten.. hoppas dock att jag inte får allt för mycket problem med alger på den ljusa sanden. Hade från början tänkt ha sandciklider och att de skulle vända sanden, men tänkte sedan om när jag fick tag på en fin grupp VF ocellatusar.
            /Ted
            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

            Kommentar

            • Ted
              Användare
              • November 2003
              • 157

              Ursprungligen postat av choffe
              mycket fint! vallisnerian har du verkligen fått på sin rätta plats! du har "strött" ut mindre stenar och snäckor, som är lite "oregelbunet utspridda"...det gör att det ser väldigt naturligt ut tycker jag. detta får du en guldstjärna för[*]

              mvh christoffer
              Tackar!

              De små stenarna på botten är inte bara till för ögat, utan är också perfekta att dela upp ocellatusarnas revir med.
              /Ted
              750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Var på besök hos ett par vänner, som bor intill Mälaren och fick lite inspiration till bottenmaterialet till mitt 850 liters, där Jaguarerna och påffarna ska husera.

                Vackra fina vattenslipade stenar som bara väntar på att bli upplockade.
                Skoj att se att det är mer än jag som letar inspriation i naturen. Jag brukar alltid ta bilder på vattendrag som jag besöker och börjar få en bra samling att titta på när jag ska inreda akvarier.
                Jag är precis hemkommen från Jämtland/Härjedalen där jag bland annat hittade denna lilla bäcken:
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  Och det här "badkaret" på ca 2x3 meter:
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    Ursprungligen postat av Ted
                    Kritik, förslag på ändringar av inredningen motages gärna. Men i det stora hela är jag ganska nöjd.
                    Jag tycker att det blev riktigt bra, kan hålla med Robin om att det skulle kunna bli bra att blanda upp sanden. Annars ser det riktigt bra ut och vallisnerian är "pricken över i:et".
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      Micke,
                      skönt att höra att det inte bara är jag som är "tossig"... inför att jag skulle bygga mina betongmoduler var jag ute en heldag och fotade sten och strandmiljöer!

                      Ted,
                      klart schysst kar - får höga poäng hos mig också. För att ge lite kritik (dock ingen allvarlig), så instämmer jag i att sanden kunde vara ännu mer uppblandad och att stenarna känns en smula udda. Men, men - det är småsaker i sammanhanget, och det kan mycket väl ge sig med tiden när det blir lite alger på det hela.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

                        Äntligen! NU har jag fått internet igen efter 10 dagars uppehåll, phu! Är alltså på plats i Enköping nu och är på jakt efter ett kar till.

                        Får hålla med dig Alex, botteninredningen är klart något man kan göra mycket med. Nu för tiden så jobbar jag mycket mer med sten direkt på botten, inte bara där det skall vara rösen. För många arter så är det helt sandlöst så det är klart intressant.

                        Fina bäckar ni hittat, lite tokiga är ni allt, men jag är likadan.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          Ursprungligen postat av Prayerman
                          Fina bäckar ni hittat, lite tokiga är ni allt, men jag är likadan.
                          Hahaha! Klockrent! Det är vi alla!
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • May 2005
                            • 877

                            Ursprungligen postat av Prayerman
                            Äntligen! NU har jag fått internet igen efter 10 dagars uppehåll, phu! Är alltså på plats i Enköping nu och är på jakt efter ett kar till.
                            .
                            Kul att du äntligen kommit tillrätta, ser fram emot bilder på dina nyuppstartade kar.
                            ||||

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • June 2004
                              • 1314

                              Japp det skall bli gött att få tag på ett kar. Just nu har jag bara ett och de fiskarna skall över till det större karet som jag kommer skaffa. Ändå rätt nöjd med den inredningen, men det tar sån tid att få det att klarna i karet så jag har inte tagit någon bild än.

                              Skall till Samos 11 augusti så det lär inte bli något nytt kar igång innan dess, men jag kanske hinner skaffa det.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

                                Ursprungligen postat av Prayerman
                                Japp det skall bli gött att få tag på ett kar. Just nu har jag bara ett och de fiskarna skall över till det större karet som jag kommer skaffa. Ändå rätt nöjd med den inredningen, men det tar sån tid att få det att klarna i karet så jag har inte tagit någon bild än.

                                Skall till Samos 11 augusti så det lär inte bli något nytt kar igång innan dess, men jag kanske hinner skaffa det.
                                Samos kul!!! var där förra året och deras bäckar runt ön var sjukt snygga såg en massa sötvattenskrabbor och jättepaddor men ingen fisk tyvärr...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...