Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Vore kul att få reda på tre saker om nitrat"filtret"
      Fungerade "filtret"?
      Vilken sten(substrat) fungerar bäst?
      Man talar om att optimal miljö är "mörker". Kan någon svara på varför tuben är genomskinlig?
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Då går man till en handelsträdgård typ Nisses växter i uddevalla.Där säljer dom en liten pump för 90:-(Bahaus 160) pumpar ca 300L/tim. den är ej större än ask tändstickor och väldigt driftsäker,min har gått i fyra år.Den skulle vara perfekt.
        MVH Mats
        Senast redigerad av Mats; 21 June 2006, 15:54.
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av LN
          Det borde väl vara zeolit?
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Ursprungligen postat av LN
            Vore kul att få reda på tre saker om nitrat"filtret"
            Fungerade "filtret"?
            Man talar om att optimal miljö är "mörker". Kan någon svara på varför tuben är genomskinlig?
            Visst lär det funka, problemet är bara att:
            1: balansera flödet på ett bra sätt.
            2: någon bra kolkälla till nerbrytningen

Vilken sten man har spelar troligtvis ingen roll. Aquamedics biobollar för nitratfilter är både substrat och mat i ett, så slipper man docera mat.

Aquamedics nitratfilter är också genomskinliga och de funkar. Hurvidare det skulle vara bättre med mörker eller inte vet jag inte.

Jag skulle aldrig köra anaerobt filter utan att ha en redoxcontroller, då slipper man risken att få svavelvätekrash.

Sen kan det ju vara så att filtret är byggt för att gå aerobt med zeolith som micke påpekar. Men då måste man regenerera den i salt med jämna mellanrum.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

LN,
              om det gäller filter som minskar nitratet så spelar det nog ingen större roll vilket substrat du har, bara vattnet omkring är syrefritt. Ett syrefritt sandfilter torde vara perfekt, men biobollar eller blå filtermatta funkar säker nästan lika bra (ffa om man har ett verkligt bra förfilter så att inget annat skit kommer med in i filtret). Mörker är bra för denitrifierande filter, men för nitrifierande filter kvittar det lika, som jag greppat det. Har fått min info från Krause, som gett ut ett par utmärkta böcker om akvariefiltrering (och en del annat) och han har testat en hel del. Kan kolla upp det närmare om du vill.

Zeolit är bra för en anaerob funktion i ett aerobt filter. I ett helt anaerobt filter hade jag inte använt det. Inte för att det skulle vara dåligt, men de fina porerna kloggar igen snabbt och då ger zeoliten ingen större yta. Stor yta är vad man ska eftersträva (helst i kombo med mycket lättskött).

Men, men. Precis som Tropfrog skriver så ska man vara mycket uppmärksam om man kör igång ett filter som minskar nitratet. Ett förstadie till minskad nitrat är faktiskt nitrit, då filtret reducerar nitratet innan det blir kvävgas av det. Fullt möjligt att man får en nitritspik ett tag efter man kört igång filtret alltså. Jag har ännu inte testat detta på allvar, men säger som jag brukar: när lokalen är igång på allvar...

Dröjer inte så länge dock. Semester i en dryg vecka till, och då ska allt stort vara klart. Sedan är det finlir och roliga experiment som gäller!!

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Styrsö
                Användare
                • November 2004
                • 343

och så här blev det...

Flat botten ställer inte till det- full circulation.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Tack Patrik & Grodan för era utförliga svar i nitratfrågan.

Ursprungligen postat av Styrsö
                  och så här blev det...
                  Snyggt.
                  Sandpelaren i röret verkar något låg (ser ut som man kanske kan få i mera sand), kommer du att hälla på mer sand eller har du kommit fram till den nivån genom att testa?
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

@Styrsjö

Attans va proffsigt!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

Styrsö: Proffsigt!

Patrik: Nitrittoppar är ju en av anledningarna till att jag helst låter bli övningar med nitratreducerande filter. Jag har inte för fem öre råd att ersätta förluster... *play it safe is the model* Lycka till med det ni provar!!

Hmmm... Sandfilter i vaser eller PET-flaskor kanske är något för mig ändå. I kombination med en växtränna kan man ju få växtakvariets fördelar kombinerat med svartvattenmiljö i karet. Precis som jag tänkte för några år sedan... De pumpar jag har kanske orkar driva ett sandfilter med?? Inspirerande tanke.
                      Senast redigerad av Helenai; 19 June 2006, 09:51.
                      Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Helena,
                        exakt. Gäller att hålla tungan rätt i mun och ha testkiten redo om man ska leka med denitrifierande filter. Vid uppstart av nytt kar kanske det ändå kan vara något att tänka på - tar "bara" lite längre tid att starta upp det innan det ska i fisk. Annars låter växtränna skoj - experimentera mera och fota gärna!! Behövs ingen särdeles kraftig pump för att driva ett sandfilter modell mindre, och du tar ju faktiskt inte bort något av vattenflödet - det går ju rakt igenom filtret bara.

Styrsö:
                        gott jobbat!! Ge det en tre-fyra veckor och börja observera firrarna på allvar efter det. Spana gärna på färgerna. Det första sandfiltret jag trixade till är verkligen igång nu, och alla sandcikliderna i det karet har färgat ut extra mycket. Har även märkt skillnader på räkor, fast i ett annat kar.

Hilsen,

P

Kommentar

• Styrsö
                          Användare
                          • November 2004
                          • 343

Tackar för komplimangerna!

Jag jag tycker det blev ett ganska utrymmeseffektivt filter, vi får se hur det funkar på sikt...

Jag hade nog tänkt en högre sandpelare. Den här pumpen drar nominellt 3000l men med ett lyft på 30 cm. Jag hade lite knappt 1/5 sand från början. Jag ger det lite tid innan jag pillar. nu har jag marginal innan sanden läcker över.

Det var tur att jag kunde lyfta upp infödes röret för pumpen lyckades dra igång sanden när den var packad...

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Jupps, är det en bra pump så lyfter sanden direkt. Jag körde nog dels i för mycket sand till att börja med, dels är den väldans fin och dels är det klena pumpar... ska så småningom tömma ut en del sand ur ett av filtren och se hur det funkar. I en av "fickorna" längst ner på flaskan rör sig inte min sand alls, och jag misstänker att det blir en denitrifierande ficka. Inte alls syftet med det filtret.

Köra ett tag och kolla är en bra grej. Många är lite väl ivriga och börjar riva i saker innan de "fått genomslag". Går fint att trixa med annat under tiden, så kan tankarna flöda kring filtret ett bra tag. Har kommit på en del sluga lösningar på det sättet.

Hilsen,

P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 June 2006, 06:00.

Kommentar

• Flipper
                              Användare
                              • March 2005
                              • 143

Mycket intresant ämne att läsa, följer tråden varje dag :-)
                              Min fråga är: behövs ngn typ av förfiltrering (blå-matta) och i så fall hur mycket?

Kommentar

• Helenai
                                Användare
                                • October 2004
                                • 269

Jo, flödet går ju rätt genom filtret, men mottrycket kommer att öka och påverka systemkurvan mer eller mindre negativt. Beroende på hur pumpens karaktäristika ser ut kommer det att påverka endera flöde eller energiåtgång. Men tillkommande mottryck i ett flödande sandfilter är antagligen rätt liten i normalt driftläge så förändringen kan antagligen försummas.

I nuläget driver mina två Aquaclear 301 varsitt filterskumhörn. Hur bra de klarar det har jag egentligen ingen aning om... I ljuset av att det fungerat utan allmän fiskdöd i flera år även med (stundtals) rätt häftig överbefolkning så verkar det ju fungera tillräckligt bra iaf.

Himla trevlig diskussion, lite kul att vara tillbaka i sandfilter+växtränna-tankar.
                                Mina begränsningar vad gäller design och plats är dock avsevärda eftersom karen är placerade under panoramafönstret i vardagsrummet... Dvs, det ska vara en visuell tillgång coh får inte skymma utsikten alls, egentligen MÅSTE alla filter placeras i akvarierna och de får inte synas i inredningen i dem. Vem gillar paradoxer mest???
                                Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

Arbetssätt...