Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1833

    #76
    Och vart hittar man sådanna dysor i pvc?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #77
      Helena,
      slug tanke, men när dysorna kloggar igen då? Hur/när ser man det? Vet att just du inte förfäktat just avloppsrör, men jag begriper inte varför man måste trixa till det med ogenomskinliga rör när det finns så många fördelar med ett genomskinligt rör. Enkelt och bra.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • nicklas_wijkmark
        Användare
        • February 2006
        • 46

        #78
        Hej!
        Intressant diskussion! Att man använder sandfilter i hemma-akvarier visste jag inte, det låter spännande.

        Såg en fråga om denitrifikation:

        Ursprungligen postat av LN
        Mycket kul läsning.
        Har ni märkt om halten nitrat förrändats.
        Läst att man kan få igång en process (bakterie) som käkar nitrat i fluidiserande sandfilter.
        Jag har en idé om var du kan ha hört detta. I en del reningsverk förekommer nämligen en synnerligen effektiv process för denitrifikation. Detta sker i en så kallad fluidiserande bädd under anaeroba (syrefria) förhållanden. Avloppsvatten (i vilket kvävet redan har nitrifierats i tidigare bassänger) sprutas in i den fluidiserande bädden så att sanden i denna hålls i suspension. Bakterierna som utför denitrifikationen kräver syrefria förhållanden, sandkorn att sitta på, samt en lämplig kolkälla. I Himmerfjärdsverkets reningsverk tillsätter man metanol som kolkälla.

        Metoden är extremt effektiv, men jag har ingen aning om det går att skapa något liknande hemma till ett akvarium, eller om någon gjort det. Ett problem som måste lösas är då i alla fall att uppnå syrefria förhållanden i detta filter/behållare.

        MVH
        Nicklas
        www.wijkmark.com
        http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #79
          Tack Nicklas för svaret.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • October 2004
            • 269

            #80
            Patrik:
            Jag föreslår dysorna för dem som vill slippa hålla på att detaljreglera filtret i parti och minut. Med dysor får man ett större processfönster jämfört med den säkerhetsmarginal i höjd man annars måste ha. Dysor bör man kunna köpa av vattenreningsföretag, jag ska kolla lite med folk som köper in reservdelar. Hade jag haft pengar hade jag kanske byggt eller köpt sandfilter av den genomskinliga sorten. Funderade över det som alternativ innan jag satte upp de filterskumhörn jag kör med idag. Jag tycker nog ärligt att det kan vara poäng att se att filtret "rullar" som det ska med något så enkelt som ett ögonkast...
            Och som Wilhelm skriver, finns det något vackrare än konstverk med funktion??

            Om det bildas biofilmer i sandfiltret kanske dysorna kloggar igen, men i de sandfilter och jonbytesbäddar jag har sett har man aldrig eller mycket sällan behövt gå in och städa dysorna. Vissa har t o m behandlat vatten med lera i, vilket visserligen knäckt jonbytesförmågan i polymerkornen rätt kvickt men leran har inte satt igen dysorna. Alla andra typer av filter satte ju dock igen p g a av lerbelastningen.

            Niclas:
            Denitrifiering är vad jag minns inte "extremt" effektivt och kan vara småknepigt att få till liten skala. Reningsverken har jobbat med processen i gott och väl 30 år och fortfarande finns det verk utan det processteget, just därför att det är knepigare att få god funktion på det jämfört med de andra stegen. Men antagligen passar sandfilter bra som metod för att få den processen att åtminstone fungera bättre.
            Så det enklaste för en akvarist i Sverige där vattnet är billigt och bra är nog fortfarande vattenbyten.
            Senast redigerad av Helenai; 10 June 2006, 05:55.
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #81
              Jepps, vattenbyten är nog enklast. Ett enkelt denitrifierande filter går dock att bygga själv det också. Man tar en lång luftslang och ringlar den från toppen och ner längs sidorna på en hink eller liknande behållare. Den ska vara ogenomskinlig samt kunna förslutas helt. När man sedan leder ner vatten långsamt genom slangen så förbrukas syret av de normala nitrifierande bakterierna. Slutresultatet blir syrefattigt vatten längst ner. Hinken kan sedan fyllas med biobollar eller annat filtermedia. Man kan även tänka sig att koppla på ett sandfilter efter utloppet från hinken, och där har man så sitt denitrifierande sandfilter. Alternativt så sätter man sandfiltret i hinken och låter det snurra där - kan vara svårt att få till ett tillräckligt bra flöde med en tunn luftslang. Har sett flera exempel på dessa filter hos saltvattensnissarna. Kommer troligen att bygga ett sådant själv också när lokalen är verkligt igång (förhoppningsvis inom den närmsta veckan).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • nicklas_wijkmark
                Användare
                • February 2006
                • 46

                #82
                Ursprungligen postat av Helenai
                Niclas:
                Denitrifiering är vad jag minns inte "extremt" effektivt och kan vara småknepigt att få till liten skala. Reningsverken har jobbat med processen i gott och väl 30 år och fortfarande finns det verk utan det processteget, just därför att det är knepigare att få god funktion på det jämfört med de andra stegen. Men antagligen passar sandfilter bra som metod för att få den processen att åtminstone fungera bättre.
                Så det enklaste för en akvarist i Sverige där vattnet är billigt och bra är nog fortfarande vattenbyten.
                Det är sannt att kväverening länge varit ett problem i svenska reningsverk. Däremot är tekniken med fluidiserande bädd mycket effektiv, och inte heller så dyr. Tyvärr kan det vara det just därför många reningsverk inte har denna teknik (exempelvis Henriksdal). De flesta företag som anlitas vill inte gärna rekommendera förhållandevis billiga lösningar (även om de är bäst). En del forskare jag talat med har faktiskt spekulerat i dessa tankegångar, även om det låter som en riktig konspirationsteori... Himmerfjärdsverket däremot är en föregångare på detta område. Man lyckas till och med så bra att man genom att reglera tillförseln av metanol med hög precision kan reglera nitrathalterna i utsläppsvattnet för att balansera detta mot fosforhalten. Himmerfjärden har tack vare detta använts som försöksområde, där man kontrollerar kvävetillförseln till fjärden och på så vis kan analysera eutrofieringseffekterna. Professor Ulf Larsson på Systemekologiska institutionen på Stockholms universitet håller i studien och har en sida under uppbyggnad, se: http://www2.ecology.su.se/dbhfj/hfjsmall.htm. Det som inte ännu finns på den sidan kan han säkert svara på. Mejladresser går att hitta på http://www.ecology.su.se/staff/faculty.asp.

                Intressant, med det denitrifierande filtret!


                MVH
                Nicklas
                www.wijkmark.com
                http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1833

                  #83
                  Interesant!!! Utvecklingen av den sidan skall följas. Tack!!
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • November 2004
                    • 343

                    #84
                    Vad ska jag ha för sand?

                    Ok- så här blev det...
                    Nu till den enkla frågan, vad ska jag ha för sand? Duger Styrsösand? Siktad? Eller bör jag köpa och i så fall någn som har tips?

                    Mindre än 1mm? Är det viktigt med homogen storlek? Sandkornen kanske svävar olika mycket.

                    Någon som vet?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #85
                      Snyggt jobb!!

                      När det gäller sanden så är det bäst att ha så homogen som möjligt. Jag gick och köpte min första påse av "färgad" sand, fanns vit sand som var väldans liten. Har tänkt att testa med fågelsand och engelsk sjösten av minsta varianten (finns en som är väldigt liten). Jag tror jag har dragit i för mycket sand i ett av mina filter, så testa med max en femtedel till att börja med.

                      Total kostnad? *nyfiken*

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • November 2004
                        • 343

                        #86
                        900 spänn so far (plexi + lim). Jag hade tryckslangen, såg och borr hemma.
                        Var hittar man den fina vita sanden? Eller annan fin sand?

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • December 2005
                          • 909

                          #87
                          Var inhandlade du dina tillbehör för att bygga? Ser riktigt snyggt ut!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #88
                            Rådasand 0.4-0.8mm funkar utmärkt.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #89
                              eraser,
                              det finns faktiskt nämnt tidigare i tråden...

                              Hittade min sand på zoobutik. Ingen alls avancerad sådan, rakt av allmänhet kan man säga. Kan mycket väl tänka mig att rådasanden som Micke skriver om funkar klockrent.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • m[A]use^
                                Användare
                                • December 2005
                                • 909

                                #90
                                Got it!
                                Min zoon
                                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                                http://www.malawifreaks.se/forum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...