Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1833

    #61
    Jag skulle tippa på att proteinerna som kan vara lite "klibbiga", gör att sanden inte orkar lyfta sig lika mycket efter matningen. Skummare reagerar också ganska så snabbt på matning, genom att skumma liite extra direkt efter matning.

    Angående lock på en hemmagjord så finns det limkoppling med skruvlock i pvc, det kunde vara en enkel lösning. Om alla eventuella inlopp och utlopp kan sitta på sidan så bör man kunna bygga ett snyggt sandfilter helt med standarddelar i pvc. Jag skall titta lite på det! Vilka dimentioner kan man använda till filterktoppen och vilka längder svarar de emot?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

      #62
      Jag håller på topfrogs förklaring. Fast kunde inte formulera den lika snyggt.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1833

        #63
        Alla delar som behövs verkar finnas i pvc standardsortiment. Men enligt info verkar det svårt att limma plexiglas mot pvc. Så om man skall få det ordentligt gjort så måsta man hitta en leverantör av genomskinlig pvc till filterkroppen. Jag har dock inte hittat någon sådan, vét någon annan?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

          #64
          Varför inte använda sig av vanliga gråa avloppsrör? Finns i storlek 50, 70 och 110 mm , dessutom finns lock med gummipackning så det går och öppna upp. Kanske inte det snyggaste men för oss som kan gömma det bakom BTN, dessutom kostar det inte mer någon hundralapp.

          Hur kraftig cirkulation skall det vara, finns det någon tumregel, ex. per liter sand?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #65
            I dom grå avloppsrören ser man inte nivån på sanden, och då är det kört.

            Om man har sett ett högt sandfilter som står bredvid akvariet i funktion och med belysning i så är det nåt man inte glömmer.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • mrlejon
              Användare
              • October 2005
              • 17

              #66
              Men rent funktionsmässigt skulle det funka med icke transparanta behållare?

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #67
                Ursprungligen postat av mrlejon
                Men rent funktionsmässigt skulle det funka med icke transparanta behållare?
                En av anledningarna till att jag slutade använda mitt filter var att det krävdes justeringar för att hålla sandnivån på en lagom nivå. Vid vattenbyte fick jag ställa ner för att sedan öka igen, någon gång glömdes det av och då åkte all filtersand ut i akvariet.
                Små justeringar av vattenflödet gör stor påverkan på sandnivån och att då inte kunna se nivån skulle inte funka. Sen inbillar jag mig också att de nyttiga filterbakterierna mår bra av lite ljus, men det har jag inga belägg för.
                Enligt tidigare diskussioner i forumet vill jag minnas att genomskinlig PVC är ännu dyrare än plexirör.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

                  #68
                  Ursprungligen postat av Micke
                  En av anledningarna till att jag slutade använda mitt filter var att det krävdes justeringar för att hålla sandnivån på en lagom nivå. Vid vattenbyte fick jag ställa ner för att sedan öka igen, någon gång glömdes det av och då åkte all filtersand ut i akvariet.
                  Små justeringar av vattenflödet gör stor påverkan på sandnivån och att då inte kunna se nivån skulle inte funka. Sen inbillar jag mig också att de nyttiga filterbakterierna mår bra av lite ljus, men det har jag inga belägg för.
                  Enligt tidigare diskussioner i forumet vill jag minnas att genomskinlig PVC är ännu dyrare än plexirör.
                  Ok då är jag med varför det är ett måste med att kunna se sanden.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #69
                    tropfrog,
                    då är vi inne på samma spår. Himla skoj med observationer och att klura över dem.

                    Johan F,
                    du har redan fått svar, men det är klart att det går att använda ogenomskinliga rör om man bara hittar något vettigt sätt att mäta sandpelaren. Det enklaste och billigaste antar jag är ögonmåttet, varför ett genomskinligt filter har mycket stora fördelar. Om man byter ut sanden mot ett flytande filtermedium och kör filtret uppifrån och ner i stället så går det exakt lika bra med ogenomskinliga rör.

                    Micke,
                    såvitt jag vet så påverkas inte nitrifierande bakterier av ljus. Det är syre, pH, värme, mat och yta som gäller för att få dem att växa. Mörkt ellet ljust i filtret kvittar alltså, möjligen med undantag för att de kan få konkurrens av alger i ett ljust filter. Liten fördel med mörkt filter alltså, men jag tror knappt det är mätbart i akvariemiljön. En del större nitrifierande filter enligt flytande "fluidised bed"-modell är helt mörklagda. Denitrifierande bakterier verkar däremot växa bäst i mörker.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 June 2006, 08:22.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • September 2003
                      • 660

                      #70
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Om man byter ut sanden mot ett flytande filtermedium och kör filtret uppifrån och ner i stället så går det exakt lika bra med ogenomskinliga rör.
                      Patrik skulle du kunna utveckla detta lite mer, vad kan man använda för flytande fluiserande filtermedium?
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #71
                        Detta med belysning i sandfiltret menar jag är bara en visuell effekt.
                        Tänk er på kvällen, ett mörkt rum och bara akvariet och sandfiltret är ljussatt. Att se den virvlande sanden är ett skådespel.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #72
                          wofflan,
                          det är bara sådant jag läst om och inte testat alls. I en del moderna större nitrifierande filter finns flytande korn, och så kör man filtret omvänt. Vattnet går alltså nedifrån och upp. Brukar ofta också vara något som håller kornen virvlande. Dessa filter behöver dock rengöras ibland, och då får man backspola dem. Har inte sett någon som byggt liknande filter själv.

                          Wilhelm,
                          greppar vad du menar. Har flera gånger fastnat framför karen med sandfilter i och bara kikat på virvlande sand.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • H2O
                            Användare
                            • December 2003
                            • 138

                            #73
                            Ang att använda billigare avlopps rör så borde det bara vara att ha högre pelare med mindre sand. På detta sätt har man en säkerhetsmarginal vid vattenbyten.
                            Eller tänker jag fel?

                            Det som är lite störande med denna lösning är att man inte fyller i maxiamalt med sand och därför minskar lite på effekten men kan man leva med detta så ser jag ingen nackdel med att använda avloppsrör.
                            Magister Mundi sum!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #74
                              H2O,
                              du tänker nog alldeles rätt, men frågan är hur du ska avgöra när sandpelaren är tillräckligt hög från början? Det är klart att man kan dra på rätt bra och se när det börjar spruta sand ur utblåset, men i allafall. De långsmala spaghettiburkarna från Överskottsbolaget som nämndes tidigare i tråden är nog enklare och billigare än avloppsrör misstänker jag, i allafall om man ska ha dem inne i karet.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Helenai
                                Användare
                                • October 2004
                                • 269

                                #75
                                Sand med större diameter och kräma på med lite mer pumpeffekt tillsammans med dysor i toppen som håller kvar sanden men släpper igenom vattnet? Vanlig lösning i jonbytesbäddar.
                                Varde ljus... och det vart mörker.

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                                Kommentar

                                Arbetssätt...