Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

    #46
    600 för 5mm tjock tror jag det var

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • November 2004
      • 343

      #47
      Vi på Plastmästarn AB kan hjälpa dig med är framställning och plastbearbetning av rätt plastmaterial för dina förutsättningar.

      jag köpte några skivor, smala plexi rör + lim också. Totalt 900 sek

      Kommentar

      • Flipper
        Användare
        • March 2005
        • 143

        #48
        På Överskottsbolaget finns pasta-burkar i plast, 4 lit, ca 50 cm höga, med lock, så det är bara att borra två hål i locket, koppla insugsröret och utsuget, kasta in 1 kg sand och betrakta härligheten ;-)

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • June 2003
          • 456

          #49
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Köra ihop vattenströmmarna igen efter filtret tycker jag spontant känns som overkill. Kostar bara extra pengar utan att ge någon nytta för dem.
          Njaaa, för min del är det inte så mycket overkill efterssom jag blir mer eller mindre tvungen att göra det för att få tillbaka vattnet till akvariet över huvud taget. Annars blir jag tvungen att dra en massa mer rör och borra ett till hål i botten av karet och det vill jag absolut inte.

          När det gäller rengöring av sanden är det redan kommenterat, både i de länkade artiklarna samt av mig nedan.
          Oj, missade det.

          Syresten i botten får du testa, helt enkelt. Jag tror personligen inte det blir någon höjdare, men det är vad jag tror. Med luft i ett sandfilter där sanden är max 1 mm i diameter tror jag risken är överhängade för att sanden klumpar ihop sig. Dessutom kommer luften att behöva ett utlopp, vilket måste vara i toppen av filtret - även om det funkar utan att sanden klumpar ihop sig så kan luften dra med sand ut i karet. Sedan ger en syresten inte särdeles mycket syre, det är i kontakten mellan vattnet och ytan i karet där det stora gasutbytet sker. Att då ha bra snurr på vattnet torde ge minst lika bra syrehalt som en syresten i flaskan. Usch, nu låter jag negativ, men i allafall. Testa och se - jag har inte provat.
          Okej. Tanken var väl inte direkt att syresätta för fiskarnas skull utan för att få en mera luftberikad bakteriesoppa. Men det är nog så som du säger, tänker man efter lite så bör ju snurr i karet räcka för syresättningen även i filtret. Men om jag gör så som jag tänkt så kommer vattnet att ha gått genom många filter och massor med filtermaterial innan det når sandfiltret och kanske är stora delar av syret förbrukat när det kommer dit.

          Nåja, som sagt, det är väl bara att testa och se. I vilket fall som helst så uppnår man tillfredsställelsen med att bygga nånting själv.

          Ursprungligen postat av Styrsö
          600 för 5mm tjock tror jag det var
          Oj, det tyckte jag lät dyrt!
          Jag tittade på http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4 men deras priser kanske är utan moms.. men ändå tyckte jag 600 verkade väldigt dyrt för den rörbiten.

          Kommentar

          • Styrsö
            Användare
            • November 2004
            • 343

            #50
            Ursprungligen postat av MickeA
            Oj, det tyckte jag lät dyrt!
            Jag tittade på http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4 men deras priser kanske är utan moms.. men ändå tyckte jag 600 verkade väldigt dyrt för den rörbiten.
            Enligt den sidan kostar det tillkapat 617 kr löpmetern- vilket skulle göra mitt rör ungefär 750 SEK....

            Kommentar

            • MickeA
              Användare
              • June 2003
              • 456

              #51
              Ursprungligen postat av Styrsö
              Enligt den sidan kostar det tillkapat 617 kr löpmetern- vilket skulle göra mitt rör ungefär 750 SEK....
              Ursäkta min dumhet. Jag tittade helt snett. :-/

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

                #52
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                eraser, vill du bygga ett modell större så har jag för mig att Akvarieudstyr i Danmark har genomskinliga PVC-rör för en relativt billig penning. Jag tror inte det är omöjligt att själv konstruera ett filter modell Mickes för ungefär 1000 spänn - och då kommer det att se proffsigt ut.


                P

                Riktigt sjyst ställe! Frågan är bara hur man ska få på ett lock utan att det kommer läcka. Silicona går ju. Men om man behöver öppna upp toppen någon gång blir det lite lurigt. Har du någon finurlig ide här?

                Sen vad ska man köra för diameter på hålen? Vad finns det för standard mått som både finns i wp rör å slang? Slang förresten var köper jag det? Är det bara å köra med eiheims 16/22 kanske?

                Sen är det ju kul om man kan få det å se snyggt ut om det ska stå synligt...
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • Styrsö
                  Användare
                  • November 2004
                  • 343

                  #53
                  Min tanke var att köra limmad botten med löst topplock. Avrinning ca 10cm under toppen i borrad genomförning. Naurligtvis avrinningshål en bit över akvarieytan. Förfilter av blåmatta borde garantera att det inte skit täpper avrinningshålet.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #54
                    Med dom priserna ni pratar om på plexirör tycker jag att det verkar vettigare att köpa ett färdigt filter. Detta har jag sett hos flera tyska handlare, om det finns någon svensk återförsäljare känner jag inte till; http://www.seaquestmarine.com/product_rs_mf.htm

                    Det verkar inte som om Reluxi som har tillverkat mitt filter finns kvar. Mitt filter är 52 cm högt och har en diameter på 7 cm, det var avsett för akvarier upp till 600 liter om jag minns rätt. Reluxi hade även filterbehållare med större diametrar avsedda för andra filermedier som t ex. biobollar. En billig och bra filterlösnining skulle kunna vara att ha ett pumphuvud i karet med filtermatta som förfilter, som kopplas genom ett sandfilter och vidare till ett större rör med biobollar och tillbaka i karet igen. Det borde bli både billigare och effektivare än ytterfilter som i regel har relativt små filtervolymer.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • June 2003
                      • 456

                      #55
                      Men om man köper färdigt så går man ju miste om allt det roliga med att bygga och mixtra själv.

                      Att få på ett lock kan bli lite knivigt. eventuellt kan man, om man har tillgång till, eller känner någon som har tillgång till en hyffsat modern svarv, göra en gänga i toppen av röret och en motsvarande gänga i ett lock av något slag. Sen sätter man dit en packning bara. klart. Men det kräver att man har tillräckligt tjockt plexiglas för att man ska kunna göra gängan och att man vet lite grand vad man pysslar med. Så hade jag tänkt göra i alla fall, men då jobbar jag med fräsning/svarvning också.

                      Annars vet jag inte. Smältlim fäster väl på plexiglas? Man kanske kan smältlimma fast ett lock. behöver man ta bort det är det bara att värma loss det med varmluftpistol lite försiktigt.

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

                        #56
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Med dom priserna ni pratar om på plexirör tycker jag att det verkar vettigare att köpa ett färdigt filter. Detta har jag sett hos flera tyska handlare, om det finns någon svensk återförsäljare känner jag inte till; http://www.seaquestmarine.com/product_rs_mf.htm
                        Vet du om det går beställa därifrån hem till Sverige Micke?
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #57
                          Ursprungligen postat av eraserx
                          Vet du om det går beställa därifrån hem till Sverige Micke?
                          Vet inte men dom finns på t ex. www.aquaristic.net också.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Styrsö
                            Användare
                            • November 2004
                            • 343

                            #58
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Med dom priserna ni pratar om på plexirör tycker jag att det verkar vettigare att köpa ett färdigt filter. ....

                            Köpa färdigt är aldrig fel, men dels är det lite kul att bygga. Sen hittade jag inget större när jag sökte (15cm diameter*120cm högt).

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #59
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              En fascinerande detalj är att ca 10 minuter efter matning så sjunker sandkolumnen ihop någon cm. Tar någon timme för den att nå full höjd igen. Innebär alltså att något händer precis efter matningen.
                              P
                              Menar du den totala sandkolumnen? Vad skulle det bero på i så fall? Eller är det något jag missat(blir lite orolig över att det skulle vara ironi[en av mina svagheter] när jag ser smajlgubben)?

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #60
                                Micke,
                                Red Sea filtret måste vara prisvärt om man vill ha något färdigt och proffsigt. Ska filtret vara utanför karet och i en lägenhet så vill jag känna mig trygg.

                                Kalle-Maja,
                                jag var inte ironisk. Jag är inte säker på vad som händer, men nuvarande teori är att matning ger en gnutta protein/ammonium på studs. Varför sanden sjunker ihop greppar jag inte än. Kopplingen till matningen är rätt intressant att klura över. Får kolla med saltvattensnissarna om en skummare funkar likadant, dvs att det kommer mer skum direkt efter matning.

                                Hilsen,

                                P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 June 2006, 04:35.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...