Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pieter
    Användare
    • August 2004
    • 251

undrar om uv-c går ihop med ett sandfilter eftersom man har detta i karet redan?

helt klart att man skulle pröva på ett sådant filter, känns ju lite som hitech ju

//Pieter

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Jag är helt överygad om att ett sandfilter är effektivare än blå filtermatta - utan att ens ha testat. Ett sandfilter innehåller inga döda ytor, samlar ingen skit och har troligtvis större yte för bakterierna att sitta på. Blå filtermatta har bara nackdelar jmf med sandfilter. Vid ett strömavbrott så torde pga ovanstående ett sandfilter klara sig "längst" - men jag tror inte det skiljer många minuter innan bakterierna är döda. Hugget som stucket på den fronten alltså, som jag ser det. Bakterier är bakterier och får de ingen mat eller inget syre så dör de. Oavsett filter.

Man kan använda vilken sand som helst, om den bara inte är större än 1 mm i diameter. Klar fördel om sanden dessutom är jämnstor. Räcker med det lilla jag kört filtren för att inse detta. Är sanden mycket ojämn så kommer de stora kornen att ligga längst ner hela tiden. Är den för stor (dvs större än 1 mm) så virvlar den inte upp.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ett UVC funkar precis lika bra i kar med eller utan sandfilter. Bara att koppla på, men UVC ska sitta absolut sist i systemet.

Hilsen,

P

Kommentar

• Pieter
          Användare
          • August 2004
          • 251

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Ett UVC funkar precis lika bra i kar med eller utan sandfilter. Bara att koppla på, men UVC ska sitta absolut sist i systemet.

Hilsen,

P
          då tackar man för svaret.
          haha nu vet jag vad jag skall pyssla med resten av veckan

//Pieter

Kommentar

• mz791117
            Användare
            • March 2004
            • 42

Behöver man göra rent sanden eller byta ut det nån gång?

För övrigt:
            Grymma bilder. Det gjorde det mycket lättare att fatta hur simpelt systemet är.
            Ni två borde skriva en artikel om sandfilter och lägga ut den på sidan. :-)
            www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Ursprungligen postat av mz791117
              Behöver man göra rent sanden eller byta ut det nån gång?

För övrigt:
              Grymma bilder. Det gjorde det mycket lättare att fatta hur simpelt systemet är.
              Ni två borde skriva en artikel om sandfilter och lägga ut den på sidan. :-)
              Eller ännu hellre i ciklidbladet!
              Anders L

Kommentar

• m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

Vore helt underbart!

Själv har jag tänkt bygga ett sandfilter så jag kan göra en liten tråd om detta senare när jag kommer igång...

Ska inte bygga det av pet flaska får se hur det blir...
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Micke har ju redan länkat till en artikel i CB, som jag tycker är utmärkt. Det var den artikeln som gjorde att jag för många år sedan fick upp ögonen för sandfilter, men det är inte förräns nu som jag fått plats och tillfälle att prova dem. Jag har blivit ombedd att skriva en artikel om filtrering, så jag får väl baka in lite om sandfilter där också. Men det tar nog sin lilla tid innan den är klar...

Såvitt jag greppar det behöver sanden aldrig göras rent. I och med att den virvlar runt så rengör den sig själv. Möjligen behöver man göra rent den om det kommit in torv eller andra grövre partiklar i sanden som inte virvlas ut.

eraser,
                  vill du bygga ett modell större så har jag för mig att Akvarieudstyr i Danmark har genomskinliga PVC-rör för en relativt billig penning. Jag tror inte det är omöjligt att själv konstruera ett filter modell Mickes för ungefär 1000 spänn - och då kommer det att se proffsigt ut.

Hilsen,

P

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Jag får nog ändra mig lite - i artikeln som Alban länkar på sidan tre står det att sandfilter klarar ett strömavbrott bättre än ett droppfilter. Tippar att ett droppfilter klarar ett strömavbrott bättre än blå filtermatta, vilket ger att sandfilter klarar ett strömavbrott mycket bättre än blå filtermatta. I filtermattan är det inte bara bakterier som suger syre, utan det krävs syre för att bryta ner all skit som fastnar också. Innebär att syret snabbt tar slut i en blå filtermatta om pumpen stannar, och då är bakterierna döda. Syret i ett sandfilter räcker längre, vilket gör att de klarar ett stopp längre.

Hilsen,

P

Kommentar

• Flipper
                      Användare
                      • March 2005
                      • 143

Hej,
                      nu undrar jag om några frågor angående pet-filtret:

1. proportioner: snackar vi 2 lit pet-flaska, i så fall hur stort akvarie räcker det till?

2. eftersom man inte kan ha den vid vattenytan, hur blir det då med syresättning, eller måste jag ha en separat cirkulationspump vid ytan?

3. det bästa sättet att hålla flaskan på plats?

4. buller=låter det mycket eftersom flaskan står på botten?

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

1. Det beror på hur stort filter du vill ha? Jag har kört med 1,5 liters PET-flarror, och försökt hitta så långa och smala som möjligt. Vichy Noveau-flarrorna tycker jag har en bra form. Hur stort kar det räcker till beror på fiskbelastning. Tippar på att en 1,5 liters PET med 2-3 dl sand klarar upp till 400-500 liter, enligt artikeln som Alban länkar till - men då kan det vara rätt bra belastat. Med mindre fiskbelastning kan man köra större kar, givetvis. OBS - detta är enbart uppskattningar, då jag inte haft tid att testa fullt ut än. Ffa har jag inte mätt någonting, men firrarna färgar bra och är pigga (mestadels sandciklider och Cyps).

Det filter jag haft igång längst körs i ett 700-liters kar, med rätt mycket fisk. Tror faktiskt att det kan funka bra i ännu större kar - kolla en av de bilderna jag lagt upp på sidan 1. Där ser man att bakteriekulturen enbart går ner i halva sandmängden (hittills). En fascinerande detalj är att ca 10 minuter efter matning så sjunker sandkolumnen ihop någon cm. Tar någon timme för den att nå full höjd igen. Innebär alltså att något händer precis efter matningen. I samma kar har jag en Fluval 4 för cirkulationen och "skitsamlandet", får jag tillägga.

2. Beror på hur du sätter utblåset från flaskan. Sätter du in utblåsröret så att det riktas upp mot vattenytan, så funkar det rätt bra tror jag. Det krävs dock inte någon stor pump för att få sanden att virvla upp, så kör du sjöciklider vill de förmodligen ha bättre snurr på vattnet än vad sandfiltret ger. En enda kraftig pump kan dock ge både cirkulation samt driva sandfiltret - kolla in den skissen jag lagt in tidigare. Har enbart en pump i det systemet, och det är tänkt att driva två sandfilter samt ge bra cirkulation.

3. Sanden väger en del, så jag har bara ställt dem på botten. Har inte märkt någon tendens att de flyttar sig. Sladden till pumpen som driver filtret, alternativt slangarna till filtret räcker bra för att hålla det på plats.

4. Filtret ger inte mer ljud ifrån sig än själva pumpen som driver det. Sandvirveln låter inte ett smack, i vart fall inte som jag kan höra.

Som sagt, jag är fortfarande på experiment-stadiet. Hittills har det dock inte gett några bakslag.

Hilsen,

P

Kommentar

• MickeA
                          Användare
                          • June 2003
                          • 456

Väldigt intressant tråd det här! Jag blir riktigt sugen på att bygga ett själv, men i så fall blir det ett riktigt stort ett. tänkte ta ett grovt plexiglasrör istället för en flaska.

Man måste väl kunna ha det utanför akvariet också, som vilket ytterfilter som helst, eller varför har man det i akvariet?! Jag tänkte att jag kunde koppla in det efter pumpen i mitt redan existerande ytterfilter, alternativt sätta en T-koppling mellan ytterfiltret och pumpen, sedan en extra pump som får driva sandfiltret och vidare till en T-koppling till som kör ihop vattenströmmarna igen.

Måste man göra rent sanden någon gång, eller kan den stå och gå i all evighet?

Ytterligare en idé som jag fick är att kanske sätta en syresten i botten och blåsa in luft med hjälp av en luftpump. Jag tycker att det borde bli ännu bättre filtrering i en sand/vatten/luft-blandning än i bara vatten och sand? Eller är jag ute och cyklar?

Samma sak hade jag tänkt göra i stora ytterfiltret också.

Tankar kring detta?

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Klart det går att ha utanför karet också. Mickes filter på hans bild är exempel på det. Köra ihop vattenströmmarna igen efter filtret tycker jag spontant känns som overkill. Kostar bara extra pengar utan att ge någon nytta för dem.

När det gäller rengöring av sanden är det redan kommenterat, både i de länkade artiklarna samt av mig nedan.

Syresten i botten får du testa, helt enkelt. Jag tror personligen inte det blir någon höjdare, men det är vad jag tror. Med luft i ett sandfilter där sanden är max 1 mm i diameter tror jag risken är överhängade för att sanden klumpar ihop sig. Dessutom kommer luften att behöva ett utlopp, vilket måste vara i toppen av filtret - även om det funkar utan att sanden klumpar ihop sig så kan luften dra med sand ut i karet. Sedan ger en syresten inte särdeles mycket syre, det är i kontakten mellan vattnet och ytan i karet där det stora gasutbytet sker. Att då ha bra snurr på vattnet torde ge minst lika bra syrehalt som en syresten i flaskan. Usch, nu låter jag negativ, men i allafall. Testa och se - jag har inte provat.

Hilsen,

P

Kommentar

• Styrsö
                              Användare
                              • November 2004
                              • 343

Nu blev jag tänd.
                              Skitkul. Jag åkte genast till plastgubben i Mölndal och köpte ett 150 *1200 plexirör. Nu ska byggas filter ;-)

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

"plastgubben i Mölndal och köpte ett 150 *1200 plexirör"

intressant, vad kostade röret?
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...