Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Sandfluiserande filter på universeum!

    Kunde inte ungå dessa filter monster som sågs i senaste CB!

    Skulle va nice å ha sådana här filtersystem. Har sett artiklar emellanåt där folk visat hur man bygger stora mega kar. Men aldrig hur man bygger dessa, filtersystem. Antagligen riktigt effektiva annars tror jag inte universeum hade använt dessa till sin anläggning.

    Ska ju tydligen vara väldigt effektiva då det inte kan uppstå "döda" ytor i dessa filter. Klart intressant filtersystem. Vore riktigt grymt om vederbörande på universeum kunde skriva om detta som en artikel på forumet. Men det kanske är omöjligt...
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Jag har nyligen konstruerat två mycket billiga men effektiva filter, av "fluidised bed"-typ. Funkar klockers att göra dem av PET-flarror, lite elektrikerrör, en skruv samt sand med ca 1 mm kornstorlek. Enten kan man driva flera med en fet cirkulationspump eller så sätter man ett litet powerhead på vart och ett av dem. Har för mig att det funnits artiklar om det i gamla CS, tror det är därifrån jag fick idéen. De döljs lätt bakom en BTN eller egenbyggd bakgrund. Tippar på att de kostar max 40 spänn att sätta ihop, exklusive pump.

    Ska se om jag kan ordna foto på dem i afton, annars får du helt enkelt ge dig till tåls!! Har tänkt sätta två sandfilter i vardagsrumskaret, som numera är tömt och bara väntar på ny teknik och de gamla firrarna. Experimentet med avloppsrör är skrotat, då det läckte som ett såll. Den fete pumpen kommer dock att göra sig bra till sandfilter och cirkulation.

    För övrigt är det skoj med stora kar. Verkligt skoj!! Hoppas någon gång få bygga mitt eget Tanganyika-kar på minst 20 kubik... *skratt* Drömmar är gratis.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • December 2005
      • 909

      #3
      He he! Håller helt med! Drömma är gratis!

      Jag å frugan drömmer om ett gigantiskt kar till vårt hus senare...
      Jo vore riktigt kul om du ville lägga upp bilder på hur du har gjort. Även om du orkar kanske skriva en förklaring till. Så man kanske klarar av å bygga ett själv!

      Vore riktigt nice o få till sandfluiserande filter ifall man ska ha större kar. Eller till exempelvis mitt 720l här hemma!

      Har utökat med ett kar här hemma nu ett 540l till frugan. Men hon har även fått mitt 720l. Ska få ett 1125l lr 1400 av henne istället. Blev ett litet byte
      Senast redigerad av m[A]use^; 03 June 2006, 19:20.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Det är alls inte svårt att bygga ett sandfilter själv, och de passar finfint till 720 och däröver. Har man 50-60 cm att spela på, så går alla 1,5 liters PET-flarror in. Ska dra ner i lokalen nu på studs, så kanske uppdaterar jag senare.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

          #5
          Låter nice! Inte svårt hehe ...

          Hur gör man då? ;P
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            Efter att ha läst denna artikel i Ciklidbladet köpte jag ett sandfilter från Reluxi som jag körde under några år. Det fungerade utmärkt men det blir mycket slangar utanför akvariet och det krävs lite justering för att hålla ett lagom flöde genom filtret.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #7
              Var hittade du det någonstans? Vilka säljer det?
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Om det nu funkar som det ska så är här en bild på ett sandfilter i full action. Man ser faktiskt tom hur långt ner bakterierna går, då det är vit sand i filtret. MIckes bild illustrerar principerna mycket bättre än min bild - det gäller att ha en hög och smal pelare som man kan reglera vattenflödet på.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • December 2005
                  • 909

                  #9
                  Hm dessvärre förstår jag inte principen alls! Är riktigt grön på pumpar å filter överhuvudtaget. Det jag ser är en flaska med rör i. Två slangkopplingar. Röret? Är det borrat en massa hål i det? Lr hur fungerar vattencirkulationen?

                  Slankopplingarna är väl en för utblås å en för insug i alla fall? Har jag rätt där åtminstone? Hur får jag sanden att ständigt virvla runt?

                  tack för bilden! Ser i alla fall nu hur det är byggt men hur fungerar det?

                  Tack även Micke för bilden! Vill gärna veta vart du köpt det!
                  Senast redigerad av m[A]use^; 03 June 2006, 23:02.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Verkar som om förra bilden funkade. Här kommer en till på ett nystartat sandfilter. Man ser hyfsat tydligt att det inte är svårkonstruerat. En PET-flaska av så hög och jämn modell som det går, ett elektriker-rör, lite slang samt en skruv i botten för att hålla det hela på plats.

                    Längst ner på elektriker-rören har jag borrat fem hål som gör att det blir en vortex-effekt i filtret. Har även borrat hål i korken, för att få ner själva röret. Jag tätar med slang (klar fördel att ha en varmluftspistol).

                    Utloppet sker precis under korken, iom att röret är bockat.

                    Nå. Hoppas ni begriper hur jag menar. Timmen är sen och jag har varit i lokalen med mina polare Jim, Johnny och Jack. Lurig alltså.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • December 2005
                      • 909

                      #11
                      Tror jag förstår! En sak bara använder du en pump för å få in vattnet i petflaskan? Å en pump för å få ut det? Å hur starka pumpar krävs? Inte särskilt starka alls antar jag lr? Kanske räcker med 200l pumpar lr? Bara för att få sanden att virvla? Klart det beror ju på storlek av cylinder å mängd sand. Men till pet flaskor?
                      Senast redigerad av m[A]use^; 03 June 2006, 23:07.
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Oki, jag försöker förtydliga mig - inloppet är från toppen (där syns ett litet powerhead på senaste bilden). Vattenflödet går då ner i röret i mitten, ända ner till botten. Där pressas det ut genom fem små borrade hål. Jag har borrat dem så att de riktas snett nedåt, för att få fram en vortex-effekt. Efter att vattnet har gått genom sanden (och också "blåst" upp den), så går det ut precis under toppen på flaskan (strax under korken). Jag vill ha utloppet där för att inte få med en massa vit sand ut i karet.

                        Från början är ca en fjärdedel av flaskan fylld med sand. Räcker långt - och så regulerar du flödet genom filtret med en ventil (det gröna på bägge bilderna):

                        Kan vara lite lurigt att få igång ett sprillans nygjort filter, men trixar och vänder man lite på PET-flaskan så kommer strömmen igång.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Man fyller upp röret med sand till max 1/5, och när man släpper på vattenflödet justerar man så att man för en flödande sandpelare på ca 2/3 av rörets höjd.
                          1. inlopp, 2. faktisk sandmängd, 3. flödande sandnivå, 4. utlopp
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            En enda pump eller ett enda inflöde räcker. Man måste bara kunna styra vattenflödet, med någon form av ventil. Vattnet går ju ner genom mittenröret, virvlar upp sanden och sedan ut ur flaskan/filtret.

                            Hilsen,

                            P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 June 2006, 23:10.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • December 2005
                              • 909

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Man fyller upp röret med sand till max 1/5, och när man släpper på vattenflödet justerar man så att man för en flödande sandpelare på ca 2/3 av rörets höjd.
                              1. inlopp, 2. faktisk sandmängd, 3. flödande sandnivå, 4. utlopp

                              Klockren bild! Tusen tack Micke! Detta skall beprövas! Har riktigt bra ide för att förverkliga detta! Återigen var köpte du ditt?

                              En fråga till Micke 1/5 är det uträknat för att alltid stämma? En garderingsribba för att sanden inte ska läcka ur lr för att biologiska ytan ska vara optimal?

                              Å Patrickmalmö hur stark pump har du?
                              Senast redigerad av m[A]use^; 03 June 2006, 23:24.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...