Sandfluiserande filter på universeum!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #91
    Hej.
    Engelsk sjösten som första lager för att sprida vattenströmmen,sedan fågelsand eller den som brukas till chinchilla.Så ser det ut i mitt sea storm som är ett USA tillverkat sandfilter.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #92
      Mats,
      tackar för infon. Har inte tänkt på att ett lager grövre sand kan hjälpa till att sprida vattenströmmen. Slugt!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #93
        Hej.
        En sak som jag undrar över är varför så stora sandflter,ett litet arbetar ju hela tiden medan ett stort svällter halva tiden på grund av förlite mat,principen är ju att förvandla nitrit till nitrat så fort som möjligt.Då kan man ju köra med ett vattenbyte mer istället.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #94
          Mats,
          klart man kan byta vatten i stället. Fast som jag har kopplat det är bakterietillväxten rätt kvick i sandfilter, så har man stort/överdimensionerat sandfilter behöver man inte tänka så mycket. Extra mat och extra fisk "sväljs" lätt av filtret. Inte för inte som sandfilter rekommenderas till hårt belastade kar/anläggningar.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Styrsö
            Användare
            • November 2004
            • 343

            #95
            Jag har rätt mycket fisk i mitt 2.4 kubikare så jag tror att bakterierna inte svälter ;-)
            Jag tror ldrig de kan gå så lågt med näringsämnen så akterierna svaälter ut...

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #96
              Hej
              Jo visst är det bra om man har mycket fisk men då skall man ju ha växter också som tar upp nitraten annars är det ju ingen vits med ett sandfilter om jag har förståt det hela rätt för skiten är ju kvar i karet och är de ju bara vattenbyte som gäller.
              MVH Mats
              Senast redigerad av Mats; 12 June 2006, 00:02.
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #97
                Nja Mats.
                Fisken tål i stort sett inga nitritmängder, därför behöver vi övergång till nitrat så fort och effektivt som möjligt.
                Däremot tål fisk (beroende lite på fisksort) nitrat upp till 80-100 ppm utan större problem.
                Har man då en bytta som Styrsö (2,4 m3) så kan man mata rätt rejält med stora filter innan nitratmängden blir till obehag.
                Gör han dessutom 50% vattenbyte då och då så kan han med hjälp av f.sandfiltret "lasta" karet bra mycket mer utan att "bry" sig om vattenkvaliten.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #98
                  Helt enig med LN. Det gäller att få proteiner/ammonium/nitrit till nitrat så snabbt som möjligt, just eftersom nitratet är minst giftigt. Hur man löser själva nitratet sedan är en annan femma, enten med växter och vattenbyten/gödning eller med denitrifierande filter.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #99
                    Hej.
                    Som jag tycker mig se så är det ett fel på styrsös filter och det är att det är plan botten,det blir en dö zoon nertill.Borde vara koniskt botten för bästa cirkulation av sanden.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      Tror inte det. Alla jag har sett har plan botten, och där är det inget som står still.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 804

                        Hej.
                        Jag har utgått från min model och den är konisk.Här kommer lite data för ett kar upp till Sae Storm 240 gallon (1080 L.),pump aqua clear 402,Eheim 2215 (Pump Flow 200-325) Processing capaccity 24 mg/day, Dimensions.L"xWxH" 51/8x3x22" tum.Hoppas det är värden som kommer till nytta,allt enligtCoralifes instuktions bok,kan försöka att läga in en bild på min zoon.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          Mitt Reluxi-filter har plan botten och jag har inte upplevt att där har blivit några döda zooner.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            En konisk botten borde vara ett litet snäpp bättre, men som vattnet virvlar runt sanden så blir det inga döda zoner ens i mina PET-flarre filter (det är ju liksom fack i botten på PET-flaskor).

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

                              Hej!

                              Jag har funderat lite runt det där med sandfilter ett tag. En grej som kan bli snyggare än PET-flaska i akvariet (bra ide annars med PET-flaska) är cylinderformade glasvaser, det brukar finnas i olika storlekar på butiker som tex Lagerhouse till en överkomlig summa.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                Precis vad jag har varit inne på. Placera vasen i akvariet utan lock dessutom (låta vattnet välla över kanterna). En annan sak som jag testar just nu är att fåtill plexiglas i en "triangel-tub" så att man kan få in behållaren i ett hörn.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...