If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
en fråga micke bara, varför la du av med ditt? inte nöjd? klabbigt? står bara lite om att de var mycket slangar o svårt att kanske ställa in. men var du nöjd annars?
Också intresserad av å veta hur du tyckte det funkade Micke. Reflektioner kring det... (nyfiken)
Jag googlade lite på sandfilter. O fann en uppsjö tillverkare av dessa filter. Fanns i prisklasser från 4000-15000 å säker mer vidd ändå. Frågan är om det kan vara värt å investera i ett sådant här filter. Säg det jag såg för ca 4000. Jag lusläste lite å fann att dom va till för biologiskt filter till poolar. ??? Vore inte det värt som ett komplement till sitt kar?
Kanske skulle ta o ringa lite. Men som sagt är det värt det tro?
Senast redigerad av m[A]use^; 04 June 2006, 02:45.
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Har inte pejl på hur stark pumpen är, jag tog en som jag hade liggande. En av de minsta powerheaden är det. Det går att köra sandfilter med vilken pump som helst, har man en som är verkligt kraftig så får man sätta filtret på en sidokoppling och så ventilen på utblåset från pumpen. Bara att strypa pumpen tills det går lagom med vatten genom filtret.
Det är svårt att svara på om det är värt att lägga så mycket pengar på ett sandfilter. Du kan ju också bygga själv, som sagt fick jag ihop mitt för ca 40 spänn. Kan inte tänka mig att man kommer upp i särdeles mycket pengar ens om man köper verkliga kvalitetsprylar men smäller ihop det själv.
Det man får är i vart fall ett högeffektivt nitrifierande filter som aldrig behöver rengöras. Tom foderpartiklar jobbar sig igenom sanden med lite tid.
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Nope, det som varit igång längst har kört en dryg månad. Innebär att det börjar funka på allvar ungefär nu. Jag kan dock såpass mycket om filter och nitrifiering att det skulle förvåna mig väldigt mycket om de inte funkar bra. Har varit sugen på att testa sandfilter länge, men det är först med lokalen som jag fått utrymme att verkligen experimentera.
Jag är mycket nöjd med funktionen på mitt sandfilter. Anledningen till att jag inte använder det längre är att jag istället håller på att gå över till filter i akvarierna, bakom bakgrunder eller filterhörn. Jag tycker det är klart smidigare att ha fileterna i karen och slippa alla slangar. Dessutom får man stora filtervolymer om man använder utrymmet bakom bakrunderna.
Det är ingen tvekan om att sandfiler är mycket effektiva och lämpade för hårt belastade kar. Sanden ger en mycket stor filteryta i förhållande till volymen.
Jag kopplade mitt sandfilter på ett ytterfilter enligt skissen nedan. Patriks variant med invändiga sandfilter verkar mycket smidig och det ska bli kul at höra hans erfarenheter när de varit igång lite längre.
1 Inlopp från akvariet
2 Ytterfilter
3 T-koppling
4 Utlopp till akvariet
5 Strypning
6 Fluidiserande sand
7 Utlopp till akvariet
Mycket kul läsning.
Har ni märkt om halten nitrat förrändats.
Läst att man kan få igång en process (bakterie) som käkar nitrat i fluidiserande sandfilter.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Larry,
en viss denitrifikation förekommer i alla filter (dvs nitratet minskar), men jag tror att denitrifieringen i just sandfilter är extremt liten. Syrerik miljö och hyfsad cirkulation är ingen bra kombo för denitrifiering. Förutom det känner jag bara till en annan sak som minskar nitratet - hungriga växter.
I vardagsrumskaret (600 liter) har jag tänkt stoppa i två PET-flarre filter bakom en av bakgrunderna. De kommer att drivas av en Ocean Runner som drar runt 3500 liter i timmen, och kopplas på med T-rör från utblåset. Flödet genom filtren kommer att regleras av en ventil på vardera flaska, plus att jag sätter en ventil längst ut på utblåset från Ocean Runnern (för att kunna trycka ner vattnet i sandfiltren). Utöver det blir det enbart ett förfilter där jag hoppas att skiten ska samlas. Filterskötseln kommer då enbart att bestå av att rengöra förfiltret.
Det verkar vara busenkelt att sätta upp ett filter enligt Patriks modell med pet-flaskor. Vad jag förstår så använder de flesta här på forumet blå filtermatta till sin filtrering.
Sandfilter har funnits i många år men jag har aldrig sett någon som skrivit om effektivitet i filtret eller vad som händer om pumpen av någon anledning skulle stanna.
Var är skadan störst vid tex. ett strömmavbrott. Med sandfilter eller med blå filtermatta?
Här kommer era erfarenheter in i bilden.
Patrik rapportera gärna till forumet om dina iaktagelser.
I artikeln som jag länkar till ovan kan man bl a. läsa följande: -"I ett droppfilter eller ytterfilter är förbrukning ammoniak/ammonium och nitrit i regel 0,10 - 0,15 g/m2-dag, och för ett fluidiserande sandfilter ca 0,35 - 0,40 g/m2-dag. Många olika faktorer påverkar nitrifikationen och därmed effektiviteten i ett biologiskt filter."
Jag skulle gissa att längre strömavbrott är lika illa oavsett om man har svampfilter eller sandfilter.
Kommentar