Försäkringsbolag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    Användare
    • May 2006
    • 106

    Försäkringsbolag?

    Hej har en fråga finns det något försäkringsbolag som ni vet om som täcker även fiskarna vid en skada på burken? Har kollat med både folksam och trygg hansa och ingen av dom gör det..Någon som vet
    450 L med Tropheus Ilangi F1
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Tja Dennis! Du kan fixa en egen via Agria (tror jag det var). Men har för mig man ska kunna redovisa kvitton och skit med då.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Malme
      Användare
      • May 2005
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av zeke66
      Hej har en fråga finns det något försäkringsbolag som ni vet om som täcker även fiskarna vid en skada på burken? Har kollat med både folksam och trygg hansa och ingen av dom gör det..Någon som vet
      Länsförsäkringar ersatte både fiskarna och vattenskadorna men inte akvariet när botten gick ur min 375:a!!!
      Senast redigerad av Malme; 31 May 2006, 15:25.

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

        #4
        Ursprungligen postat av Malme
        Länsförsäkringar ersatte både fiskarna och vattenskadorna men inte akvariet när botten gick ur min 375:a!!!
        Va? Till mig sade de att de ersätter akvariet också! Hade de ngn motivering till varför?

        Kommentar

        • Malme
          Användare
          • May 2005
          • 38

          #5
          Ursprungligen postat av mek
          Va? Till mig sade de att de ersätter akvariet också! Hade de ngn motivering till varför?
          Nej ingen förklaring, men var nöjd med att de ersatte det andra (c:a 80.000:-).
          Akvariet köpt begagnat!

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • January 2005
            • 540

            #6
            Jo, det räcker ju. Då betalade du väl bara 6000:- i självrisk + akvarium (om du inte skaffat ngn form av självriskreducering för akvarieolycka dvs)?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Länsförsäkringar är bäst (eller iallafall var det för nått år sen) vad gäller akvarier och fisk. Jag ringde runt massor och undersökte. De ersätter i princip allt har jag för mig!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • February 2006
                • 557

                #8
                När jag snackade med Länsförsäkringar Skåne som jag har, så sade de att de ersatta allt utom akvariet. Tror jag iaf. Jag har bett att få det skriftligt men det har varit rätt tyst från deras sida sen dess.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Men det är klart, har man fuktskador för en kvarts miljon så kanske akvariet som kostar två lax inte är så mycket att bråka om, om man nu inte har nått värstingkar dvs...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

                    #10
                    Länk till Zoopets sida där dom tar upp olika försäkringsbolag, nu vet jag iofs. inte hur aktuell denna är men... http://www.zoopet.com/index.php?opti...247&Itemid=129
                    Det säkraste sättet (även om svaren kan vara lite svävande) är nog att ringa och jämföra mellan de olika bolagen.
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Tennessee
                      Användare
                      • January 2006
                      • 46

                      #11
                      Som jag har förstått det när det gäller dom försäkringsbolag jag har hört med så beror ersättning av akvariet på hur gammalt det är.. Sedan kan det nog hända att olika bolag har olika "livslängd" på akvariumet..
                      Men i vilket fall så har du ju garanti på 2 år för produktions fel och då står ju inte försäkringsbolaget för det förstås.. det är ju tillverkan som får ersätta dig då.. Sedan beror det alltså på om försäkringsbolaget anser att ett akvarium har en längre "livslängd" en 2 år.. Men detta beror ju alltså på om akvariet går sönder helt utan anledning.. troligt produktionsfel..

                      Annars om du råkar slänga en stol i det eller så kanske man får köra på drulleförsäkringen .. och hur den funkar vågar jag inte säga.
                      MvH Mattias
                      222 L Malawi

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

                        #12
                        Länsförsäkringar har jag haft erfarenhet av, det fungerade bra. Betalade inte ett öre för fuktskadan. Akvariumet var bara värt någon tusenlapp.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Peter_F
                          Användare
                          • January 2004
                          • 172

                          #13
                          Jag ställde följande fråga till LF

                          "Hej.
                          Jag har ett akvarium (köpt). Täcker min nuvarande bostadsförsäkring egendom
                          och lägenhet, vid eventuellt läckage på akvarium. Täcker den även akvarium
                          med fisk och växter? Om inte, vad bör jag komplettera med och vad kostar det
                          mig?

                          Tack på förhand"


                          SVAR:

                          "Hej Peter. Vid ett läckage täcker din nuvarande försäkring vattenskador på
                          din egendom, skador på bostaden som du har underhållsansvar för, akvariet
                          (på allriskmomentet), fiskar ( på vattenmomentet) och växter ( på
                          vattenmomentet). Sammanfattningsvis har du ett tillräckligt bra skydd för
                          dina tänkbara skador i samband med akvariumskador. Svarade jag otydligt får
                          du gärna ringa mig på XXX-XXXXXX. Med vänliga hälsningar Rune XXXXXXX Skadeförebyggare, Länsförsäkringar Skåne."


                          Att få detta skriftligt känns ganska nice. Stjärna i kanten på Länsförsäkringar Skåne...


                          Mvh
                          Peter
                          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jag har haft kontakt med endel bolag efter min akvarievattenskada.
                            Folksam täcker all död fisk och teknik som du har kvitto på.
                            Men det är viktigt att förstå att man täcker inte själva akvariet.
                            Kommer att skriva en artikel i ciklid om mitt vattenskadeärende och hur försäkringsbolag fungerar i skarpt läge.
                            Senast redigerad av LN; 01 June 2006, 07:07.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Malme
                              Användare
                              • May 2005
                              • 38

                              #15
                              Ursprungligen postat av mek
                              Jo, det räcker ju. Då betalade du väl bara 6000:- i självrisk + akvarium (om du inte skaffat ngn form av självriskreducering för akvarieolycka dvs)?
                              Betalade 2000:- i självrisk (vanliga självrisken) + nytt bottenglas till akvariet. De begärde aldrig kvitton på något utan godtog min egen lista på fisk + doppvärmare och annan teknik.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...