Filtermatta mot doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    Användare
    • May 2006
    • 243

    Filtermatta mot doppvärmare?

    Någon som vet hur det fungerar att ha filtermatta (vanlig blå biocell) klippt i kuber liggandes mot en doppvärmare?
    Smälter filtermassan, eller klarar kuberna utan problem av den värme som uppstår från en doppvärmare? De ligger inte tryckta mot kuberna direkt utan ligger endast an så att säga.
    Fakta:
    540 burk
    Btn-modul A
    Jäger 200W
    Fluval 304 (1000 l/h) vars sugrör sitter i mudulen. Dvs vattencirkulationen bör ligga runt ca 700 l/h.

    Någon som har erfarenhet av filtermassa som smält? Eller det är bara att köra på ?!
    //Ola
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Den smälter inte. Jag har doppvärmare i "kuberna" i några kar, och det funkar fint. Hur det påverkar bakteriefloran vet jag dock inte.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Jag har haft det så någongång, även om jag har försökt haft ett litet mellanrum. Har inte noterat något fel. Det är nog ingen fara, men du kan ju kolla efter ett tag hur det ser ut! Det är ju ingen direkt risk för att det skall börja brinna iallafall.
      Senast redigerad av Prayerman; 31 May 2006, 10:59.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • October 2004
        • 269

        #4
        Jag har kört med filterkuber emot doppvärmare i flera år. Det fungerar utmärkt.
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • ICC
          Användare
          • May 2006
          • 243

          #5
          Perfekt, det var precis de svaren jag ville höra. Tack för era erfarenheter.
          //Ola

          Kommentar

          • pny
            Användare
            • April 2002
            • 210

            #6
            Säkert ingen fara så länge det är vatten runt om... Vid vattenbyte är det nog större risk... och ifall du får läckage någon gång när du inte är hemma så är det nog risk för både läckage och brand på en gång.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Hört att det inte alls e bra att ha termostaten liggandes emot ett bio-filter,men vad vet jag....
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Har haft ett par värmare som pajjat. den ena var inskuren i ett filter och det funkar inte alls.
                En annan låg dikt an mot en filtermatta funkade inte heller. så nuförtiden har jag ett par cm mellan filter och värmare.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Risken är nog större att värmaren pajar om det inte är bra vattencirkulation runt den. Att en värmare skulle smälta filtermatta har jag svårt att tro på. Borde snarast också vara en fördel för bakterierna, då de tester jag sett visar att de förökar sig allra bäst i höga temperaturer (testerna gick upp till 35 grader om jag inte missminner mig).

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    vad jag vet kan du hålla en levande låga under en plastmugg
                    Så vad skulle en doppvärmare kunna göra för skada i ett kar...där du har ett par hundra liter eller mer vatten?????
                    Vet inte vilken typ av värmare du har, men är den termostatstyrd, så även om vattnet precis runt värmaren skulle bli varmt....skulle den slå av, och även om du inte har termostat...så kyler vattnet!!!

                    Min tes...

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • June 2006
                      • 295

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Risken är nog större att värmaren pajar om det inte är bra vattencirkulation runt den.

                      Hilsen,

                      P
                      i min 250burk sitter värmaren bakom bakgrunden liggandes med änden mot filtermattan,
                      dock är det ingen cirkulation alls där. men värmaren har hållt temeraturen i snart 4månader. på vilket sätt menar du att den pajar?

                      /mvh Wracker

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Värmaren får jobba mer med av och på i små utrymmen med dålig cirkulation, är min tes. Såvitt jag vet är det just av- och påslag som sliter på värmarna. "Brytaren" kan fastna i enten av eller på-läge, och då är värmaren kass. Det är bara spekulationer, har sett andra som hävdar motsatsen. Däremot har jag inte sett någon undersökning eller fakta som styrker det ena eller andra lägret. Var mer en bedömning från min sida att det är troligare att värmaren pajjar innan filtermattan smälter.

                        Spontant tycker jag ändå att karet borde hålla en mer stabil/enhetlig temperatur om det är bra cirkulation runt värmaren. Cirkulationen fördelar ju värmen snabbare i karet. Med sjöciklider vill jag ha det så, men med annan fisk kanske det är en fördel att ha lite temperaturskillnader i karet. Nå - det är finlir och ingen stor fråga.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • panna
                          Användare
                          • December 2004
                          • 233

                          #13
                          En liten reflekion. Stor cirkluation ger mycket värme, stora pumpar. När ska värmarna starta? Liten cirkluation, typ amazonas. Små värmekällor. Då måste väl doppvärmaren jobba mycket mer. Som Patrik skriver så det bästa är plasera värmaren vid vattenturbulens. mvh. Jouni

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #14
                            Precis Patrik - mer av o på (eftersom termostaten sitter på värmaren och inte ute i det fria akvariet - vilket gör att vattnet runt värmaren värms upp mycket snabbare än ute i karet). Dessutom blir värmaren i sig själv varmare vilket ökar risk för haveri. Har man dessutom all el kopplad till samma fas och har jordfelsbrytare som nu finns i vart och varrannat hus kan det bli riktigt tråkigt.
                            Senast redigerad av LN; 02 June 2006, 10:54.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...