Byta stag i Juwel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • April 2003
    • 143

    Byta stag i Juwel?

    Hur får jag loss mittstaget på mitt Juwel Rio 300? Staget är nämligen trasigt och måste bytas. Någon som har erfarenhet av detta?

    Tacksam för svar!
    "Bättre sent än aldrig" []
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Ursprungligen postat av Rob
    Hur får jag loss mittstaget på mitt Juwel Rio 300? Staget är nämligen trasigt och måste bytas. Någon som har erfarenhet av detta?

    Tacksam för svar!
    japp... har hänt två ggr på mitt juwel 400. Sänk vattennivån fort som fan med 1/4 eller mer.
    Så mycket att inte rutan buktar mer. Bryt helt enkelt bort det gamla staget. Den nya misstaget limmar du fast med lite snabblim. Jag har inte lyckats/orkat pillra loss mittstagsresterna utan limmade det nya alldeles intill.
    Anders L

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • April 2003
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av anli
      japp... har hänt två ggr på mitt juwel 400. Sänk vattennivån fort som fan med 1/4 eller mer.
      Så mycket att inte rutan buktar mer. Bryt helt enkelt bort det gamla staget. Den nya misstaget limmar du fast med lite snabblim. Jag har inte lyckats/orkat pillra loss mittstagsresterna utan limmade det nya alldeles intill.

      Tack!

      Karet är tömt så det är lugnt. Ska köpa två nya stag och limma vid sidan om tänkte jag. Är också inne på det du skriver om. Orkar inte pilla med de gamla "stagresterna" Då får man nog hålla på bra länge för de sitter som berget! Men det är bara att bryta loss det gamla staget?

      //Robban
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Min var så spröda och enkla att bryta loss.
        Anders L

        Kommentar

        • nässlan

          #5
          HEJ!
          Nu blev jag orolig; jag har 2 st Juvel Vision ett på
          450 liter å ett på 180 liter. Och planerar att köpa ett Juvel Trigon till på 350 liter
          Hoppas de håller ett tag

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Ursprungligen postat av nässlan
            HEJ!
            Nu blev jag orolig; jag har 2 st Juvel Vision ett på
            450 liter å ett på 180 liter. Och planerar att köpa ett Juvel Trigon till på 350 liter
            Hoppas de håller ett tag
            Det är den gamla modellen som kan gå sönder, dvs den tunna varianten. Den nyare tror jag inte har det problemet- Jag mailde juwel och fick ersättningsstag och lim i brevlådan (fortfarande gamla varianten men ändå)
            Anders L

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Funkar det att limma glas med "vanligt" snabblim alltså?
              Tony Englund

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • November 2005
                • 530

                #8
                Ursprungligen postat av anli
                Det är den gamla modellen som kan gå sönder, dvs den tunna varianten. Den nyare tror jag inte har det problemet- Jag mailde juwel och fick ersättningsstag och lim i brevlådan (fortfarande gamla varianten men ändå)
                FRÅN VILKET ÅR RÄKNAS SOM DEN GAMMLA MODELEN.JAG HAR ETT jUWEL KAR SOM ÄR 3 ÅR GAMMALT ÄR DET DEN GAMMLA MODELEN.

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • April 2003
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Funkar det att limma glas med "vanligt" snabblim alltså?
                  Man limmar inte mot glaset utan mot plastramen.
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #10
                    Den nyare mittstaget har en mycket tjockare ände där det är fäst mot plastsargen. Har bara sett det nån gång, men det är stor skilnad i utseende än mot den äldre version.
                    3 år... kanske kan klara sig mitt var nog tillverkat 2001/02.

                    Tony: Juwel-karen har en plastram i botten och i toppen av karet. Stagen hakas fast i en kant på ramen och säkras med lim. Silikon och glas funkar inte.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • April 2002
                      • 314

                      #11
                      Ursprungligen postat av anli
                      Tony: Juwel-karen har en plastram i botten och i toppen av karet. Stagen hakas fast i en kant på ramen och säkras med lim. Silikon och glas funkar inte.
                      Och ytterligare ett förtydligande, använd sk superlim och inget annat! Ni vet sånt där som kommer i små flaskor och som man inte vill få på fingrarna för då sitter de ihop på 2 sekunder :-)

                      Silikon och lim av typen kontaktlim fäster inte på plasten då den är "fet". Möjligen kan epoxy eller motsvarande funka. Jag har gjort av med ett par uppsättningar stag i samband med BTN-montering och har provat på ovanstående varianter innan allt funkade som det skulle med superlim.
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        Helt korrekt, Juwel skickade med en liten "superlims" flaska.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Rob
                          Användare
                          • April 2003
                          • 143

                          #13
                          Det håller alltså med superlim? Hade annars tänkt använda tvåkomponents epoxy. Men håller det med superlim blir det betydligt smidigare. I mitt fall blir det till att såga loss staget för det sitter som berget. Plasten i ena änden är fortfarande fräsch.
                          "Bättre sent än aldrig" []

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rob
                            Det håller alltså med superlim? Hade annars tänkt använda tvåkomponents epoxy. Men håller det med superlim blir det betydligt smidigare. I mitt fall blir det till att såga loss staget för det sitter som berget. Plasten i ena änden är fortfarande fräsch.
                            Själva hållfastheten sitter i att staget greppar om underkanten på plastramen. Limmet ser till att den inte ramlar loss.
                            Anders L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...