Lipstick barb - latinskt namn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    Lipstick barb - latinskt namn?

    Häpp. Någon som känner till det latinska namnet på denna barb:



    Det står visserligen Puntius sealei på sidan, men när jag söker vidare på det namnet hittar jag bilder på en annan barb. Köpte i vilket fall 3+2 häromdagen, och de är otroligt fräcka. Firren på bilden tror jag är en hona, hannarna har inte fläckarna på stjärtroten. Hannarna är nästan helt svarta, men med silverstick i fjällen och mer rött kring munnen. Verkar inte bli så stor heller, de jag köpte är könsmogna vid en storlek på 3 cm.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    #2
    Tricky. Jag fastnade lite på google när jag började leta lite. (Lätt hänt, haha.) Det närmsta man kommer är Barbus sp. lipstick (http://www.aquatab.net/gallery-detail.asp?id=675) eller Puntius mahecola, vilket tycks vara en synonym till Puntius filamentosus, och då är man ju fel ute. Hittade en referens till "puntius sp lipstick barb" också.

    Så sammanfattningsvis känns det väl lite som att det här stjälper mer än hjälper...
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Flygare
      Användare
      • January 2006
      • 13

      #3
      Hej Patrik!

      Denna fisk går också under namnen "Red lip barb" och "Red lipstick barb". Vad jag vet så har den inte blivit artbestämnd ännu men finns och fångas bland annat i Myanamar. Namnet som den går under nu är Puntius sp. "Ayeyawady", vad detta nu står för? Troligt är väl att fisken kanske får detta namn senare.

      Mvh. Jesper / MAF.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Thanks, nu har jag mer att söka på i allafall. Fräck firre är det i vilket fall, får se om den går att få yngel på.

        Jeppe,
        för övrigt frodas G. altifrons. Käkar något kopiöst och är inte skygga för fem öre - är det en stimfisk? *s* Har aldrig sett något stimma så bra som dem (fast bara vid utfodring). Ingen har trillat av pinn heller. Systemet svalde dem med hull och hår.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...