Omsiliconering... lite frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SockerSara

    Omsiliconering... lite frågor...

    Har nyligen köpt ett Zooline 540l ramakvarium (beg). När vi skulle provfylla det häromdan så märkte vi att det läckte i ena hörnet.

    Så nu hur jag påbörjat projekt omsiliconering. Har aldrig gjort det förut men nån gång måste vara den första

    Där bottenglasset slutar så ligger frontglasset och sidoglaset några mm ifrån bottenglasets kant. Behöver man ta bort den siliconen som ligger emellan glaset där, eller räcker det att jag tar bort siliconet som sitter på glaset...? Har nämligen lyckats fått bort den fogen på några ställen...

    Hoppas nån förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta
    Senast redigerad av Gäst; 25 May 2006, 00:21.
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

    #2
    Ursprungligen postat av SockerSara
    Har nyligen köpt ett Zooline 540l ramakvarium (beg). När vi skulle provfylla det häromdan så märkte vi att det läckte i ena hörnet.

    Så nu hur jag påbörjat projekt omsiliconering. Har aldrig gjort det förut men nån gång måste vara den första

    Där bottenglasset slutar så ligger frontglasset och sidoglaset några mm ifrån bottenglasets kant. Behöver man ta bort den siliconen som ligger emellan glaset där, eller räcker det att jag tar bort siliconet som sitter på glaset...? Har nämligen lyckats fått bort den fogen på några ställen...

    Hoppas nån förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta
    Du behöver inte ta bort fogen, det är den som håller rutorna på plats där dom ska vara.
    Se bara till att rensa fritt silikon från glaset, där du råkat få med dej fog kan du försöka få ner silikon sen när du ska lägga dit nytt..

    Mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • SockerSara

      #3
      Tack för svaret.

      Var det bara att hoppa ner i baljan igen och börja skrapa då...

      Tur att man inte har bråttom att få igång allt, så det får ta den tid det tar.

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av SockerSara
        Tack för svaret.

        Var det bara att hoppa ner i baljan igen och börja skrapa då...

        Tur att man inte har bråttom att få igång allt, så det får ta den tid det tar.
        Inga problem.
        Det är bara att skrapa bort all silikon som sitter på glaset så det blir helt rent.


        Nej man ska INTE ha brottom när man ska silikonera om ett akvarium, det slår tillbaka i slutänden ändå..

        Ta det lungt och fint, ett jättebra grundarbete ger ett bra resultat

        Mvh Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • February 2004
          • 213

          #5
          Tvätta gärna av glaset med T-röd där du skall silicona.
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av MadMartin
            Tvätta gärna av glaset med T-röd där du skall silicona.
            Eller aceton som jag hellre föredrar
            Men dom funkar lika bra båda två

            Mvh Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Fungerar gör de kanske bägge två och bägge har väl sina tillskyndare.
              Jag tror dock att det är fler som är tveksamma till T-röd än som är tveksamma till aceton som avfettning när man skall limma med silicon.

              Kommentar

              • Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Karon
                Fungerar gör de kanske bägge två och bägge har väl sina tillskyndare.
                Jag tror dock att det är fler som är tveksamma till T-röd än som är tveksamma till aceton som avfettning när man skall limma med silicon.
                Njo du må ha rätt..
                Jag läste någonstanns att T-röd inte skulle vara lika bra på att rengöra, läste dock detta för länge sen och jag vet inte om det stämmer.

                //Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • April 2002
                  • 880

                  #9
                  Vad som är rätt eller fel är jag inte rätt person att uttala mig om, men med tanke på vad det smakar om fingrarna när man hanterat T-röd föredrar jag jag aceton.
                  Jag tror i alla fall att tillsatserna i T-röd lämnar rester som man klarar sig utan. Om man av någon outgrundlig anledning inte vill använda sig av aceton kan man kanske prova med metanol.
                  Det viktigaste är nog att man är nogrann är man tvättar och att man inte tar i de ytor som skall limmas efter att man tvättat.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...