Filosofi kring fotografi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

Patrik:
    Klart det går att förmedla känslor genom fiskbilder! Det är väl det som gör diskussionen berättigad från början. Det gäller ju "bara" att sitta länge och vara med när det händer. Eller sätta motor på kameran för att fånga hela sekvenser och möjligen lyckas med någon av bilderna. Jag hade själv velat föreviga imponer-fighten mellan min schackishane + röda dvärciklidhane. Eller ännu hellre "minerna" hos de hungriga A. metae-ynglen när röda dvärgciklidhonan hovrade över räkmixen och bevakade den stenhårt. Ynglen stod runt om (10-20 st) och vägde för och emot. Vattnet började nästan skimra av överhettningen i huvudena på dem. Schackishonorna gjorde likadant förresten, fast de ställde sig två, rygg mot rygg, över maten och höll undan tonårsslynglarna.

Bilderna:
    Mmm... Jag förstår vad du menar. Rosen är både fräsch och härligt färgstark.
    Annars gillar jag bilden med smultron och stensöta bäst. Diagonalen snett uppåt höger leder in blicken i bilden och de gröna färgerna kompletterar varandra bra. Den känns balanserad och harmonisk och jag skulle gärna använda den som bakgrundsbild, t ex. Man kan nästan känna doften av skogen...

Bra kvalitet på grundbilden är väl a och o i alla sammanhang. Minns någon fotograf som använde sig av en rätt gammal Hasselblad som påstod att han inte skulle byta utrustning förrän han kunde ta lika bra bilder som den eller den gjorde med en enkel lådkamera. Riktigt så extrem tror jag inte man behöver vara... Men utan att "ta" bilden innan man knäppt blir det svårt även i Photoshop, tror jag. Det räcker ju med mitt bildexempel...

Det vore kul att höra vad fler tycker specifikt om respektive bilder, eftersom det finns lika många åsikter som det finns mskor!!
    Ett kul minne jag har från Paris var när jag och mitt sällskap travade runt i diverse konstgallerier och kollade modern konst. Vi gillade ingen enda gång (!) samma tavla och ofta kunde den ena inte ens se något av de mönster som var betydelsefullt för den andras intryck och associationer av ett objekt. Luttrande upplevelse.

Marcuspajp:
    Jag kan inte hitta Mickes bilder på zoopet. Jag är visst inte betrodd.
    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Helena,
      bilden med smultron och stensöta är från en hel serie där jag har fotat miljöer som kan inspirera mig till inredning av akvarier. Ingen idé jag kommit på själv, det är Takashi Amano som fick in mig på den banan - han har ju sitt koncept med Nature Aquariums, där han inreder kar med inspiration från naturen. Skoj att traska runt i skogen och spana på det lilla.

Macrolekarna har också ett annat syfte, har länge trixat med en hemsida - tänkte köra någon macrobild så att den blir verkligt stor och därmed ännu mer förvirrande att se vad den föreställer. Testa att dra upp rosen som bakgrundsbild till datorn...

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Helenai
        Jag kan inte hitta Mickes bilder på zoopet. Jag är visst inte betrodd.
        Den ska kunna ses utan guldmedlemskap här:
        Senast redigerad av Micke; 26 May 2006, 09:52.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

Micke:
          Ja, det borde jag sett. Jag försökte kika på ditt album, och leta lite bland alla bilder. Visste ju inte att det var den bästa hittills 2006...

Den är väl ett utmärkt exempel på att det går att fånga stämning på ett fiskfotografi! Jag skulle velat haft dem lite utanför centrum på bilden, något åt höger, för att indikera ännu mer kommunikation med någon/något. Vilket inte ändrar att det verkligen är en bild som fångat mycket av själen hos en grupp corydoras!!!
          Ni som tar mer foton än jag måste ju kunna tycka till ännu mer. Och ha tänkt ännu mer. Micke, t ex...

Patrik:
          Mmm... det går att se mycket i det lilla. Mina kajakkamrater måste ha tyckt jag spårade ur som låg länge och spanade efter liv i olika hällkar ute på kobbarna i slutet av november. Men det fanns rätt mycket liv där, då. Och det var vilsamt för själen.

Och rosen blir ännu mer överväldigande.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av marcuspajp
            Min favoritfotograf är annars Ansel Adams (ja det är väldigt mainstream ;P) och han kunde göra mer saker i mörkrummet än vad jag kan i PS.
            Han är en av mina klara favoriter! Han gav "dodge & burn" ett helt nytt ansikte och är ju dessutom "uppfinnaren" till det som kallas för zonsystemet: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ystem%22&meta=

Sedan har han ju sagt ganska mycket coola saker om fotografi: http://www.photoquotes.com/ShowQuote...,_Ansel&Type=Q

Här är en av mina Adams-inspirerade bilder:
            Senast redigerad av Zaphi; 26 May 2006, 11:44.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Verkligt schysst foto, Zaphi! Jag sällar mig också till skaran som gillar Adams, och det är alls inget fel i att vara "mainstream" om det innebär att man gillar bra foton... *s*

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Min granne är en respekterad gammal landskaps fotograf, John Chang McCurdy. Han är så skönt "old school" . Ok, han varit varit tvungen att haka på digital trenden för brödfödan, typ fota rika amerikaners bröllop och sånt. Hans bilder handlar nästan bara om komposition, färg och djup.... gärna med rörelseoskärpa eller korta skärpedjup. Skönt med lite klassiskt "konstnärliga" fotografer bland alla teknikens under... allt är inte bara knivskarpa bilder!

Annars gillar jag för övrigt klassisk svart-vit leica-street style fotografi med 21-24 mm objektiv. Kommer inte på namnet på den snubben, fransman?
                Anders L

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Henri Cartier-Bresson: http://www.henricartierbresson.org/index_en.htm

Ryktet säger att han sköt mycket från höften och tejpade sin silvriga leica med svart tejp för att den inte skulle synas så väl. Jag vet inte om det är sant. Isåfall borde han blivit cowboy, för han sköt rätt bra från höften!
                  Senast redigerad av Zaphi; 26 May 2006, 13:49.

Kommentar

• Helenai
                    Användare
                    • October 2004
                    • 269

'Prada sidewalk' och 'Behind Saint-Lazare station' har sting och drama.

Jag har aldrig hört talas om dem, men kikar gärna på fler favoriter... Bra inspiration.

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Är det ingen som har bilder att visa upp här, som inte nödvändigtvis behöver vara akvarierelaterade?

Kommentar

• drd
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1112

Galen surfare i Lomma igår
                        // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ok skickar upp 3 bilder som inte har med fisk att göra.

Bara några meter ifrån!
                          Senast redigerad av Wilhelm; 05 June 2006, 11:29.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Vårtbitare
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Vår vackra Siames, Internationell Champion.
                              mvh Wilhelm

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

Ursprungligen postat av drd
                                Galen surfare i Lomma igår
                                Wow, vilken ögonblicksbild! Var det ett medvetet stunt från surfaren eller är han på väg att krascha?
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

Arbetssätt...