Bänk av IKEAs köksstommar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mdan
    Användare
    • September 2002
    • 90

    Bänk av IKEAs köksstommar

    Hej!

    Jag planerar att bygga en bänk baserad på IKEAs köksbänkar. De säljer stommar som har måtten b60 x h 35 x d 60. Jag hade tänkt köpa in fyra sådana, en benställning i aluminium samt en laminatskiva. Enligt IKEA skall varje stomme klara en belastning på 400 kg.

    Lite tillämpad fysik:
    Akvarium: 504-liters med måtten 150 x 60 x 60.
    Volymen som ger tryck på varje stomme: 60 x 60 x 60 cm3 = 216 liter.
    Massan av innehållet blir då: vatten 80volym%; 173 kg, grus+sten 20 volym%; 86 kg (antagen densitet på 2 kg/liter); TOTALT; 259 kg. Vad väger själva skalet? Jag gissar på max 70 kg, dvs på en stomme max 40 kg. Nu har jag tagit i i mina beräkningar.
    Detta gör en tolalvikt på max 300 kg per stomme, DET BÖR GÅ. Med en BTN-bakgrund och filtermassa reduceras nog vikten betydligt, den bör gå ner till ca 270 kg/stomme.
    Jag undra om någon annan har testat IKEAs kök till akvariebänk, eller har någon synpunkt på om man kan göra på detta sätt?

    mvh
    Magnus D
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    Hallå!

    Vet inte om du räknat fel med flit, för att öka säkerhetsmarginalen, eller om det beror på att benställningen tar upp en del krafter direkt, utan att gå via stommarna? Jag antar att du har tänkt dig att stapla stommarna två och två, och därmed få två staplar, 70cm höga? Var benställningen kommer in i bilden har jag inte riktigt förstått.

    150x60x60 blir 540 liter, inte 504.

    2 st volymer á 60x60x60cm blir 432 liter.

    Varken BTN-bakgrunder eller filtermassa tar upp särskilt stor volym. Filtermassan är ju full av hål. Bakgrunden är ju en ganska tunn vägg, och bakom den har du vatten.

    Glas väger ca 3000kg/m3. Skulle tro att ditt kar väger betydligt mer än 70kg. Lägg även till ljusramp och eventuell utrustning som tidvis kommer att ligga på ljusrampen. Är det ok om bänken rasar för att en gäst ställer en hög med tallrikar på ljusrampen när du har fest?

    Om du ändå skulle komma fram till att det blir ca 3/4 av vad bänkarna tål, vill du verkligen inte ha större säkerhetsmarginal än att omflyttningen av några stora stenar gör att marginalen försvinner? Stenarnas vikt kommer ju inte fördelas jämt över bänkarna.

    Bra läsning om detta: http://hem.passagen.se/vaaf/tips/vikt.htm

    Vill inte vara negativ till ditt innovativa tänkande, men gå inte för nära marginalerna.

    Jag byggde min bänk i lecablock. Känns extremt stabilt, är enkelt och billigt. Hela kalaset landade under 300kr, exklusive skivan direkt under akvariet. Tycker man lecablock är fult kan man spika på en panel på framsidan och sidorna.

    Mvh,

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • April 2002
      • 128

      #3
      Jag var också inne på att använda köksinredning, men fegade ut då jag tyckte att de såg för klena ut. Jag beslöt mig istället för att använda de 50*50*50 lådor i massiv valnöt som IKEA säljer under betäckningen sidobord. Jag har använt tre stycken som jag ställde upp med 15 cm mellanrum. På borden placerade jag en stavlimmad bokskiva från Bauhaus som precis passar akvariet (200*60). Mitt 720-litersakvarium står nu mycket stadigt. Kostnaden blev totalt ca 2000:- och möbeln passar fint i mitt vardagsrum.
      Jag har inte gjort några beräkningar, men min gissning är att konstruktionen med lätthet klarar ett par tons tryck. Lådkonstruktionen gör det hela mycket motståndskraftigt mot sidokrafter.
      Genom att göra en del av framsidan på en av lådorna öppningsbar, har jag lyckats gömma undan ett av Ehems största ytterfilter. Det var precis att jag fick in det, men det gick.

      Kommentar

      • mdan
        Användare
        • September 2002
        • 90

        #4
        Fredrik,

        Jag har nog inte räknat fel men halkade på tangenterna 504 ska givetvis vara 540. Förklarar lite mer;

        Stommarna var tänkt att placeras bredvid varandra, tot 4 st. Storleken blir då b240 x d60 samt höjd på ca 55 cm (inkl benen) Benställningen är en sk "Numerär", även den från IKEA. Består av en aluram med minst 6 st ben (kan kompletteras vad jag förstår). Den är enbart till för att höja upp stommarna från golvet.

        glas 3000 kg/m3 ger om man antar 1 cm tjocklek i sidor och 2 cm i botten en total massa på ca 140 kg, dvs ca 60 kg per stomme.

        Detta ger en totalmassa per stomme på ca 320 kg, det är nog lite för nära gränsen...

        Jag ska nog förstärka upp stommarna eller testa något annat alternativ. Tack för all input.

        mvh
        Magnus





        Dane
        Magnus D
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

        Kommentar

        • mdan
          Användare
          • September 2002
          • 90

          #5
          Kjell K,

          De lådor från IKEA du nämner, kommer du ihåg dess namn, när köpte du dem. Jag har letat i IKEAS katalog, men hittar inget Sideboard av valnöt. Utgången vara?

          mvh
          Magnus D
          Magnus D
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • April 2002
            • 128

            #6
            Jag minns tyvärr inte namnet. Jag köpte en låda så sent som i augusti, så jag kände mig rätt säker på att de skulle finnas kvar. Jag har dock letat runt på Ikeas site och kan inte heller hitta bordet. Kanske utgick det iom höstens katalog. Sorry...
            Jag har sett samma typ av låda hos andra möbelhandlare, men de har varit betydligt dyrare.

            Kommentar

            • Kjell K
              Användare
              • April 2002
              • 128

              #7
              Nu har jag kollat upp namnet.
              I katalogen som gälde fram till augusti hette "Förvaringsbordet" Hol.

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

                #8
                jag brukar göra ställningar av VKR- rör(Fyrkanktrör) 25x25 mm. som jag svetsar ihop och dom håller för vilket akvarium du vill och blir inte det minsta rangliga, samt billiga.

                Kommentar

                • Flashback

                  #9
                  Har en bänk gjord av IKEA:s hylla Sten till mitt 375L. Och det håller. Har satt små vinkeljärn under hyllorna bara. Kostade runt 250:-

                  Daniel Hellström

                  Kommentar

                  Arbetssätt...