7000 liter för några hundralappar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    #16
    Om man skall gräva och lägga gummiduk osv kanske det är värt att lägga någon isolering under dammen för att på så sätt lättare hålla värmen. Marken är ju inte så varm ens på sommaren menar jag.

    Skaffa ett växthus och sätt ovanpå också! Plantera sedan tropiska växter :-) så kan vi börja snacka.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • August 2003
      • 514

      #17
      Ursprungligen postat av Muhni
      Hej gubbs

      Onekligen spännande projekt detta.
      Själv tänker jag prova med zebror och dempsey.
      Har ett helt gäng så det är värt att prova.
      Tror ni man kan använda humusfärgat Å-vatten?

      Hör av er. Detta blev ju en spännande tråd,bara
      man slipper plasten.

      Ha det gött

      Håkan
      Ett litet tips bara. Det verkar som om den känsliga fasen är precis när fisken skall ut i det svalare vattnet. Omställningen får inte gå för fort utan jag låter mina firrar få en vecka i garaget först samt att vattnet bör inte vara för svalt när de skall flyttas ut. Ifjol tappade jag en del sebror just för att jag slarvade med detta. Vad det beror på vet jag ej (Bakteriefloran i deras tarmsystem eller vad vet jag?) men får de en försiktig sänkning av temperaturen så klarar många fiskar ganska låga temperaturer. Jag lämnade av misstag en del fisk ute för länge i förrfjol och sebrafiskarna och guldbarberna klarade av sex grader utan ett enda dödsfall! Då måste det få ta ganska länge med en omvänd process när de skall flyttas över till varmare vatten igen annars är får de vita prick som ett brev på posten!

      Slutligen en mystisk iakttagelse jag gjorde idag i min damm (ca. 12000l). En liten Odessabarb har klarat att övervintra i dammen! Jag hade några Odessabarber i en liten damm som är i anslutning till den stora via ett litet vattenfall/bäck. Alla barberna försvann en efter en genom att de hoppade ner och de var sedan omöjliga att fånga in. Jag trodde att det var kört för dem men tydligen var det ena seglivade rackare...

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • January 2006
        • 253

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Just nu så tävlar de olika affärerna med att vara billigast med utomhuspoler i olika format.
        Jag funderar på en 7000 liters med raka kanter och nån sorts ställning runtom inklusive reningsverk för 599:- tror jag det var.

        Tänkte ha den bakom huset där det inte är alltför soligt och dra upp jaguaryngel så de växer lite snabbare.

        Men så kommer jag ihåg att någon hade gjort nåt liknande men i mindre pool och haft i lite fisk som dog rätt omgående. Tydligen fanns nåt ämne i plasten som var giftigt för fisken.

        Nu till frågan Är det nån som testad en sådan pool nångång och är det så att vissa plaster i dessa pooler avger nåt ohälsosamt?
        Jag har skaffat en pool på 2500 liter för 395 inkl. reningsverk! Pumpen är skit i fisksammanhang men...
        Skall bli kul när det är dags att fånga fisk i den!!! Klafs klafs!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        Arbetssätt...